Oppskriftstråd

Grønnsakssuppe med pølse

- 1/2 kål
- 3 poteter
- 3 gulerøtter
- 1/2 bunt purre
- 3 god og mager kjøttpølse
- 2 terninger buljong

1: kok opp 1l vann med 2 terninger buljong.
2: kutt alle grønnsakene i små biter og tilsett.
3: la det koke i ca 15 minutter. Tilsett pølsene etter 10 minutter.

Server gjerne med litt flatbrød
 
Spinatwrap med sopp, tomat, feta og avokado

4 stykk

  • 8 egg
  • 100 g spinat
  • 1 dl havregryn
  • 1½ dl melk
  • ½ ts havsalt
  • Pepper, kvernet
  • 1 ts olivenolje til steking
Fyll:


  • 200 g brune sjampinjonger
  • 100 g spinat
  • 1 håndfull basilikum
  • 1 avokado
  • 10 cherrytomater
  • 100 g fetaost
Slik lager du spinatwrap
  • Bland alle ingrediensene til wrappen til du har en jevn deig. Varm panna og tilsett litt olivenolje. Hell deig i panna og stek wrappen et par minutter til den er fast på undersiden. Vend den veldig forsiktig – eventuelt ved hjelp av et grytelokk – og stek den et par minutter på den andre siden også. Gjenta til du har fire wraps. Hold dem varme ved å legge dem på en tallerken med en annen tallerken over.
  • Skjær opp alle grønnsakene som skal brukes til fyll i munnfullstore biter. Varm panna skikkelig og ha i sjampinjongene. Stek dem til væsken har fordampet. Smak til med salt og pepper og stek dem i enda et par minutter, til de har fått en fin farge.
  • Fyll de fire wrapsene med spinat, basilikum, avokado, tomater, sjampinjonger og smuldret fetaost.
 
Spinatwrap med sopp, tomat, feta og avokado
4 stykk

  • 8 egg
  • 100 g spinat
  • 1 dl havregryn
  • 1½ dl melk
  • ½ ts havsalt
  • Pepper, kvernet
  • 1 ts olivenolje til steking
Fyll:


  • 200 g brune sjampinjonger
  • 100 g spinat
  • 1 håndfull basilikum
  • 1 avokado
  • 10 cherrytomater
  • 100 g fetaost
Slik lager du spinatwrap
  • Bland alle ingrediensene til wrappen til du har en jevn deig. Varm panna og tilsett litt olivenolje. Hell deig i panna og stek wrappen et par minutter til den er fast på undersiden. Vend den veldig forsiktig – eventuelt ved hjelp av et grytelokk – og stek den et par minutter på den andre siden også. Gjenta til du har fire wraps. Hold dem varme ved å legge dem på en tallerken med en annen tallerken over.
  • Skjær opp alle grønnsakene som skal brukes til fyll i munnfullstore biter. Varm panna skikkelig og ha i sjampinjongene. Stek dem til væsken har fordampet. Smak til med salt og pepper og stek dem i enda et par minutter, til de har fått en fin farge.
  • Fyll de fire wrapsene med spinat, basilikum, avokado, tomater, sjampinjonger og smuldret fetaost.
Denne må jeg prøve!!
 
Sushibowllll:

Kok jasminris til den blir seig og klissete (kan kuttes hvis man vil spare på kalorier). Mango, vårløk, avokado, gult eple, agurk, rødløk kuttes i små biter og blandes med litt lime og sesamfrø. Så kuttes Salmalaks i tynne skiver. Serveres med soyasaus.

Tacosalat:

Kutt ønskede grønnsaker og stek kjøttdeig som du pleier. Lag gjerne guakamole. For å spare kalorier brukte vi lettrømme og hadde kun en liten håndfull chips til. Dropp gjerne osten eller bruk en lett variant.
 
Lompepizza

Bruk ønsket type lompe (jeg foretrekker havrelompe fra Buer)
Legg lompene på bakepapir og ha på ønsket fyll. Jeg pleier å bruke ost, skinke, ketchup og basilikum. Stekes på 200 grader i noen minutter.
Om man vil kan man steke lompene uten fyll en liten stund før man har på fyll.
Serveres med en frisk salat.
 
Linseburger:

2 dl mandelmel
2 dl revet ost
1,5 dl røde linser, hermetiske
1 dl strøkavring
1 gul løk, revet
1 egg
1 dl fersk koriander, hakket
1/2 chili, finhakket
1/2 ts salt
Olivenolje til steking

Bland alle ingrediensene i en bolle. Form til 4 flate burgere. Varm oljen i en panne og stek de til de har fin stekeskorpe på begge sider. Skru ned varmen og stek ytterligere et par minutter så de blir gjennomstekte.

Bruk ønsket hamburgerbrød, salat, tomat, sylteagurk, bacon, dressing osv. Ja, det du liker rett og slett :)
 
Halloumisalat:

Skjær halloumi i skiver og stek til gylden.
Hakk tomater, agurk, og salat.
Kutt gulrot i julienne.
Lag en enkel dressing med rømme og friske urter.
Legg alt på tallerken og ha gjerne balsamico på osten.
Salaten er god med bacon eller kylling også!
 
Brokkoli og selleri mos

Skjær opp brokkolig og selleri. Kok dem, og mos sammen. Superenkelt og kjempegodt med litt salt på :D

For de på lavkarbo:
Kålstuing.
Skjær opp kål og stek i en kasserolle til de er gulnet. Ha i fløte og la det koke inn. Jeg tilsetter ofte asparget eller paprika, eller kanskje svinefilet :)
 
Denne vil jeg prøve selv :D Fant den på opplysningskontoret for frukt og grønt

Brokkoli- og pastagrateng. 4 porsjoner
  • 300 g brokkoli i buketter
  • 4 dl kokte pastaskruer
  • 300 g røkt skinke
  • ½ stk rød paprika
  • 1 ts salt
  • ½ ts pepper
  • 4 stk egg
  • 2½ dl matfløte
  • 2 dl revet hvitost
Kok brokkolibukettene i lettsaltet vann i 2 minutter og hell av vannet. Bland brokkoli, pasta, skinke og paprika skåret i terninger i en smurt ildfast form. Krydre med salt og pepper.

Visp sammen egg, matfløte og revet ost. Hell det i formen. Sett formen midt i ovnen og stek ved 200°C i ca. 20 minutter til gratengen er gylden og fin.

Server gratengen nylaget med godt brød til.
 
Denne vil jeg prøve selv :D Fant den på opplysningskontoret for frukt og grønt

Brokkoli- og pastagrateng. 4 porsjoner
  • 300 g brokkoli i buketter
  • 4 dl kokte pastaskruer
  • 300 g røkt skinke
  • ½ stk rød paprika
  • 1 ts salt
  • ½ ts pepper
  • 4 stk egg
  • 2½ dl matfløte
  • 2 dl revet hvitost
Kok brokkolibukettene i lettsaltet vann i 2 minutter og hell av vannet. Bland brokkoli, pasta, skinke og paprika skåret i terninger i en smurt ildfast form. Krydre med salt og pepper.

Visp sammen egg, matfløte og revet ost. Hell det i formen. Sett formen midt i ovnen og stek ved 200°C i ca. 20 minutter til gratengen er gylden og fin.

Server gratengen nylaget med godt brød til.
Det hørtes godt ut, jeg er så glad i gratenger :D
 
Indisk kyllinggryte 2 personer: (melkefri)

1/2 løk, i terninger
1 fedd hvitløk, finhakket
1/2-1 liten rød chili, finhakket (alt etter hvor hot du vil ha den)
1 ss revet frisk ingefær
2 gulrøtter, i små terninger
1/2 eple, i små terninger
2 vårløk, i tynne skiver
1 ts karri
2 dl vann + 1/2 kyllingbuljongterning
1 dl kremet kokosmelk
2 kyllingfileter, i biter
eventuelt salt

Brun kyllingen og legg til side. Fres løk, hvitløk og chili i litt olje. Ha deretter i resten av grønnsakene og karrien og la det frese et par minutter. Ha i vann og buljong, la det koke i ca 10 minutter. Tilsett kokosmelken, la det koke opp og smak til med salt. Serveres med fullkornsris.
 
Har laget disse til kveldsmat hver dag i det siste, sykt gode!!

Havrevafler ca 6 stk/2 pers: (melkefri)

2 egg
2,5 dl havremelk (eller vanlig melk)
1 ss rapskokos (eller smør)
2,5 dl havremel
1 ss valgfri søtning (bruker sukrin gold eller kokossukker)
1 ts bakepulver
1 klype salt
Et dryss vaniljepulver (kan sløyfes)

Bland alle ingrediensene og la røren svelle minst 30 minutter. Pleier å lage den før jeg rydder huset for kvelden også steker jeg de før vi setter oss ned :)
 
Back
Topp