Oppskrifter

RedFrost

Forumet er livet
Tenkte kanskje vi kunne legge ut litt oppskrifter av det vi skjesser på eller skal spise.
Vet ikke om noen har prøvd på noe sånt før, men kom på det siden mat fantasien har stoppet litt opp om dagen...

Bare sånn skrive i hvert vårt innlegg.
(er ikke noe flink til å samle i første innlegg)

Her er hvertfall min middag i dag:

Her blir det fylt loff.
Hatt lyst på såå lenge.

2 Loff (skjæres i skiver, men ikke så loffen går fra hverandre, skal henge sammen)
2 creme fraiche
1/2 pose majones
6 hardkokte egg (hakkes opp)
Picnic skinke (hakkes opp)
Ca mellom 1/2 til 1 hel purre (hakkes opp)
1 stor boks mais
ca 1 ts salt
ca 1 ts pepper
ca 2 ts paprikakrydder
Ost

Bland alt (minus ost) og fyll mellom skivene i loffen (ja, det blir plass) og ha ost over.
Stek på 175 grader i ca en time. (osten avgjør når den er ferdig, så følg litt med på om den blir gyllen)

Server med deilig frisk salat.

[:D]
Er mektig og godt.

En annerledes lasagne (MYYYYE bedre) Ovnsrett med tomatsuppe[:)] 

Tomatsuppe (bytt ut 2 dl matfløte med vann)
Spaghetti (til ca tre personer)
Kjøttdeig - stekes og krydres litt

Alt dette tilberedes hver for seg.

Blandes så i en ildfast form, strø ost over og stek den på 180 grader til osten er gyllen. Server med salat og loff til[8D] Yummi!!

Min favoritt hjemmelaga pizza[:)]

Bunnen:
Følger en vanlig oppskrift på pizzabunn, men bytter ut hvetemel med like mye av sammalt mel og grovbakst (står det på melpakka i butikken).

Fyll:
Toro mexicana pizzafyll (pose, må jukse litt[:D])
Fersk champignon
Kyllingkjøttdeig
Mais

Fruktsalat[:)]

Ananas
Honningmelon
Galiamelon
Appelsin
Kiwi

Vaniljesaus eller vaniljeis til[8D] Hekta for tiden jeg... Har ikjøleskapet hele tiden!!

kan denne vær så snill og bli lagt på topp?[;)][:)][:D]

ORIGINAL: Sunroad Speach

kan denne vær så snill og bli lagt på topp?[;)][:)][:D]

[:)]
Hvem fikser sånt da?

Dytter denne [:D]

ORIGINAL: RedFrost

Her er hvertfall min middag i dag:

Her blir det fylt loff.
Hatt lyst på såå lenge.

2 Loff (skjæres i skiver, men ikke så loffen går fra hverandre, skal henge sammen)
2 creme fraiche
1/2 pose majones
6 hardkokte egg (hakkes opp)
Picnic skinke (hakkes opp)
Ca mellom 1/2 til 1 hel purre (hakkes opp)
1 stor boks mais
ca 1 ts salt
ca 1 ts pepper
ca 2 ts paprikakrydder
Ost

Bland alt (minus ost) og fyll mellom skivene i loffen (ja, det blir plass) og ha ost over.
Stek på 175 grader i ca en time. (osten avgjør når den er ferdig, så følg litt med på om den blir gyllen)

Server med deilig frisk salat.

[:D]
Er mektig og godt.

Dette var kjempe godt, hadde det i klubben som jeg går i, gjestene syntes det va kjempe godt!!!! [:)]
Takk for tipset, dette skal jeg lage igjen[:D]

minni_ :
Så gøy at du prøvde. [:)]
Og likte det.
Synes det er kjempe jeg også.
Og ikke så vanskeligt.

Fisk i form, denne retten vil tilogmed få de som ikke liker fisk til å elske det! Passer også fint til barn!

3ss smør
4ss hvetemel
6dl melk
1ss sukker
2 ts salt
4 ss ketshup
400 g torskestykker
1 purre eller løk
salt og pepper
revet ost

Smelt smøret i en kjele og tilsett mel mens du visper godt. Tilsett melken gradvis for å unngå klumper. Ha i sukker, salt og ketshup i den hvite sausen.
La sausen småputre på svak varme i ca 3 min. I mens smører du en ildfast form, legg torskestykkene i formen, hakk purre eller løk og legg oppå fisken. Strø ønsket mengde salt og pepper over før du heller sausen over fisken.
Stek først midt i ovnen ved 200 grader i 30 min, dryss så ost over og stek den videre i 10 minutter.

Serveres med kokte poteter og salat! Er bare helt snadder og en klar favoritt her i huset, tilog med av svigermor som pleier å spise med oss. Sausen har en syrlig og deilig smak som er lett og like! [:)]

Legger til en annen fiskeoppsrkift som er enkel og veldig god

Laks med grønn potetmos!

Steiker laksefileter på panna, evt med kavring hvis det foretrekkes.
Så lages en potetmos ved siden, da bruker jeg å lage en pose toro spinatsuppe med halve væskeblandingen og blander den inn med potetmosen, altså grønn potetmos!! Sambo er generelt veldig skeptisk til ny mat, men sa at denne potetstappen var den beste han hadde spist[;)]

Istedenfor potetmosen bruker jeg å varme opp to bokser creme fraiche, hakke opp en purre og ha den i, smaker til med salt og pepper og vips en nydelig saus til fisken. serverer da med poteter til. enkelt og greit!

Her va d mye godt å gode middagstips[;)]

VERDENS BESTE PIZZADEIG!!!!!

1 1/2 ss margarin
3 dl lettmelk
1/2 pk gjær
1/2 ts salt
1/2 ss sukker
ca. 5 dl mel (finbakst hvetemel 15-16 dl)

Smelt margarin i en kjele, hell i melken og varm opp til fingervarmt.
Løs opp gjæren i litt av melken.
Hell all væsken i en bolle og tilsett salt, sukker og det meste av melet.
Arbeid deigen til den blir smidig og slipper bollen. Tilsett så mye mel at deigen ikke kleber når du tar på den.
Heve i ca 30 min.

YNDLINGSVAFLER:
10 plater

100 g smør
4 egg
4-5 ss sukker
1/2 ts kardemomme
4-5 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
5 dl melk (noe av melken kan erstattes med rester av yoghurt, kulturmelk, fløte eller rømme)

Smelt smøret i en smørsmelter eller liten kjele. Bland alle ingrediensene i en bolle og pisk til en jevn røre. La den stå i minst 15 min, slik at melet får svelle. Røren skal være som tykk saus. Er den for fast kan litt kaldt vann røres inn. Stek vaflene i et godt oppvarmet vaffeljern.

Nystekte, lunkne vafler smaker godt med rømme og syltetøy, og kalde vafler smaker godt med litt smør og brunost[;)]

PANNEKAKEKOS!!!
Grunnoppskrift pannekaker

3 dl hvetemel
1/2 ts salt
5 dl melk
4 egg
smør til steking

Bland mel og salt. Tilsett ca halvparten av melken. Rør godt til en tykk og klumpfri røre. Tilsett resten av melken. Visp inn eggene. La røren stå og svelle i 1/2 time.

KANELPANNEKAKER:
1 posjon pannekaker, grunnoppskrift

Tilsett 2 ts kanel i pannekakerøren.
Serveres med eplemos!

SJOKOLADEPANNEKAKER:
1 posjon pannekaker, grunnoppskrift

Riv en plate kokesjokolade og tilsett i pannekakerøren!

SKJULT BANAN:

Rull en pannekake rundt en 1/2 banan (splittet på langs). Server med sjokoladesaus og is eller krem.

iste

Fremgangsmåte
Følger en disse rådene skal en nok få til en meget god variant, men eksperimenter gjerne selv.
Til 1 liter vann bruker du 4-5 teposer. Kok opp vannet og hell det over teposer i en varmesikker mugge. Sett til side og la teen trekke i minst 1 time. Ta så ut teposene, gjerne press den siste rest av te ut av dem. Hvis du nå ønsker søt te, tilsetter du sukker etter smak. Feks ca 2 dl sukker til en liter.
Ha så i ca 0,5 liter iskaldt friskt vann. Rør rundt og sett i kjøleskapet.
Ved servering kan du la hvert glass få en sitronbåt. Denne kan enten presses eller bare ligge der og sette litt smak på teen.

Tips

• Bruk vanlige teposer som gul Lipton ol.
  • Hvis det brukes løs te, siles denne av når den er kald. løs te kan og legges i ett kaffefilter som snurpes sammen.
  • Bruk glassmugge som tåler varme, helst ikke metall eller plast.
  • Teposene kan bindes sammen så de er lettere å fjerne
  • Bruk bare frisk te
  • Juster sukker etter smak. Barn liker den ofte søtere
  • Teen skal være kald ved servering.
  • Ha ikke isterninger i varm eller romtemperert te. Teen skal kjøles ned før de tilsettes.
  • Teen serveres over isterninger i ett stort glass
  • For å få litt smak kan en av teposene byttes ut med en frukt/bær eller krydderte.

Variasjoner
Man kan variere denne drikken på mange måter. Det første er å prøve med andre typer te. Fruktte kan være godt og passe fint for den yngre garde. Min sønn er en stor fan av denne varianten. Også grønn te kan brukes for en annen variant.
Det man og kan gjøre er å tilsette feks diverse saft, juice av bær og frukt.
En måte som er god er å tilsette krydder. Prøv feks kanel, allehånde, mynte osv. man kan og pynte med feks myntekvast eller annen urtetype. Honning kan og være verd å prøve.

Trenger flere forslag her!!!
Jeh er sulten.. [8|]

HJEMMELAGA MOUSSAKA

1 pk kjøttdeig (stekt)
1 boks hermetiske hakkede tomater (ica sin anbefales. Evnt. med hvitløkskrydder)
1 purre (opphakket)
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts basilikum
1 ts oregano
2/3 ts hvitløkspulver
1 ts paprikakrydder
(Alt krydderet er ca, og kan varrieres etter smak og hva en liker)

6-8 kokte poteter
1 fløte putt

ost

Bland kjøttdeigen, tomatene, purren og krydderet og legg i en ildfast form.
Hakk eller mos potetene og bland inn fløten, hel dette over kjøttdeig blandingen.
Ha over ost og stek i ovnen på 225 grader i ca 20-30 minutter, eller til osten er gyllen.

Server med en salat (gjerne gresk salat) og baguetter.

Dytter
Håper noen som er litt tekniske kan legge denne i topptråd snart. Her var det mye godt :)

ORIGINAL: mayc

Dytter
Håper noen som er litt tekniske kan legge denne i topptråd snart. Her var det mye godt :)

Den ligger under "Matoppskrifter" på "Topp: ? Augustjentenes viktigste tråder?" [:D]

Back
Topp