Over for denne gang

Han mistenkte nok ikke en EXU da, for da hadde du nok ikke bare blitt sendt hjem med noen piller. Ektopisk svangerskap sitter i de aller fleste tilfeller i egglederne, og må fjernes med laparoskopisk operasjon, og det pleier de å gjøre ganske raskt. Pillene du har fått (regner med et er Cytotec?) får livmoren til å trekke seg sammen og støte ut rester, den vil ikke ha noen effekt om det sitter utenfor livmoren. Det er nok rester av morkaken som sitter igjen, forhåpentligvis blir du kvitt det nå og kan komme deg videre! Føler med deg!

Var jeg som trudde at EXU var betegnelse for svangerkap utenfor livmoren. Men ser når jeg googler at det er litt frem og tilbake på det. Men i følge han gynokologen, så tydet vediene på at jeg hadde/har et svangerskap utenfor livmoren. Men verdiene var ikke høye nok til at det skulle sitte i egglederne, så han mente at det måtte sitte et annet sted. Men da ville de skjelden se noe. Han fikk i hvert fall sjekket at jeg ikke hadde blod i buken.
Vidre sa han at med de verdiene jeg har så vil kroppen mest sansynlig rydde opp i det selv, men han ønsket at vi skulle sette fortgang på det med å ta de Cytoteck først, siden det er den mildeste veien. Men har ikke blødd noe, så er usikker på hva de bestemmer seg for å gjøre.

Er sikkert forskjellige prosedyrer fra sykehus til sykehus og vurdering fra person til person. For en venninne av meg som hadde EXU, ble først att på Cytotec, når de ikke fungerte så satte de cellegift sprøyte, og den tok knekken på den graviditeten hu hadde, hu var 8 uker på vei. Cellegift sprøyta vil ta knekken på alt som har celledeling slik som et embryo. Og så lenge et ikke er fare for at noe sprekker så regner jeg med at de velger det alternativet.

Men vet ikke jeg noe annet enn det de ha fortalt meg :)

Uansett, håper dette snart ordner seg for deg, at du ikke trenger hverken operasjon eller cellegift, det høres utrivelig ut. Sender deg en styrkeklem, og ønsker deg lykke til!

For de som ikke har har lest dagboken min, så var jeg inne hos GY på fredag, siden jeg ikke hadde blødd etter to runder å cytotec. Han var først litt irritert over at sykepleier ikke hadde bedt meg om å ta ny hcg prøve, slik at han kunne se om verdien gikk ned eller opp. Men siden jeg først var der så var det opp på benke for undersøkelse. Han ble overrasket og mer alvorlig da han fant en blødning i egglederen på venstre side. Som også er den side jeg har følt ubehag. Så han mente at sammentrekningene livmoren pga tablettene mest sansynlig hadde gitt meg disse blødningene, rundt der noe sitter. Men siden blødninge ikke var alvorlige, og at jeg kun har moderate smerter, og lave hcg verdier, skulle et ikke være fare for at egglederen skulle sprekke. Så da ringte han ned til Ullevåld, og de ble enige om at jeg skulle komme ned å få denne cellegift sprøyta, eller Metotrexat som det heter. Før jeg fikk prøyta, så sjekket de opp Hcg, og den hadde igjen økt litt, fra 47 til 66.
Først neste fredag vil jeg vite om denne har fungert, for nomalt vil hcg ha økt litt mer på dag 4 etter sprøyta, men på dag 7 skal den ha gått ned. Gudskjelov så fungerer den i 85% av tilfellene :)

Jeg får uansett en karantene på 3 mnd pga sprøyta. Og etter alt dette så skal det bli godt! :) Få av meg kg, komme i form slik at både jeg og kroppen er forbredt på neste runde :)

Sniker litt her

Din opplevelse ligner på min. Var på ul 25.10. Var da bare 5+1. De fant ingenting i livmoren, men regnet med det var for tidlig. Slimhinnene var 9mm. Begynte blø dagen etter 26.10. Tok første hcg prøve mandag 28.10. Den var bare på 55 så de sa jeg hadde mista. Kontrollprøven uka etter viste 65. Ny ul, fortsatt ingenting i livmoren, og slimhinnene var krympet til 3mm.
My hcg prøve uka etter var på 102. Igjen, ny ul, fortsatt ingenting. Slimhinnene var økt til 8mm. Ny hcg uka etter 108.
På meg ville de ikke gjøre noe. De mente kroppen ville ordne opp på egen hånd. Helt forferdelig å gå å vente og vente. Ville jo komme igang ned ny pp.
Tok ny hcg prøve uka etter og da var den enderlig begynt å synke. 89 var den på. Siste prøven ble tatt på onsdag og gyn ble kun ringe om den var positiv. Ikke hørt noe enda så regner med det er i orden.
TR kom til tross når den skulle 24.11. Og nå er jeg mye mulig 2dpo.

Håper det ordner seg for deg. Mareritt å gå slik!

Taster på appen :)
SA 7 juli 2013
SA 26 oktober 2013

Godt at kroppen din ordnet opp!! Ikke minst at det høres ut som at verdiene endelig har blitt negative. Er en lang prosess dette her, så gleder meg til når jeg også får negative test :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

En exu er et svangerskap uten for livmoren. Og det ser de fort på en ul. Og det tar de ganske alvorlig.
Og man får som oftest akutte mage smerter da.. Så man kjenner det..

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Back
Topp