ordet neger...*endret..*hva mener du med det?er det stygt å si?

Femme Fatale

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
i mitt hodet så stammer ordet ifra en gammeldags betegnelse på mørkhudet mensk. uten noen rassistisk betydning.. syns det er trist at ordet har blitt fjernet fra gamle barnesanger som pippis pappa negerkongen osv.. er det fordi ordet er veldig likt nigger fra engelsk eller har vi bestemt at det er et negativt ladet ord.. hva mener dere?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

hvis noen lurer:) jeg løper ikke rundt å roper neger etter mørkhudet, svarte,mørke,kulørteeller hva man skal kalle de. ja jeg vet de kommer fra et sted. ofte hvor som helst i Norge.. så å si feks afrikaner blir litt feil når vedkommende ikke kommer derfra.. Er det gjort noen undersøkelse på ordet i Norge? Leser at mange kjenner kulørte som selv syns det er greit og mange motsatt.. Noen skrev om at det var et ord som beskrev utseende og ikke sa noe om personen. hva er greit å si om hudfargen? syns det fra alle hold sies at det snakker man ikke om, det er jo helt ubetydelig.. men i noen sammenhenger er det lettest å si mørk eller lys.. eller mellomtingen.. på lik linje som blond eller brunette, tykk eller tynn.. men er det noe man sier til vedkommende? er vel en måte man forklere en tredjeperson på som ikke er der eller som man finne etc..

Hva er sosialt akseptert å si?

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

Her så liker de svarte og bli kalt for ''nigga'', altså neger [8|] Ingenting fælt med det ordet i det hele tatt syntes jeg. De er negere, og vi er hvitinger [8D]

Jeg personlig syntes ikke det ordet er grusomt, men for all del. Respekterer selvfølgelig at folk ikke liker det.

(Likte forsåvidt ikke ordet "negerbolle" om det kjæreste jeg har foran meg akkurat nå... Så ehhh, ja)

en kost er en kost, en neger er en neger...

i mine ører er det ikke negativt eller rasistisk

ORIGINAL: hissigproppen

For meg er det ikke et negativ ladet ord, men jeg respekterer at "de det gjelder" oppfatter det slik, og har tatt det ut av mitt ordforråd (så godt jeg klarer, og når jeg ikke glemmer meg).

Mener det samme.
ORIGINAL: CougarTown

i mitt hodet så stammer ordet ifra en gammeldags betegnelse på mørkhudet mensk. uten noen rassistisk betydning.. syns det er trist at ordet har blitt fjenret fra gamle barnesanger som pippis pappa negerkongen osv.. er det fordi ordet er veldig likt nigger fra engels eller har vi bestemt at det er et negativt ladet ord.. hva mener dere?

vet ikke, jeg har gidd opp å skjønne dette med hva man har lov å si å ikke si. Jeg bruker/sier neger, for i mitt hodet er det ikke noe ondt ment med det. Men nigger skjønner jeg at det ikke høres pent ut, så det bruker jeg ikke.

Jeg tenker neger, men sier mørkhudet.

Jeg kan finne på å si det, og jeg mener ikke noe rasistisk med det.
Folk er så hårsåre. Tror mer de som hater det ordet er de som tenker rasistisk på det.

Jeg sier jo ikke til noen "Hei, neger", på samme måte som vi ikke sier "Hei, hviting". Men hvis jeg f.eks skal beskrive noen så kan jeg si "h*n er neger", dersom det er relevant. Vanligvis bryr jeg meg fint lite om hudfarge, så er sjeldent jeg har brukt for ordet neger, da..

Ordet ble brukt i en tid da man trodde at mørkhudede var dummere, latere og generelt mindre verdt enn hvite. Det er ikke så lenge siden, heller ... Jeg ser definitivt de negative konnotasjonene og ser ikke at vi behøver ordet i språket vårt i dag.

Føler det er litt slik at et ord blir negativt når det betegner noe av en "spesiell" karakter over tid, hvis dere skjønner... (er rævva på å forklare meg...) Men tenker som så at dersom det for eksempel hadde hett "fløtepuser", "sovesofaer"" eller "kjøkkenstoler" istedet for "neger" hadde det også til slutt vært negativt ladet...
Det skal jo til stadighet endres på betegnelsen og navn på forskjellige ting, instanser, tjenester osv.. kommer selvfølgelig ikke på ett eneste godt eksempel akkurat nå, men ikke så lenge siden jeg hadde denne diskusjonen, så vet de fins... [8D] 

Eg seier neger uten å tenke noko meir over det. Eg vert kalle for ein kviting, eller farang som er ein turist tulling i Thailand.. eh! 

ORIGINAL: Tyttebæra

Her så liker de svarte og bli kalt for ''nigga'', altså neger [8|] Ingenting fælt med det ordet i det hele tatt syntes jeg. De er negere, og vi er hvitinger [8D]

Neger og degos  osv er usmakelig... rett og slett!!

Jeg er vokst opp med at det er et ord for en som er mørkere i huden, ikke noe negativt ladet.
Jeg har ikke noe problem andre veien heller, med "blekansikt" eller "hvit".

Men etisk sett skal man jo ikke trenge å skille mennesker med ord/beskrivelser - fordi vi alle er mennesker.

ORIGINAL: Imogene

Jeg er vokst opp med at det er et ord for en som er mørkere i huden, ikke noe negativt ladet.
Jeg har ikke noe problem andre veien heller, med "blekansikt" eller "hvit".

Men etisk sett skal man jo ikke trenge å skille mennesker med ord/beskrivelser - fordi vi alle er mennesker.

Digresjon; det der er nok bare en ubrukelig, politisk over-korrekt utopi. Det blir som å si at vi er alle mennesker, så hvorfor skal vi skille med "blond" og "brunette"?

enig med deg.. ordet er for de fleste som bruker det ikke negativt ladet, men noen oppfatter det slik. synes også det er trist at enkelte barnesanger ikke kan brukes pga ordet. 

ORIGINAL: * supermeg*

enig med deg.. ordet er for de fleste som bruker det ikke negativt ladet, men noen oppfatter det slik. synes også det er trist at enkelte barnesanger ikke kan brukes pga ordet. 
de blir brukt ,de blir bare endret først.. negekonge har nå blitt endret til sydhavskonge...

Back
Topp