Overtid og igangsetting

Gullungen20

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg Har vært på fødsels forberedende kurs hos jordmor Og hun sa at man ikke blir igangsatt før 12 dager på overtid. Jeg mener jeg har hørt at det er 10 dager nå etter den studien i Sverige som kom ut i 2019. Noen som vet?
 
Jeg Har vært på fødsels forberedende kurs hos jordmor Og hun sa at man ikke blir igangsatt før 12 dager på overtid. Jeg mener jeg har hørt at det er 10 dager nå etter den studien i Sverige som kom ut i 2019. Noen som vet?

Jeg har hørt 9-10 dager over maks, men vet ikke om det er ulik praksis rundt om i landet
 
Jeg fikk beskjed om 10 dager på KK. Har termin 10 august og jeg blir satt i gang 20 AUG om ingenting har skjedd.
 
Jeg har termin 25 august og fikk time til evt. igangsetting 05 september - det blir vel 11 dager for min del.
 
Så rart! Jordmor jobber nemlig på kk også. Og hun sa det var 12 dager

Hund forholder seg nok til retningslinjene på sykehuset. Fant dette :
https://helse-bergen.no/avdelinger/...en/terminkontroll-pa-kk#overtidig-svangerskap

Og at mellom 7 og 9 dager overtid skal du ha en grundig sjekk med ultralyd osv, samt legge en plan videre. Igangsetting skal skje senest på dag 12 på overtid.

https://www.helsedirektoratet.no/re...-a-vurdere-videre-oppfolging-av-svangerskapet

Synes egentlig overtidskontroll og hva som skjer sto bedre forklart her

https://oslo-universitetssykehus.no...ikshospitalet#hva-skjer-pa-overtidskontrollen

Det er lett å li bekymret av den studien i Sverige, men husk at babyene som døde på overtid der ofte døde når kvinnen var kommet til uke 43+0 eller mer.

Annen info om dette kan du finne her
https://www.lub.no/tema/forebygging/anbefalinger-for-handtering-av-overtidige-svangerskap
 
Last edited:
Jeg ble satt i gang 12 dager over i 2016. Vet ikke om noe er endret siden da. Var på overtidskontroll og alt så bra ut, så de ville vente..
 
Jeg tenker om det er verdt å gamble liv og helse, for man på død og liv skal følge retningslinjer. For meg blir det feil, og jeg blir bekymret. Måtte bare lufte tankene litt.
 
Jeg tenker om det er verdt å gamble liv og helse, for man på død og liv skal følge retningslinjer. For meg blir det feil, og jeg blir bekymret. Måtte bare lufte tankene litt.

Det skjønner jeg, og det er derfor man skal ha en grundig trivselskontroll 7-9 dager overtid, var det meg ville jeg nok presset på for å få den 7 dager heller enn 9.
En kan jo tenke, hvorfor ikke bare sette igang alle på termin, babyen er jo ferdig? Men det er noen risikoer nyttet til å sette igang fødselen når kroppen ikke har bestemt det selv også, så jeg vil tro man hele tiden prøver å veie for og imot på begge sider, og det beste er naturlig fødselsstart.
Men jeg ble jo selv satt igang 2 uker før og selv om det oppsto noen komplikasjoner som følge av at kroppen ble tvunget igang, gikk det jo likevel fint med baby og meg.

Jeg vet ikke om det er noe betryggende, men vit at du om du er bekymret på slutten kan ta kontakt når som helst ved endret bevegelsesmønster hver dag om du så tenker at det er nødvendig ❤️ :) så man trenger ikke vente på overtidskontroll eøelr igangsetting om man blir bekymret for om babyen fortsatt har det like bra.
Men såklart tenker jeg selv også hvorfor man ikke setter grensen litt kortere, men jeg vil tro at det er god forskning som har vist til at induksjon senest på 12. Dag overtid er trygt.
 
Det varierer nok veldig. I 2018 ble jeg satt i gang på 7. overtidsdag og fødte på 9. dag over. Denne gangen har jeg spurt legen om å få komme i gang tidligere hvis det ikke skjer av seg selv. Hun sa at vi vurderer det på termin. Føltes i hvertfall ikke som et nei :)
 
Jeg har som mål å ikke måtte ta stilling til dette. Fra uke 37 har jeg alltid sagt til mannen at vi skal ha sex minst en gang til dagen. Er vist noe i sæden som modner livmorhalsen.
Jordmor tipset også om modnings akupunktur fra uke 38. Dette er jo noe vi må gjøre privat så det koster litt. Men det skal jeg gjøre.
Ellers hvis dere har kynnere så kunne det hjelpe med klyster 120ml. Kan eller kan ikke hjelpe på å trigge fødsel. Fås på apoteket. ellers tror jeg på å slappe av og ta en varm dusj og en Paracet hvis du føler ting er på gang. Da slapper kroppen av og hvis det ee noe på gang så stopper det ikke. Men er det falske rier så slipper du å bli utslitt lenge før.
 
Jeg syns det var veeeldig kjedelig å gå over og håper virkelig jeg slipper det denne gangen. Men så lenge baby har det bra i magen ønsker jeg ikke å settes i gang. Ble på en måte unaturlig sist og har veldig lyst til å kjenne på at kroppen setter i gang av seg selv og at det som skal skje er naturlig. Hvis helsepersonell sier det er best å bli satt i gang på et tidspunkt gjør jeg selvfølgelig det da...
 
Jeg har som mål å ikke måtte ta stilling til dette. Fra uke 37 har jeg alltid sagt til mannen at vi skal ha sex minst en gang til dagen. Er vist noe i sæden som modner livmorhalsen.
Jordmor tipset også om modnings akupunktur fra uke 38. Dette er jo noe vi må gjøre privat så det koster litt. Men det skal jeg gjøre.
Ellers hvis dere har kynnere så kunne det hjelpe med klyster 120ml. Kan eller kan ikke hjelpe på å trigge fødsel. Fås på apoteket. ellers tror jeg på å slappe av og ta en varm dusj og en Paracet hvis du føler ting er på gang. Da slapper kroppen av og hvis det ee noe på gang så stopper det ikke. Men er det falske rier så slipper du å bli utslitt lenge før.
Hørte på Babyverden podcast at det med at sex (altså sæden) setter i gang fødsel ikke stemmer...
https://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/kan-sex-sette-i-gang-fodselen/
 
Har hørt ang det med sex, at de pillene en blir satt i gang med inneholder det samme som sæden gjør, og at om du er moden,så kan det hjelpe, men da må det være flere runder, ikke bare 1.

Jeg opplevde sist at samleie med utløsning gå med sinnsyke maserier (ihvertfall føltes det slik, etter erfaring fra forrige gang), mens samleie uten utløsning inni meg, så gikk det faktisk bra, bare de vanlige kynnerene jeg har hatt mye. Tilfeldig eller ikke vites aldri. Men samme skjedde hver gang vi hadde sex på slutten forrige svangerskap. De samme smertene hver gang etter utløsning. Så jeg har litt trua på at sex, om du er moden og klar, funker om du gjør det noen ganger.
 
Hørte på Babyverden podcast at det med at sex (altså sæden) setter i gang fødsel ikke stemmer...
https://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/kan-sex-sette-i-gang-fodselen/

Enig i dette. Og bare tenkt over det - hadde det stadig vekk blitt født babyer på overtid om noen kjærringråd faktisk var veldig effektfulle?
Kjenner ingen som har ønska seg å gå særlig etter uke 39, så jeg har ikke tro på noen kjærringråd igrunn. Tror at når ting er klart så vil kroppen sette igang, og skjer det tilfeldigvis samme dag som man har gjort ett eller annet kjærringråd er det lett å trekke den konklusjonen.
 
Enig i dette. Og bare tenkt over det - hadde det stadig vekk blitt født babyer på overtid om noen kjærringråd faktisk var veldig effektfulle?
Kjenner ingen som har ønska seg å gå særlig etter uke 39, så jeg har ikke tro på noen kjærringråd igrunn. Tror at når ting er klart så vil kroppen sette igang, og skjer det tilfeldigvis samme dag som man har gjort ett eller annet kjærringråd er det lett å trekke den konklusjonen.
Enig! Og det beste for både baby og mor er jo at fødselen starter naturlig.
 
Jeg ble satt igår etter 2 uker :) 42+0
Men jeg skulle egentlig på kontroll den dagen men fostervannet hadde gått dagen før så da ble keg satt igang to dager tidligere enn planlagt. Noe med at de ikke ville legge meg inn over helgen men vente til mandagen.
 
Enig! Og det beste for både baby og mor er jo at fødselen starter naturlig.

Det er det nok absolutt, så lenge ikke det gjøres vurderinger på at babyen burde ta seg en tur ut av vomma. Men er alt bra er naturlig start best :)
 
Back
Topp