Oversikt over ultralydene våre ❤️

Takk som spør<3 Her gikk det fint:) Nydelig blinkende hjerte! Vanskelig å måle størrelsen men ser ut til at det stemmer overens med 7+4 som jeg mener at jeg er:D Var så koselig for var hos samme overlege som både tok min første ultralyd da jeg skulle ha sønnen og han som endte opp med å forløse sønnen vår da det dro seg til:) Nå er neste milepæl morkakeprøven.

Så kjekt å høre [emoji173]️ Kan jeg spørre hva morkakeprøve er for noe, og hvorfor de tar slik prøve?
 
Så kjekt å høre [emoji173]️ Kan jeg spørre hva morkakeprøve er for noe, og hvorfor de tar slik prøve?

Det kan du så klart spørre om:)
Jeg et bærer av noe som heter balansert translokasjon. Det vil si at det mangler en del på et kromosom som har festet seg på et annet og jeg har derfor riktig mengde arvestoff. Selv om jeg har balansert translokasjon kan et barn fra meg få en ubalansert translokasjon der det foreksempel er litt for mye arvestoff. Det gir i vårt tilfelle utslag i at det enten blir abort eller barnet blir veldig sykt. Derfor har jeg krav på morkakeprøve. På morkakeprøve går de inn med en nål og henter litt vev fra morkaken. Da kan de bygge opp hele kromosombildet til barnet og dermed se om det er et friskt barn .
 
Det kan du så klart spørre om:)
Jeg et bærer av noe som heter balansert translokasjon. Det vil si at det mangler en del på et kromosom som har festet seg på et annet og jeg har derfor riktig mengde arvestoff. Selv om jeg har balansert translokasjon kan et barn fra meg få en ubalansert translokasjon der det foreksempel er litt for mye arvestoff. Det gir i vårt tilfelle utslag i at det enten blir abort eller barnet blir veldig sykt. Derfor har jeg krav på morkakeprøve. På morkakeprøve går de inn med en nål og henter litt vev fra morkaken. Da kan de bygge opp hele kromosombildet til barnet og dermed se om det er et friskt barn .

Takk for at du informerer [emoji1374] Det var lærerikt. Når i svangerskapet tar de en slik prøve av deg?
 
Takk for at du informerer [emoji1374] Det var lærerikt. Når i svangerskapet tar de en slik prøve av deg?

Den tas mellom 11 og11+6. Tidpunktet er ganske viktig. Så får man et foreløpig svar etter 1-2 uker og fullstendig svar som regel innen fire uker men vi fikk mye tidligere sist heldigvis:)
 
01.11 - Nordlys2018 [8] TUL ?? - Iallefall første hjerteslag og festsetting om det ev. er tvillinger
23.11 - Nordlys2018 [11+1] første trimesterundersøkelse + ekstra ultralyd som er i pakken fra klinikken
 
Last edited:
TUL 06.12 ca 11+2:happy:

Ser nå at jeg hadde skrevet, det var bare ikke kommet med enda:laughing002
 
TUL 19 november... Over 12 uker mest sannsynligvis, så slipper innvendig i det minste... :dead:
 
TUL 27.okt, 5+5. Litt tidlig, men jeg må bare sjekke om det er noe der og om det ser normalt ut ;) ganske sikker på EL, så håper vi kan se hjerteslag.

Googlet TUL uke 5 og 6 i går, det ligger en del videoer ute av hva man kan se.

Sist var vi første gang 10+2, så lenge orker jeg i hvertfall ikke vente, men tar kanskje en til. Var veldig artig å se en dansende og hoppende liten sak da!
 
Back
Topp