Jeg har jo ikke mista nå nylig, men det er 3 år siden jeg mista første gang i disse dager, i overimorgen tror jeg, og selv om det er en stund siden kommer det litt ekstra opp rundt denne uka hvor vi gikk gjennom alt, svake blødninger først, ul som viste en MA, kroppen som senere samme dag startet aborten, 6 timer med rier og store blødninger over toalettskåla hjemme. Jeg var 23 år og hadde aldri trodd at en abort var så heftig, både fysisk og psykisk. Det følelsesmessige vakuumet etterpå hvor man prøver å akseptere at alt er over så fort, at alle planer for resten av sommeren, forventningen frem mot oul, å kjenne de første sparkene, velge navn, kjøpe barnevogn osv. i det uendelige. Alt det er bare borte, og jeg tenke at det var trist, men så går det kanskje greit, eller? Jeg var helt nummen, og fikk nesten litt sjokk da jeg kjente hvor ikke-greit det var etter en tid, når det faktisk er sant alt sammen og ikke bare en vond drøm. Også er det sommer, og gravide mager, vogner og babyer er faktisk aldri så tydelige som på denne tida, og det kan være skikkelig vondt akkurat å ha mista, og det kjennes ut som at alle som vil ha barn bare kan knipse også er det en baby der et lite år etterpå.. Bare ikke jeg.
Men så har tida gått og jeg har fått en nydelig sønn, som er 1,5 år nå og løper over alt, skal oppdage alt, smake på alt - og jeg løper etter, mer eller mindre svett. Kanskje ser du meg på gata? Og jeg vet ikke at du har et stort hull i hjertet nå, at du kjenner savnet ditt så veldig når du ser hva du skulle ha fått, men som er borte. Jeg har også kjent den smerten, men ingen vet om den andre. Og jeg skulle ønske jeg kunne se alle som har mistet det viktigste i livet, så jeg kunne si at det skal bli bedre
for det blir det nesten alltid
Ta vare på dere selv i sommer, det er en tøff tid å være trist på