Overtid og tusen bekymringer

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Termin var i dag. Har hatt modningstegn i ukesvis. Er førstegangs, og har aldri gruet meg til fødselen. Har vært forberedt på at det kom til å bli hardt og krevende, men at kroppen klarer det.

Men nå som termin er nådd, kjenner jeg på stadig flere bekymringer. Redd for at jeg ikke takler fødsel grunnet angst jeg har (ikke fødselsangst). Redd for å bli satt i gang. Bekymret for at baby ikke har det bra i magen, og at det blir oppdaget for sent. Redd for å bli satt i gang, og få en langdryg fødsel som tapper meg helt.

Har gått fra å være ganske optimistisk, til å bekymre meg veldig og ha en klump i magen. Skal til jordmor imorgen, og selvfølgelig fortelle henne dette. Er det noen andre som har opplevd lignende eller som har noen gode råd? ❤️ Føles ut som at jeg aldri kommer til å føde..

Det beste rådet jeg kan gi er å være åpen om bekymringene til jordmor og når du skal føde - da har jordmor og sykehuset mulighet til å ta hensyn og gjøre det de kan for å minske bekymringene :Heartpink

Beste rådet jeg fikk før forrige fødsel var: Husk at kroppen din er bygd for dette - og at den vet hva den skal gjøre. Lytt til den :)

Jeg kjenner meg igjen! Men jeg har egentlig grudd meg til fødsel gjennom hele svangerskapet men har blitt roligere nå på slutten. Jeg er generelt redd det ukjente, og jeg er førstegangs så alt med fødsel er nytt. Det jeg syns hjelper å tenke på er det samme som er nevnt over. Kroppen vår er bygd for fødsel, kroppen vet hva den skal gjøre, så selvom hodet mitt ikke aner hva som kommer til å skje og hvordan ting blir, så er kroppen skapt for nettopp dette og det syns jeg er betryggende i seg selv. Råd jeg har fått selv er å prøve å være under kontroll, tenk på pusten, tenk på resultatet og øv på ulike pusteteknikker. Jeg når mest sannsynlig ikke termin pga at jeg blir satt igang pga svangerskapsdiabetes, men du er nærmere nå enn noen gang! Dette klarer du! :Heartpink

Huff, det er ikke noe godt å ha det sånn! Jeg kjenner meg også igjen i å ha mange sånne tanker. Jeg har termin på torsdag og foreløpig klarer jeg å ha overvekt av de positive tankene. Dette er min andre gang. Jeg blei satt i gang sist og hadde veldig god opplevelse med det! Jeg klarte å stole 100% på at kropp og sykehusansatte visste hva de holdt på med. Lystgass var også en fin ting for å ha noe å fokusere på.
Denne gangen kjenner jeg på spenningen på hvordan ting blir hvis kroppen starter prosessen selv, men prøver å ikke være urolig. Det får bli som det blir. Jeg har iallefall tatt på tisselaken på senga, det er jo en bekymring mindre :laughing002

Last edited:
Termin var i dag. Har hatt modningstegn i ukesvis. Er førstegangs, og har aldri gruet meg til fødselen. Har vært forberedt på at det kom til å bli hardt og krevende, men at kroppen klarer det.

Men nå som termin er nådd, kjenner jeg på stadig flere bekymringer. Redd for at jeg ikke takler fødsel grunnet angst jeg har (ikke fødselsangst). Redd for å bli satt i gang. Bekymret for at baby ikke har det bra i magen, og at det blir oppdaget for sent. Redd for å bli satt i gang, og få en langdryg fødsel som tapper meg helt.

Har gått fra å være ganske optimistisk, til å bekymre meg veldig og ha en klump i magen. Skal til jordmor imorgen, og selvfølgelig fortelle henne dette. Er det noen andre som har opplevd lignende eller som har noen gode råd? ❤️ Føles ut som at jeg aldri kommer til å føde..
Prat med jordmor om det. Jeg tror det er veldig vanlig for de av oss som går overtid. Jeg også blir fort kjempebekymret hver gang jeg går overtid, men spesielt denne gangen har jeg fått se hvor lite bekymret helsevesenet er. Jeg ble jo lagt inn på akutten i helgen, for egen sykdom, og ble bare møtt med at "babyen har det bra", "babyen får det den trenger", "kroppen prioriterer babyen". Og de sier jo at termin egentlig er +/- 2 uker av satt termindato, dvs. at termin er gjennomsnittet av når norske kvinner føder. Jeg har også siste uken fått høre av veldig mange jeg kjenner at de også gikk overtid, flere ganske lenge over og igangsatt som meg. Det går jo faktisk bra, selv om man sitter der kjempelei seg, redd og frustrert til tider.

Mange av de her i gruppa som fødte før termin er jo blitt igangsatt av ulike grunner også. Jeg tror ikke igangsettelse er noe verre enn at det skjer helt av seg selv.

Nå snakker jeg veldig stort om et tema jeg selv sliter med, for jeg synes også det er veldig vanskelig å gå over termin, men innimellom klarer jeg å akseptere at "over termin" bare betyr at jeg har lengre svangerskap enn gjennomsnittet, og at helsevesenet faktisk anser det som forsvarlig fysisk sett.

Sender med en god klem og håper du slipper å gå så mye lengre :Heartred Nå er vi på vei til midten av juli, og nå kommer alle de av oss som må gå over termin til syne, ettersom vi passerer flere og flere julidager.

Tusen takk for fine svar :Heartred Var hos jordmor i dag, men føler ikke det er rom for å ta opp tankene mine. Hun er veldig mekanisk og kald. Ikke av den varme og kjærlige typen som lytter og kommer med gode råd. Har skrevet om angsten i fødebrevet. Håper bare ting starter snart slik at jeg slipper å tenke så mye:bag:

Jeg vil bare komme med en oppmuntring når det gjelder igangsetting, noe jeg selv bekymret meg over fordi jeg har hørt at fødsler ofte tar så lang tid da. I mitt tilfelle så gikk den biten så fint, og fort! Ballong torsdag formiddag, fredag morgen hadde den løsnet og jeg hadde 5cm åpning. De tok vannet kort tid etter og så var jeg kjapt oppe i 8cm. Hos meg endte det med keisersnitt, men det var av helt andre årsaker.

Tror det er veldig naturlig å få bekymringer kastet over seg når man går over tiden, jeg håper du blir møtt av en varm og god jordmor når du skal inn på føden. Tenker også at de burde ta bekymringene og følelsene dine på alvor der, så det skader jo ikke å ta en telefon dit for å be om råd/få noen andre å prate med. Kanskje de tar deg inn for en sjekk og samtale? :Heartred

Jeg vil bare komme med en oppmuntring når det gjelder igangsetting, noe jeg selv bekymret meg over fordi jeg har hørt at fødsler ofte tar så lang tid da. I mitt tilfelle så gikk den biten så fint, og fort! Ballong torsdag formiddag, fredag morgen hadde den løsnet og jeg hadde 5cm åpning. De tok vannet kort tid etter og så var jeg kjapt oppe i 8cm. Hos meg endte det med keisersnitt, men det var av helt andre årsaker.

Tror det er veldig naturlig å få bekymringer kastet over seg når man går over tiden, jeg håper du blir møtt av en varm og god jordmor når du skal inn på føden. Tenker også at de burde ta bekymringene og følelsene dine på alvor der, så det skader jo ikke å ta en telefon dit for å be om råd/få noen andre å prate med. Kanskje de tar deg inn for en sjekk og samtale? :Heartred

Takk!! Denne trengte jeg å lese nå :HeartredJeg har fått satt inn ballong nå, og kjenner jeg er kjempenervøs for hvordan veien blir videre.
Hadde du mye murringer når du gikk med ballongen? Og fikk du rier?
Btw, jeg var rimelig sjokka over at ballong innebærer en slange som henger langt nedover lårene og dingler mellom beina når man går :hilarious: :hilarious:

Takk!! Denne trengte jeg å lese nå :HeartredJeg har fått satt inn ballong nå, og kjenner jeg er kjempenervøs for hvordan veien blir videre.
Btw, jeg var rimelig sjokka over at ballong innebærer en slange som henger langt nedover lårene og dingler mellom beina når man går :hilarious: :hilarious:
Jeg ble satt igang med ballong med første og fikk rier etter maks halvannen time. Måtte pent bare pakke oss sammen og reise rett tilbake til observasjonsposten, og derfra gikk det slag i slag i en veldig fin fødsel :Heartred Har skjønt at ikke alle er like heldige, men håper du også får god effekt av ballongen!

Hehehe! Husker den slangen ja! Jeg fikk den heldigvis teipet fast, men det lugget når jeg gikk :hilarious:

Jeg blei satt i gang sist, men i helt omvendt rekkefølge enn deg. Jeg fikk først en pille torsdag kveld, deretter piller jevnt gjennom fredagen. Riene ble så kraftige at de ikke ville gi meg flere piller og håpte at kroppen var godt nok i gang, men da stoppet alt opp så vi måtte begynne på nytt med pillene på lørdag morgen. På kvelden fikk jeg ballong ettersom ting fortsatt ikke var i gang:p like før midnatt gikk vannet, men ballongen klamret seg fast :hilarious: da fikk jeg sovepiller og smertestillende. Våknet søndag morgen og da datt ballongen ut da jeg reiste meg opp. Aktiv fødsel i 3 timer og 10 min, der kun de 10 siste minuttene var pressrier :laughing002 så for min del tok det dager før ting skjedde skikkelig, men det gikk veldig fort når det endelig skjedde noe :happy: jeg hadde riktignok drypp under hele fødselen for at de skulle ha kontroll på blodtrykket (svangerskapsforgiftning), så det kan ha påvirket tempoet.

Masse lykke til!! Håper du snart får hilse på den lille :Heartred

Hvordan går det med deg? :Heartred
Jeg fikk litt småmurringer utover dagen og kvelden, men ikke noe voldsomme greier. Ble koblet opp til CTG en del ganger og der kunne de visstnok se at jeg hadde hatt noen rier, jeg trodde det var kynnere så de var med andre ord ikke spesielt sterke - det ble de så fort de tok vannet! Da var det liksom ingen tvil lenger om det var riero_O

ENIG! Den slangen var jeg ikke forberedt på, synes den var ganske ubehagelig for å være ærlig. De teipa den fast til låret mitt, men jeg synes den var i veien for toalettbesøk uansett:sour:

Hvordan går det med deg? :Heartred
Jeg fikk litt småmurringer utover dagen og kvelden, men ikke noe voldsomme greier. Ble koblet opp til CTG en del ganger og der kunne de visstnok se at jeg hadde hatt noen rier, jeg trodde det var kynnere så de var med andre ord ikke spesielt sterke - det ble de så fort de tok vannet! Da var det liksom ingen tvil lenger om det var riero_O

ENIG! Den slangen var jeg ikke forberedt på, synes den var ganske ubehagelig for å være ærlig. De teipa den fast til låret mitt, men jeg synes den var i veien for toalettbesøk uansett:sour:

Ja den slangen var noe dritt. Den datt heldigvis ut etter 9 timer. Men ble ikke særlig moden av den.
Fikk en vaginal modningspille igår kveld. Fått 3, straks 4 oralt idag. Men det skjer lite. En del kynnere bare. Skal får opp til 6 piller idag, og 6 imorgen. Det er maks. Så blir spennende å se om kroppen responderer snart.

• Liker
Reactions: K89
Ja den slangen var noe dritt. Den datt heldigvis ut etter 9 timer. Men ble ikke særlig moden av den.
Fikk en vaginal modningspille igår kveld. Fått 3, straks 4 oralt idag. Men det skjer lite. En del kynnere bare. Skal får opp til 6 piller idag, og 6 imorgen. Det er maks. Så blir spennende å se om kroppen responderer snart.
Krysser fingrene for at ting begynner å skje veldig snart! Ønsker deg masse lykke til:happy:

Så spennende! Lykke til, og hold ut! Jeg ble sist satt i gang en torsdag og ungen kom på søndag, så den ventingen der vet jeg alt om :wacky: håper du får slappet godt av og sovet om nettene. Jeg fikk sovepiller for å være klar for neste dag, det går sikkert an å spørre om det hvis du har behov for det :)

Så spennende! Lykke til, og hold ut! Jeg ble sist satt i gang en torsdag og ungen kom på søndag, så den ventingen der vet jeg alt om :wacky: håper du får slappet godt av og sovet om nettene. Jeg fikk sovepiller for å være klar for neste dag, det går sikkert an å spørre om det hvis du har behov for det :)
Kødder du med meg? :hilarious:

Jeg ble igangsatt kl. 12 i går, ingenting skjer foreløpig. Fikk beskjed om at det kunne ta inntil 36 timer, ihvertfall med ballongen. Tror jeg blir satt på modningspiller i dag... når natta er over. Er nå 11 dager over termin.

Kødder du med meg? :hilarious:

Jeg ble igangsatt kl. 12 i går, ingenting skjer foreløpig. Fikk beskjed om at det kunne ta inntil 36 timer, ihvertfall med ballongen. Tror jeg blir satt på modningspiller i dag... når natta er over. Er nå 11 dager over termin.

Hvordan går d med ballongen?

Hvordan går d med ballongen?
Den sitter inne, men det gjør også frøkna :hilarious:

Jeg har akkurat ordnet barnevakt til 9-åringen jeg skulle fått hjem i morgen, for dette går ingen vei :hilarious:

Har det skjedd noe hos deg enda?

Jeg får lege inn her etterhvert nå, hvor jeg får vite om ballongen skal fortsette å sitte inne, eller tas ut. Dette er helt absurd :hilarious:

Tusen takk for fine svar :Heartred Var hos jordmor i dag, men føler ikke det er rom for å ta opp tankene mine. Hun er veldig mekanisk og kald. Ikke av den varme og kjærlige typen som lytter og kommer med gode råd. Har skrevet om angsten i fødebrevet. Håper bare ting starter snart slik at jeg slipper å tenke så mye:bag:
Hvordan går det med deg? ❤️

Den sitter inne, men det gjør også frøkna :hilarious:

Jeg har akkurat ordnet barnevakt til 9-åringen jeg skulle fått hjem i morgen, for dette går ingen vei :hilarious:

Har det skjedd noe hos deg enda?

Jeg får lege inn her etterhvert nå, hvor jeg får vite om ballongen skal fortsette å sitte inne, eller tas ut. Dette er helt absurd :hilarious:

Nei ikke skjedd så mye her heller. Fikk 5 modningspiller igår, og fått 2 til nå idag. Får nok 1 til. Har modnet litt men hadde bare 2cm imorges ca. Så litt i grenseland til å ta vannet. Men de har sagt de skal ta vannet ila dagen, så sjekket inn på hotellet og inn på føden nå i d minste. Så vi begynner å se lyset i enden av tunnellen. De sier at siden jeg har født før så tror de det går ganske greit når fødselen bare setter ordentlig igang.
Håper det stemmer både for meg og deg :smiley-angelic001 :Heartred

Back
Topp