Organdonor

Har hatt donorkort i lommeboka i femten år, i tillegg til å ha informert mine nærmeste. Kan de bruke noe dersom jeg dør på en slik måte at det blir aktuelt, så må de bare forsyne seg, jeg får jo ikke bruk for organene videre :)

Ja. Har en venn som lever fordi noen andre var donor. Han ble reddet i siste liten. Man får ikke ett normalt liv etter å ha fått organer men man lever.

Ja, jeg vil kunne redde liv. Dessuten vil jeg gjerne ta i mot om det trengs og da sier det seg litt selv at jeg også skal gi mitt ved behov.
Samme gjelder mann og barn.

Ja! Jeg kjenner et lite barn som måtte transplanteres og har en i nær familie som står på venteliste. Veit hvor viktig det er å være organdonor.

Ja, alle mine nærmeste er informert. Alle er donorer selv og, så vidt jeg vet, så det kommer ikke til å bli noe problem der.
Hvorfor? Hva skal jeg med organene mine etter at jeg dør? Du burde ikke vært et alternativ å ikke donere, mener nå jeg.

Ja, det er for meg en selvfølge. Så lenge jeg selv er villig til å motta organer fra andre, må jeg jammen være villig til å være donor, jeg også. Har også snakket mye med eget barn om dette. Er villig til å donere hans organer om noe grusomt skulle skje og organdonasjon blir aktuelt.

Ja, alle mine nærmeste er informert. Alle er donorer selv og, så vidt jeg vet, så det kommer ikke til å bli noe problem der.
Hvorfor? Hva skal jeg med organene mine etter at jeg dør? Du burde ikke vært et alternativ å ikke donere, mener nå jeg.
Helt enig!

Ja, det vil jeg. Dt er flott at noen andre kan få en sjanse til livet, når jeg selv ikke kan. :)

Såklart! Jeg forstår ikke argumentene for å IKKE være det. Kroppen skal råtne eller brennes likevel, så hvorfor ikke redde noens liv?? Burde ikke vært noe annet enn en selvfølge, og plikt. Ikke et valg.

Er organdonor. For ditt jeg skal etter min død, trenger jeg ikke mine organer.

Heller se til at de som ennå skal leve for den sjansen;) om mine organer kan hjelpe til på en lsik måte;)

Ja men jeg har ikke meldt meg som en... Er ikke behagelig å tenke på sånt, så det blir utsatt og så satser jeg på at det ikke blir aktuelt

Ja men jeg har ikke meldt meg som en... Er ikke behagelig å tenke på sånt, så det blir utsatt og så satser jeg på at det ikke blir aktuelt

Men er det ikke nok å si det til sine nærmeste? Mannen, for eksempel? Det er vel han eller dine foreldre som har "ansvaret dersom du skulle dø. Jeg har i hvert fall sagt ifra til samboeren min. ;) Har ikke meldt meg som en.

Har hatt donor kort i mange år, har det også på mobilen nå :)

Enkelt hvorfor, hva skal jeg med masse organer vis jeg er død? Å alle mine organer kan redde mange mennesker og gi mennesker et bedre liv :)

Men er det ikke nok å si det til sine nærmeste? Mannen, for eksempel? Det er vel han eller dine foreldre som har "ansvaret dersom du skulle dø. Jeg har i hvert fall sagt ifra til samboeren min. ;) Har ikke meldt meg som en.
Trodde man helst burde være registrert med blodprøver osv?

Men den samtalen med familie er heller ikke lett å ta.

Så klart. Jeg har jo ikke behov for de lengre, så da kan jeg likegodt bli brukt til reservedeler.

Ja. Fordi jeg har ikke bruk for det selv når jeg dør - pluss at det gir plusspoeng i samvittighetsboka :p
Om jeg kunne, hadde jeg gjerne donert halve leveren min i levende format også, eller gitt blod (.. sistnevnte fikk jeg bare høre at de ikke hadde bruk for meg).

Ja det vil jeg! Skal jeg først dø vil jeg gjerne hjelpe andre med de organene jeg ikke selv kan bruke

Back
Topp