Oppskriftstråd!!

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Ja, nå ser jeg mange begynner å komme igang med endel fast føde!

Hvis det er noe som har vært ekstra populært hos barnet ditt, kan du ikke skrive inn oppskriften her, slik at vi alle kan ha utbytte av det? Både middagsmat, smoothies, lunsj +++

IKKE EN TRÅD FOR DISKUSJON, MEN OPPSKRIFTER ;)
 
Jeg laget en fruktgrøt en dag som jeg selv syntes ble litt tam på smak men som hun likte veldig godt! Lagde den litt på slump men den besto av to kokte epler, to kokte pærer, en neve bløtlagte havregryn og en dæsj kokosmelk. Moset med stavmikser.
Jeg har forresten en pose risgrøt fra Hipp stående som jeg bruker til å tykne smoothie med hvis de blir litt for rennende. Den løser seg lett opp og smaker lite :)
 
2 poteter, 3 gulrøtter, 1/2 blomkål, 1/3 brokkoli med enten 10 fiskeboller, 2 ss leverpostei eller 1 kyllingfilet.
 
Potet, gulrot og en kvart/halv fiskekake (80% fisk) kjøres sammen med stavmikser til helt glatt konsistens. Kjempegod fiskesmak. Har også i et "brokkolitre" dersom vi har :p

Søtpotetmos og små biter kylling.

Avokadomos med små biter kokt/ovnsbakt laks i. Har også gitt laksebiter foran henne slik at hun tar selv og putter i munnen.

Har ingen eggallergi i familien, så prøvde litt speilegg stekt på begge sidene (uten smør/salt osv såklart) og hun var helt tullete etter eggeplomma. Fikk spise dette selv også :)

(Prøver generelt kombinasjoner som er enkle og gode sammen, og blander flere grønnsaker etter hvert eller etter hva vi skal ha selv til middag) :)
 
Jeg lagde gelatinstaver i går som hun fikk smake til frokost i da. Til min store fortvilelse var det ikke spesielt populært! :( :p Men vi prøver igjen senere, for hun pleier ikke være noe sulten til frokost. Deler uansett "oppskrift" da jeg synes selv de ble veldig gode, samt at det er genial mat til de som liker å spise selv!
Oppskrift i " da jeg tok tingene litt på slump som vanlig ;) Jeg jukset litt og brukte en pose mango/papaya/eple fra Ellas Kitchen. Varmet denne i en kjele og tilsatte litt kokosmelk og en eggeplomme. Skulle hatt i litt kokosolje også men det glemte jeg. Rørte inn en stor ss økologisk gelatin til det var smeltet og helte i en liten boks som var kledd med plastfolie. Satte i kjøleskap i et par timer og skar opp i staver. Smakte som en mild mangopudding og hvis ikke snuppa får smaken på de så kommer mor til å spise de med glede ;)
 
Kylling og brokkoli:
Kokt mosa kylling blandes med kokt moset brokkoli og squash. Enkelt.
 
Back
Topp