Overvekt og jobbintervju..

Kveiteboldlen

Glad i forumet
Inspirert av noe jeg ble fortalt av en venninne at hun følte det slik at det var et minus å ha noen kilo for mye.

.....er det noen overvektige som har følt seg litt ukomfortabel på jobbintervju- og følt at det var en liten hindring?

Vet ikke hva jeg skal si til slikt, er man ikke en like god kontorassistent om man har litt ekstra på kroppen? Enkelte yrker forstår jeg at det er en fordel å være i form, men synes likevel det er en smule rart å føle seg uglesett når det er så mange i vårt samfunn som er overvektige.

Min samboer hevdet også at å føle seg i god form hadde noe å si når man skal i intervjurunder, kanskje det har noe med hva man utstråler? Såfall er det rart, for utstråling har så mye å gjøre annet enn vekten!

Hva tror dere? Noen erfaringer?

Sånn eksreeeemt overvektige så forstår eg det.

De tar jo ekstra plass.

Men ikkje de me någen kg øve idealvektå.

ORIGINAL: Niiitah87

De tar jo ekstra plass.

Men i hennes tilfelle er det ikke snakk om ekstrem overvekt engang! Nei jeg mener det kommer an på yrket, og på holdningen til dem som intervjuer[:D]

En annen fikk spørsmål om "hvordan stiller du deg til dette med å sykle til jobben?" Hun svarte "Fint for dere, men jeg kjører!!"[;)]

ORIGINAL: timeglasset

Men i hennes tilfelle er det ikke snakk om ekstrem overvekt engang! Nei jeg mener det kommer an på yrket, og på holdningen til dem som intervjuer[:D]

En annen fikk spørsmål om "hvordan stiller du deg til dette med å sykle til jobben?" Hun svarte "Fint for dere, men jeg kjører!!"[;)]

Nei då forstår eg ikkje koffor hu sgo bekymra sei.
Det e jo tross alt mer og mer overvektige i dette landet.

Kan tenke meg at mange vil ha bedre selvtilitt om de føler seg komfortabel i egen kropp, og de som er selvsikre gir jo gjerne et bedre første inntrykk enn de som er usikre og nervøse.

ORIGINAL: Godhjerta.

Jeg har i hele mitt voksne liv vært veldig overvektig.
Men min erfaring er at det er 50/50 på om det er avgjørende.
Sjefer som skal ansette, er bare mennesker de også, og noen av de syns det er et hinder hvis man er overvektig, mens andre ikke legger så mye vekt på det.

Må legge til at jeg virker selvsikker og imøtekommende i intervjuer, og det er pluss.

Noen arb.givere kvier seg til å ansette overvektige folk, ikke bare av fordommer, men sikkert av erfaringer også; nemlig at overvektige lettere får sykefravær.

Her blir det sannsynligvis ikke mye sykefravær, men man vet aldri hva som skjer med graviditet og sånn[:)]

Men om man er noenlunde selvsikker til vanlig, og blir drittnervøs på jobbintervju...ødelegger det da?

Jeg er veldig utadvent, men under slike avgjørende ting så er jeg skittnervøs og skjelver nesten[:D] Får håpe noen tar sjansen på å ansette meg forde om

Refererer til innlegget ditt litt lengre opp her også!

Så hva mener du Niiitah87.. at de som er overvektige skal ikke få lik sjangse i arbeidslivet som feks du? Fordi de har noen kg til overs[8|]

Hvor mange kg over idealvekta snakker du om egentlig? Hva er idealvekt for deg? Hvis man er 20 kg over en idealvekt.. er man ekstremt overvektig da? osv osv

Hvor mye overvekt er det snakk om da? Det kommer jo litt an på det også, i forhold til jobben de skal utføre.. Og dessverre er det jo ofte sånn at ekstremt overvektige sliter med ryggen pga vekten, og viss de  i tillegg skal stå og gå på et hardt gult 8 timer om dagen, kan jo de by på problemer... Jeg har vært ute for det selv med en jeg hadde gjennom nav. Hun var riktig nok ganske stor da.. Hun jobbet kun 5 timer 3 dager i uken, men etter 2 uker ble hun sykemeldt pga ryggen. Hun kom aldri tilbake.. Og dette var en jobb hun hadde mast seg til selv, en plass hun mente hun hadde mye å bidra med. Så jeg gav henne en sjanse. Dessverre gikk det ikke så bra. Så jeg tror kanskje det har litt å si hvilke jobber de søker på jeg da.. Det er jo også en kjennsgjerning at veldig overvektige har mer plager og ofte mer sykemelding. Så sånn som i mitt firma, i den bransjen jeg er i, så kan nok det veie litt i mot, dessverre. Men ikke fordi jeg har noe i mot det, men fordi det er en fysisk svært krevende jobb og en liten bedrift. Og en person som sykemelder seg med jevne mellomrom i korte perioder av gangen, er nok til å ta livet av en så pass liten bedrift som det jeg har..

ORIGINAL: svimsa

Her var det mye rart å lese her... [8|]

Altså, forståelig at noen ikke vil ansette overvektige fordi di tar større plass???  Det må være det tåpligste utsagnet jeg har hørt i hele mitt liv! Og jeg har hørt mye om overvekt altså!

Synes det er litt tåpelig å si at overvektige har mer sykefravær også jeg da. Overvektige blir jo ikke akkurat oftere syke enn andre?

Haha jeg tror ikke noen av de påstandene stemmer![:)]

ORIGINAL: Godhjerta.

Jeg har i hele mitt voksne liv vært veldig overvektig.
Men min erfaring er at det er 50/50 på om det er avgjørende.
Sjefer som skal ansette, er bare mennesker de også, og noen av de syns det er et hinder hvis man er overvektig, mens andre ikke legger så mye vekt på det.

Må legge til at jeg virker selvsikker og imøtekommende i intervjuer, og det er pluss.

Noen arb.givere kvier seg til å ansette overvektige folk, ikke bare av fordommer, men sikkert av erfaringer også; nemlig at overvektige lettere får sykefravær.

Her blir det sannsynligvis ikke mye sykefravær, men man vet aldri hva som skjer med graviditet og sånn[:)]

Men om man er noenlunde selvsikker til vanlig, og blir drittnervøs på jobbintervju...ødelegger det da?

Jeg er veldig utadvent, men under slike avgjørende ting så er jeg skittnervøs og skjelver nesten[:D] Får håpe noen tar sjansen på å ansette meg forde om

Dersom du er nervøs før du skal på intervju, vil jeg anbefale deg å lese igjennom maler på intervju, og få folk til å spørre deg de vanskelige spørsmålene. Det pleier å funke[:)]Du finner en veldig god mal her inne: http://www.bedin.no/php/d_ressursomrade/cf/hApp_603/hParent_2/hDKey_1 ca midt på siden står det ansettelses intervju eller noe sånn. Den er bra[:)] Og veldig ofte sånne spørsmål man kan rekne med å få[:)] Lykke til i jakten[:)]

Altså, forståelig at noen ikke vil ansette overvektige fordi di tar større plass???  Det må være det tåpligste utsagnet jeg har hørt i hele mitt liv! Og jeg har hørt mye om overvekt altså!

Synes det er litt tåpelig å si at overvektige har mer sykefravær også jeg da. Overvektige blir jo ikke akkurat oftere syke enn andre?

Det er mulig det er en tåpelig ting å si, men dessverre ikke mindre sant av den grunn. Statistisk sett er overvektige oftere sykemeldt enn ikke overvektige. kke nødvengivis pga at de blir mer syk, men pga at de har mer belastningsplager pga overvekten. Som problemer med rygg osv. Jeg plukker det ikke ut av løse luften, dette er ting jeg må følge med på som eier av egen bedrift.. Men som jeg sakt så snakker jeg her om ekstremt overvektig. Ikke de som bare er litt chubby... Og igjen, det gjelder da ikke alle, det er ikke det jeg sier, men mange.

De tar jo ekstra plass.

De tar jo ekstra plass??? Hva f... skal det bety da??

Jeg er overvektig og jeg føler at det hindrer meg i å få ny jobb...jeg har vært på jobb intervjuer hvor jeg vet at jeg er overkvalifisert og enda så har jeg ikke fått jobben...og det gjør meg trist.[:(]

Ingen som har sagt at jeg ikke fikk jobben pga vekt det er bare noe jeg tror...

Jeg er ikke sjenert eller nervøs på intervjuene og jeg har gode referanser så jeg ser ingen annen grunn til at de ikke vil ansette meg enn vekten og det syns jeg er råttent.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Så hva mener du Niiitah87.. at de som er overvektige skal ikke få lik sjangse i arbeidslivet som feks du? Fordi de har noen kg til overs[8|]

Hvor mange kg over idealvekta snakker du om egentlig? Hva er idealvekt for deg? Hvis man er 20 kg over en idealvekt.. er man ekstremt overvektig da? osv osv

Når de e så svere at de trenge ett ekstra setet på bussen, då e de feide.

Jo ho da er ikke jeg feit for jeg får plass på et sete[8D]

Fy for en holdning [:'(]

tja, hvem vet.. Kommer kanskje litt ann på jobbe. Jeg søker liksom ikke stilling som resepsjonist på SATS[8D] hehe... Er selv overvektig som du vet, og jeg har aldri hatt problemer med det på intervju..

jeg er overvektig men det har ikke hindret meg i å få en jobb der det var mange om beinet, jeg er faktisk ganske dyktig i jobben min og har flotte referannser (skryte skryte, hehe) etter som jeg har blitt fortalt..
.
Men jeg har jo ikke en jobb der jeg skal selge tøy eller andre tjeneser, jeg skal "bare " redde liv----

Om jeg hadde fått jobb i en overfladisk klesbutikk er en annen sak.---

ORIGINAL: ActionPaction

enig!

altså:

"kontormedarbeider søkes"

kvalifikasjoner for stillingen: må ikke være overvektig, da kontorlandskapet har begrenset plass. må heller ikke være kortvokst eller høy, da våre kontorpulter kommer i én standardisert størrelse. overvektige, undervektige, personer med astma og/eller allergi, personer med diabetes, høyt blodtrykk, tendenser til depresjoner, ryggplager, pms, migrene eller magesår oppfordres til IKKE å søke, da bedriften søker å minimere de ansattes sykefravær. av samme grunn ønskes heller ikke sønknader fra personer med små barn, eller personer som kan tenkes å anskaffe seg små barn i nær fremtid.

ORIGINAL: *LiseT*

ORIGINAL: *LiseT*

De tar jo ekstra plass.

Fy faen, det er det dummeste jeg har hørt!!!!!!!!!!!!!!!!! [:'(]

På hvilken måte tar jeg som er overvektig ekstra plass på en arbeidsplass. Kan du vennligst fortelle meg det??

Kan du gidde å ta deg bryet med å svare eller?

skal ta meg bryet jeg.... kanskje på et veldig trangt kjøkken på en restaurant, eller i en ubåt.... eller bak i en ambulanse.... eller i et helikopter eller fly... har enda til gode å se en overvektig flyvertinne jeg[&o]

Back
Topp