Overnatting hos alenepappa

:O
Hadde ikke tenkt over hvilken av foreldrene barna bodde hos så lenge jeg kjente til dem.
Den tankegangen tilsier at min eldste ikke skulle ha hatt overnattingsbesøk, og jeg blir litt trist av at noen tydeligvis tenker slik =\

Hvorfor i all verden skulle DET være en forskjell?

jenta mi har ei i i klassen som bor med alenepappa, kommer ikke til å finne på å si nei til en evt overnatting fordi det ikke er mor inni bildet. hvorfor skulle jeg det? Han er verdens beste pappa for jenta si på lik linje med alle andre pappaer og min mann som pappa til mine barn.

Spiller ingen rolle om det er mor eller far barnet bor hos, ser ikke hvorfor det skulle ha noe betydning.

Hadde ikke tenkt over det. Er det problematisk og i så fall hvorfor?

Jeg leste nylig om en alenepappa som flere ganger har invitert datterens venninner til å sove over, men når foreldrene (visstnok helst mødrene) fikk vite at det ikke fantes en mamma i huset så ble det nei. Da dette ble postet var datteren 11 år, og hadde aldri hatt overnattingsbesøk. Jeg vet ikke hvor dette var, det var min mann som viste meg det. Han ble, forståelig nok, opprørt.

Det hørtes trist og svært dømmende ut. En foreldre i klassen til eldste er alenepappa da kona døde av kreft. Lei tanke at folk vurderer å ikke besøke/ligge over pga at en far er alene.

Min far var alenepappa for meg. Jeg hadde masse venninner på overnattingsbesøk. Var kjempe stas! Pappa disket opp med alt vi måtte ønske mellom himmel og jord <3
Elsker hvor flink pappa var med meg :)
Nei huff ikke tenk på det, en far kan være minst like flink aleneforelder som en mor :)

Last edited:
Vi har en kamerat som er alene pappa :) å han er den beste pappaen jeg vet om! Inkludert min egen far og min samboer :P han har virkelig gjort en utrolig jobb med sønnen sin, bodd langt vekke fra familien sin og studert. Jeg kan si med hånda på hjerte at jeg neppe hadde klart å gjør en like god jobb om jeg var alene og i samme livs situasjon!

I disse tider dog, hadde jeg nok vært skeptisk til å la mitt barn overnatte hos venner gjennom barnehage eller skole. Å jeg forstår vis andre også tenker sånn! Å det er helt uavhengig av om det er alene foreldre eller ikke!

Jeg leste nylig om en alenepappa som flere ganger har invitert datterens venninner til å sove over, men når foreldrene (visstnok helst mødrene) fikk vite at det ikke fantes en mamma i huset så ble det nei. Da dette ble postet var datteren 11 år, og hadde aldri hatt overnattingsbesøk. Jeg vet ikke hvor dette var, det var min mann som viste meg det. Han ble, forståelig nok, opprørt.
Veldig rart at foreldrene til venninnene ikke visste at hun bodde med bare pappaen...

Jeg er veldig kritisk med hvem barna mine sover hos....de sover sjeldent og aldri hos andre enn noen av mine søstre, og ene datteren min sover noen ganger hos ei som jobber i barnehagen hennes som har en sønn som er like gammel (de er beste venner)
Men hadde jeg kjent alenepappaen og barnet hans godt så kan det hende det kanskje hadde vært ok

Handler jo ikke om alenepappa, alenemamma eller begge foreldre! Det skal være voksne personer vi stoler på og kjenner godt.
Skal vite barna mine er trygge. De er like trygge med en god far som en god mor!
Makan til tull altså:eek:

Greit å være skeptisk til hvor barna sover om natta. Men man burde også være obs på at man ikke skjærer alle menn over en kam. Ellers blir vi et samfunn som der likestilling forsvinner og alle menn er onde.

Forstår han ble blitt opprørt:)

Veldig rart at foreldrene til venninnene ikke visste at hun bodde med bare pappaen...
Ikke nødvendigvis. Ungen var 11, så dette skjedde kanskje hver gang hun hadde fått nye venner. Noen blir kjapt tette nok til å invitere til overnattingsbesøk, ikke sikkert at foreldrene hadde fått vite så mye om denne jenta av sine egne barn enda.

Hadde ikke tenkt over det i det hele tatt, så lenge jeg kjente til barnet og forelderen og følte at det var noen barnet mitt var trygge på osv.

Hadde nok virkelig ikke tenkt over det. Hadde ei i klassen når jeg selv gikk på skolen som bodde hos en alenepappa. Overnatta ofte der, og det gikk veldig bra der :-) Verden begynner å bli en smule FOR paranoid og hysterisk nå, synes jeg..
Og stakkars jente som aldri har hatt overnattingsbesøk! Det er jo ikke slik det skal være..

Ikke nødvendigvis. Ungen var 11, så dette skjedde kanskje hver gang hun hadde fått nye venner. Noen blir kjapt tette nok til å invitere til overnattingsbesøk, ikke sikkert at foreldrene hadde fått vite så mye om denne jenta av sine egne barn enda.
Men har de direkte sagt det er grunnen? Eller er det bare han som har tolket det slik?
Jeg tenker det er normalt å være skeptisk til overnatting hos noen man ikke kjenner så godt...

Dessverre er vel overvekten av (i alle fall det langvarige) mistbuket av barn utført nettopp av familie.

Det finnes ikke noe som er farligere (i forhold til å utsettes for seksuelt misbruk) enn å ha foreldre, søsken, besteforelder, søskenbarn.....
Det vet jeg..
Men de sover kun hos min mor eller min søster. Og evt hos en arabisk bestemor når vi skal dit. Så vet at det er trygt...

Hvis sønnen min har lyst til overnatte hos noen når han blir større regner jeg med at jeg vat hvem både faren og sønne/dattra er, og at vedkommende er alenepappa kommer ikke til å ha noe med avgjørelsen å gjøre. Alt annet jeg vet om personen, ja, men ikke det. Jeg vet hvor flink min samboer er, og tviler ikke på at en alenefar kan være like flink eller flinkere :)

Back
Topp