Oss over 35

Jeg har fått time når jeg er 12+4 her. Antar det er TUL + blodprøve. Men synes det er litt lenge å vente i tilfelle senabort, så vi reiser fra Oslo til Strømstad for NIPT allerede førstkommende torsdag. Da skal jeg være 10+5. Har bestilt Ekspress, som gir svar etter fem virkedager.

Jeg tok NIPT-test forrige mandag, da var jeg 10+4, jordmor sa det kan tas fra uke 10, men mener å huske at jo lenger man er på vei, jo mer sikkert er svaret.

Jeg har fått time når jeg er 12+4 her. Antar det er TUL + blodprøve. Men synes det er litt lenge å vente i tilfelle senabort, så vi reiser fra Oslo til Strømstad for NIPT allerede førstkommende torsdag. Da skal jeg være 10+5. Har bestilt Ekspress, som gir svar etter fem virkedager.
Samme for oss. Tok NIPT og UL i dag i strømstad, veldig positiv opplevelse :) Tok også ekspress!

Jeg er 37 år og 3 gangs! Så dette med TUL og nipt er nytt for meg.. ser at jeg har fått time til begge deler når jeg er 14+0, kjenner er litt stressa for at det kan være forsent? Noen andre som har hatt så sent? Hadde dere ville prøvd og bytte time?

Jeg er 37 år og 3 gangs! Så dette med TUL og nipt er nytt for meg.. ser at jeg har fått time til begge deler når jeg er 14+0, kjenner er litt stressa for at det kan være forsent? Noen andre som har hatt så sent? Hadde dere ville prøvd og bytte time?
Er ikke for sent i den forstand at NIPT ikke viser riktig, men du er gjerne i uke 16 før du får resultatet. Da er det fortatt mulig å avbryte svangerskapet om det skulle være ønskelig. Er selvfølgelig tungt når man er kommer så langt. De ser dog mer på UL desto lenger du er på vei, og det kan jo være greit.

Hmm. Jeg har sett det stå at TUL+NIPT skal tas både mellom 10+0 og 13+6 og mellom 11+0 og 14+0, så det er jo helt i grenseland. Det er jo fordi det er i denne luken det er enklest å oppdage avvik, men vil tro de har lagt på litt ekstra marginer på det anbefalte tidsrommet. Ellers hadde de nok ikke gitt deg time så sent :)

Men om du synes det er lenge å vente så er det kanskje mulig å ringe sykehuset og høre om å stå på venteliste for ev. avlysninger? Selv har jeg time i morgen når jeg er 12+5 og synes det har vært meeer en lang nok tid å vente!

Samme her, jeg skal i morgen og er da 13+4. synes det er veldig sent, men nå har jeg nå ventet da. Satser på at alt ser bra ut! ❤️

Jeg personlig ville nok prøvd å få noe tidligere :p uten at det nødvendig måtte ha en annen grunn enn at jeg hadde ønsket det tidligere

De kaller nipt-test screening, så vil jo det er både nipt og ultralyd? Jeg tok det på torsdag og da fikk jeg innkalling til tidlig ultralyd og samtidig tilbud om nipt, hvor jeg måtte signere et papir for å få tatt det. Nipt testen var en blodprøve som ble tatt rett etter ultralyden. hvis legen har sendt henvisning til tidlig ultralyd og nipt vil jeg tro innkalling til screening betyr begge deler. Hos meg ble jeg bare kalt inn til tidlig ultralyd, men så i journalen at legen også hadde skrevet henvisning til nipt i henvisningen.

Angående svar på henvisning så står det på Helsedirektoratet at nipt og tidlig ultralyd skal skje fra mellom 11+0 - 13+6 tror jeg. Så da må du få en time innen da:)
Fikk du papirer til å fylle ut i forkant?

Takk for svar. Da er det ikke noe jeg har misforstått i tlf med sykehus her heller :angelic: .tok du med urinprøve også med den kontrollen ?

Back
Topp