Over gjennomsnittet stor..

PrøverLykkeNr3

Forelsket i forumet
Januarlykke 2020
Flere som venter barn som er over gjennomsnittet store? Vi fikk idag beskjed om at junior er 17% over gjennomsnittet, og vil vær 20% over ved fødsel (om jeg går til termindato) :nailbiting::angelic:
 
Flere som venter barn som er over gjennomsnittet store? Vi fikk idag beskjed om at junior er 17% over gjennomsnittet, og vil vær 20% over ved fødsel (om jeg går til termindato) :nailbiting::angelic:

Sniker
Som jeg har forstått er det likevel innenfor normalområdet, det strekkes til 50% over og under gjennomsnittet :) jeg fikk beskjed om at min var godt over gjennomsnittet, hadde oppfølging gjennom hele svangerskapet ikke bare mot slutten, men fikk en helt gjennomsnittlig baby ut likevel :p
Lykke til med fødsel osv
 
Flere som venter barn som er over gjennomsnittet store? Vi fikk idag beskjed om at junior er 17% over gjennomsnittet, og vil vær 20% over ved fødsel (om jeg går til termindato) :nailbiting::angelic:
Jeg fikk den beskjeden forrige svangerskap, neste vekstkontroll ble hun målt til gjennomsnittlig, og 2 dager over termin kom hun ut 3,6kg:p det skal bare mm til for at slike estimeringen kommer, så min erfaring er at jeg tar det med en klype salt ;) men uansett så sa det ca 4kg ved 20% over til termin og det er jo ikke en giga baby;)
 
De vokser i rykk og napp heldigvis :) Første vekstkontrollen i uke 30 var baby 71 persentil. Nå i uke 32 var han 50 persentil så mye kan heldigvis skje. Men alle mine hadde vert over 4kg til termin. Så gjør absolutt ikke noe at jeg føder før tiden :)
 
Sniker

De vokser litt ujevnt som regel og så er det jo sånn at størrelsen estimeres av et dataprogram utifra målingene på hodeomkrets, mageomkrets og lårben. Så om noen av de målene "avviker" fra gjennomsnittet vil jo det gjøre en forskjell og trenger ikke ha betydning egentlig.
noen har lange lårben eller smale/små hoder naturlig f eks eller de har nettopp fylt opp magen...


Når det er sagt så er det også mange som er veldig gode på estimater og målinger.
Min ble målt til å ligge på 75-percentilen på forrige vekstkontroll. Altså sånn sett 25% over gjennomsnittet, men på termindato vil det likevel være i underkant av 3,9kg om det stemmer.
 
Last edited:
Mini har alltid ligget mellom 9-10% over. Men som legen min sier så er det ca mål, så det kan godt hende han ikke er så stor som de tror. Det viktigste er at han følger sin kurve
 
Min har blitt målt til - 8% og +10%. Var litt mindre variasjon sist svangerskap. :p Ble målt til +10 idag og +1 eller 2 (husker ikke helt) for to uker siden.
 
Min er målt til 20% større, har vært på vekstkontroll to ganger på sykehuset hvor de har sagt det er innenfor normalen. Jeg var på kontroll på torsdag, da ble han estimert til 3,2 kg i uke 36+0. Det betydde visst et sted mellom 90 og 95 percentilen. Så «normalområdet» er nok veldig stort. For min del har jeg tenkt at jeg ikke har veldig lyst til å gå langt over termin og ønsker å be om at det settes i gang like etter termin, hvis det ikke har startet av seg selv da.

Forrige babyen vår var 4350 g, ganske stort hode (38 cm) og det gikk helt fint. Også han lå på 95 percentil. Kommer jo selvsagt an på bekken og slikt, men det virker ikke som de er bekymra før baby måles til over 4,5 kg- nærmere 5 kg..
 
Forrige babyen vår var 4350 g, ganske stort hode (38 cm) og det gikk helt fint. Også han lå på 95 percentil. Kommer jo selvsagt an på bekken og slikt, men det virker ikke som de er bekymra før baby måles til over 4,5 kg- nærmere 5 kg..

Da jeg fødte første gang viste det seg at jeg hadde veldig trang fødselskanal. Storebror veide bare 3355 g selv om han var 54 cm lang, og hodet hans ble presset til en omkrets på 34 cm. Det vokste veldig fort de første dagene/ukene, så vi måtte på ekstra kontroller i tilfelle det var vannhode. Det var det ikke – hodet hadde bare blitt presset sammen i den trange fødselskanalen. Jordmor noterte "truende totalruptur" i epikrisen min og klippet meg tre ganger på samme sted, litt mer hver gang. Likevel fikk jeg en grad 2-rift i tillegg. Jeg har heldigvis ikke hatt noen plager i etterkant, men bekymrer meg likevel for hvordan neste fødsel vil gå. Både jeg og mannen er høye, og jeg lå på grensen til fedme da jeg ble gravid. Jeg har også lagt på meg mye, ca. 17 kg så langt. Jeg har ikke vært på noen vekstkontroller, men bekymrer meg for at lillebror er stor, både i vekt og hodeomkrets.

Er det noen som vet i hvilken grad fødselskanalen er større/mer tøyelig med andremann? Storebror skulle sikkert hatt en hodeomkrets på omtrent 37–38 cm da han ble født, hvis det hadde vært plass. Burde det gå fint å føde nestemann, siden storebror har "lagd plass"? Jeg krysser fingrene for det!
 
Da jeg fødte første gang viste det seg at jeg hadde veldig trang fødselskanal. Storebror veide bare 3355 g selv om han var 54 cm lang, og hodet hans ble presset til en omkrets på 34 cm. Det vokste veldig fort de første dagene/ukene, så vi måtte på ekstra kontroller i tilfelle det var vannhode. Det var det ikke – hodet hadde bare blitt presset sammen i den trange fødselskanalen. Jordmor noterte "truende totalruptur" i epikrisen min og klippet meg tre ganger på samme sted, litt mer hver gang. Likevel fikk jeg en grad 2-rift i tillegg. Jeg har heldigvis ikke hatt noen plager i etterkant, men bekymrer meg likevel for hvordan neste fødsel vil gå. Både jeg og mannen er høye, og jeg lå på grensen til fedme da jeg ble gravid. Jeg har også lagt på meg mye, ca. 17 kg så langt. Jeg har ikke vært på noen vekstkontroller, men bekymrer meg for at lillebror er stor, både i vekt og hodeomkrets.

Er det noen som vet i hvilken grad fødselskanalen er større/mer tøyelig med andremann? Storebror skulle sikkert hatt en hodeomkrets på omtrent 37–38 cm da han ble født, hvis det hadde vært plass. Burde det gå fint å føde nestemann, siden storebror har "lagd plass"? Jeg krysser fingrene for det!
Ville snakket med JM/bedt on samtale på føden pga dette.
Vet ikke noe om det du spør om, men høres ut for meg som vekstkontroll ihvertfall hadde vært lurt og evt samtale om snitt om ikke akkurat det som var «problemet» er bedre med neste barn
 
Da jeg fødte første gang viste det seg at jeg hadde veldig trang fødselskanal. Storebror veide bare 3355 g selv om han var 54 cm lang, og hodet hans ble presset til en omkrets på 34 cm. Det vokste veldig fort de første dagene/ukene, så vi måtte på ekstra kontroller i tilfelle det var vannhode. Det var det ikke – hodet hadde bare blitt presset sammen i den trange fødselskanalen. Jordmor noterte "truende totalruptur" i epikrisen min og klippet meg tre ganger på samme sted, litt mer hver gang. Likevel fikk jeg en grad 2-rift i tillegg. Jeg har heldigvis ikke hatt noen plager i etterkant, men bekymrer meg likevel for hvordan neste fødsel vil gå. Både jeg og mannen er høye, og jeg lå på grensen til fedme da jeg ble gravid. Jeg har også lagt på meg mye, ca. 17 kg så langt. Jeg har ikke vært på noen vekstkontroller, men bekymrer meg for at lillebror er stor, både i vekt og hodeomkrets.

Er det noen som vet i hvilken grad fødselskanalen er større/mer tøyelig med andremann? Storebror skulle sikkert hatt en hodeomkrets på omtrent 37–38 cm da han ble født, hvis det hadde vært plass. Burde det gå fint å føde nestemann, siden storebror har "lagd plass"? Jeg krysser fingrene for det!

Legen som undersøkte meg på torsdag sa «du har tydeligvis ikke noe problemer med å føde store barn», men tror han da siktet til at fødsel hadde gått normalt og uten komplikasjoner. Ikke at forrige gutt har laget plass. Jeg ville ha spurt, men så lenge du har det i papirene vet jo legene og jordmødrene om det- og da tar de vel hensyn til dette..!? Men alltid greit å spørre for å unngå bekymring tenker jeg. :)
 
Sniker. Forrige graviditet var jrg på sjekk i uke 36/37 og da ble ungen estimert til å være 3600/3700 noen uker senere var jeg på ny kontroll. Da hadde baby kommet lengre ned og de estimerte baby til å være bittelitt mindre enn sist. Ungen ble født noen timer senere. 4000 g. Då visste jo at ungen gjerne var litt stor, men ikke hvor mye større enn gjennomsnittet.
Det går jo fint.. var litt tyngre å få ut enn storebror. Men det handler litt om hodeomkrets
 
Sniker

fikk også beskjed om at min baby var godt over gjennomsnittet og ville være mellom 4500-4800 ved termin. De bommet ganske kraftig da han var 3300 da han ble født ni dager før termin :)
 
Ville snakket med JM/bedt on samtale på føden pga dette.
Vet ikke noe om det du spør om, men høres ut for meg som vekstkontroll ihvertfall hadde vært lurt og evt samtale om snitt om ikke akkurat det som var «problemet» er bedre med neste barn

God idé! Jeg har time hos jordmor på onsdag, så da skal jeg snakke med henne om dette. Håper hun henviser meg til vekstkontroll, selv om jeg vet at vekstkontroller ikke gir noen sikre svar. Men hvis vekstkontrollen viser tegn til et stort barn, kan de i alle fall være obs på dette under fødsel!

Jeg har skrevet om dette i fødebrevet mitt, men det rakk ingen å lese sist ... :p
 
Legen som undersøkte meg på torsdag sa «du har tydeligvis ikke noe problemer med å føde store barn», men tror han da siktet til at fødsel hadde gått normalt og uten komplikasjoner. Ikke at forrige gutt har laget plass. Jeg ville ha spurt, men så lenge du har det i papirene vet jo legene og jordmødrene om det- og da tar de vel hensyn til dette..!? Men alltid greit å spørre for å unngå bekymring tenker jeg. :)

Ja, jeg skal snakke med jordmor om det på onsdag, god idé!
 
Da jeg fødte første gang viste det seg at jeg hadde veldig trang fødselskanal. Storebror veide bare 3355 g selv om han var 54 cm lang, og hodet hans ble presset til en omkrets på 34 cm. Det vokste veldig fort de første dagene/ukene, så vi måtte på ekstra kontroller i tilfelle det var vannhode. Det var det ikke – hodet hadde bare blitt presset sammen i den trange fødselskanalen. Jordmor noterte "truende totalruptur" i epikrisen min og klippet meg tre ganger på samme sted, litt mer hver gang. Likevel fikk jeg en grad 2-rift i tillegg. Jeg har heldigvis ikke hatt noen plager i etterkant, men bekymrer meg likevel for hvordan neste fødsel vil gå. Både jeg og mannen er høye, og jeg lå på grensen til fedme da jeg ble gravid. Jeg har også lagt på meg mye, ca. 17 kg så langt. Jeg har ikke vært på noen vekstkontroller, men bekymrer meg for at lillebror er stor, både i vekt og hodeomkrets.

Er det noen som vet i hvilken grad fødselskanalen er større/mer tøyelig med andremann? Storebror skulle sikkert hatt en hodeomkrets på omtrent 37–38 cm da han ble født, hvis det hadde vært plass. Burde det gå fint å føde nestemann, siden storebror har "lagd plass"? Jeg krysser fingrene for det!
Hei!
Jeg fødte første på 4.1kg og 53cm. 36cm hode.
Dette tok tid og jeg revnet grad 3.
Neste vaginale fødsel gikk veldig fort og greit og overhodet ingen problemer med å få ut lillesøster på 4020g og 53cm.36cm hode.
Fikk et lite rift bare :)
Jeg fikk beskjed om at nr 1 baner vei ja:)
Masse lykke til!!
 
Hei!
Jeg fødte første på 4.1kg og 53cm. 36cm hode.
Dette tok tid og jeg revnet grad 3.
Neste vaginale fødsel gikk veldig fort og greit og overhodet ingen problemer med å få ut lillesøster på 4020g og 53cm.36cm hode.
Fikk et lite rift bare :)
Jeg fikk beskjed om at nr 1 baner vei ja:)
Masse lykke til!!

Tusen takk, det var veldig nyttig å høre! :) Takk for at du deler!
 
Back
Topp