Organdonor

Trodde man helst burde være registrert med blodprøver osv?

Men den samtalen med familie er heller ikke lett å ta.

Tror ikke det er noe register? Da jeg hentet meg donorkort for noen år siden, stod det i alle fall at det ikke var noe slikt i brosjyren..

Veldig lett å "melde seg på" og. Er bare å laste ned appen og lagre bildet som skjermsparer eller så. Og oppgi to pårørende (som får sms om dette).

Vi tok selv en prat i familien om det her i fjor. Gikk omtrent slik;
- "Jeg har ordnet meg donorkort på mobilen, oppga deg som pårørende"
- "Lurt. Jeg skal og ordne meg det!"
Du kan prøve "lure det inn" i en samtale, ved å høre hvordan familien selv stiller seg til donasjon? :)

Ja, hatt donorkort på mobil og i lommeboka i lang tid. Vil heller at organene mine skal kunne redde andres liv når jeg dør enn at jeg skal begraves med dem. Jeg trenger jo dem virkelig ikke da :)

Sign, bortsett fra mobil :)

Trodde man helst burde være registrert med blodprøver osv?

Men den samtalen med familie er heller ikke lett å ta.
Nei, man kan ikke registrere seg noe sted. Dersom du skulle bli hjernedød, for det er det det er snakk om her, alle organer må ha sirkulasjon og leve, så vil dine nærmeste pårørende få spørsmål om organdonasjon. Om du ikke har gitt klar beskjed at du ikke vil det, kan dine organer bli brukt om pårørende går med på det. Det er derfor viktig å tenke igjennom og ta et standpunkt. Har du donorkort levner det jo da ingen tvil. Kroppen blir holdt i live til nødvendige undersøkelser er gjort. Det er kun ved 0,4-0,5 % dødsfall det er mulig å donere organer.

http://organdonasjon.no/faq/

Fordi det redder liv. Vet hvor mye det betyr for enkeltmennesker og de rundt dem

Ja, ser på det som en selvfølge. Hva skal jeg med organene? Jeg er jo allikevel dø.

jeg har donorkort på mobil å i lomebok å donor klister på mobil informert nermeste :) jeg har ikke brukt for det lengre når jeg dør men kansje noen andre trenger det og kan overleve fordi dem fikk det?

Ja, det vil jeg.
Det er jo ikk sånn at jeg har brukt for de organene, men for et formål å gi de videre til, å gi liv til andre.
Så her er alle i huset organdonor.

Huden da? Høres groteskt ut kanskje :-) Men det er det største organet ❤️
Har blodutredelser i huden også. . :/ men om noe kan brukes så værsågod,jeg syns organdonasjon er fantastisk. :)

Redde/forbedre liv etter mitt er tapt er en verdig avslutning for meg.

Er så klart organdonor.

Ja!! Hva skal jeg med organene mine når jeg er død..? Og hvis det kan redde ett eller flere liv er jo det fantastisk! !!! Jeg vil ikke være så egoistisk på organene nine altså :-P Har ikke brukt for de i grava ;-)

Last edited:
Var donor i Norge men ikke skrevet meg opp som det enda her i Sverige, grunnen er rett og slett at her så kan de ta ganske mye mer enn innvendig organer hvis man skriver seg opp, og vil reservere meg mot ting som ikke direkte vil redde liv, høres kanskje kynisk ut, men som muslim er det mange motstridende lærde som kommer med råd så tenker at det ihvertfall ikke kan være negativt og redde et annet menneske, hud og div vil jeg gjerne ha når jeg skal i jorden.
Er det ikke slik at for å kunne bli begravd "riktig" må så mange kroppsdeler og organer son mulig være med..? Sånn i forhold til å få en ren begravelse og slikt. .? Mener jeg har lest det et sted, men vet ikke om det stemmer :-) Hvordan er det isåfall da ift. Organdonor..?

Bare nysgjerrig altså :)

Ja men jeg har ikke meldt meg som en... Er ikke behagelig å tenke på sånt, så det blir utsatt og så satser jeg på at det ikke blir aktuelt
Det holder å informere nærmeste familie. Posr det på Facebook eller noe, så er du det :-)

Back
Topp