Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ikke hørt det med antall organer før og de fleste lærde er enige om at å donere mens man lever er lov (en nyre for eksempel), men problemstillingen kommer når man snakker om organ donasjon når man i prinsippet er døende men ikke død eller rett etter døden.Er det ikke slik at for å kunne bli begravd "riktig" må så mange kroppsdeler og organer son mulig være med..? Sånn i forhold til å få en ren begravelse og slikt. .? Mener jeg har lest det et sted, men vet ikke om det stemmerHvordan er det isåfall da ift. Organdonor..?
Bare nysgjerrig altså![]()
Takk for et gost og utfyllende svarIkke hørt det med antall organer før og de fleste lærde er enige om at å donere mens man lever er lov (en nyre for eksempel), men problemstillingen kommer når man snakker om organ donasjon når man i prinsippet er døende men ikke død eller rett etter døden.
https://www.organdonation.nhs.uk/about-donation/what-does-my-religion-say/islam/
Denne sier litt om hvorfor det er delt. Mange mener at det er totalt forbudt, men i islam går mye på intensjonen man har når man gjør ting, og jeg mener at hvis organ donasjon er fullstendig ulovlig burde min intensjon om å redde liv hjelpe når jeg skal bli dømt for det jeg har gjort her i livet.
Men også grunnen til at jeg ikke vil donere netthinnen for eksempel, fordi det ikke vil redde liv.
Mannen vil ikke være organ donor, han føler veldig sterkt for det og er jo noe man må respektere, men igjen han donerer gjerne blod da så lenge han lever ;-)
Kan ha hvert så mye og ut ifra hvem man spør får man ulikt svar føler jeg, spesielt på disse tingene som ikke er direkte skrevet omTakk for et gost og utfyllende svarMulig det jeg har lest om er i forbindelse med evt. Ulykker der de må finne mest mulig av levningene for å få ennordentlig begravelse, og ikke nødvendigvis var med donadjon og "frivillig" deling av disse.
![]()
Ja, det er jo det og.. Blir ofte både forvirring og uenighet da..Kan ha hvert så mye og ut ifra hvem man spør får man ulikt svar føler jeg, spesielt på disse tingene som ikke er direkte skrevet om![]()