Fisk i form, denne retten vil tilogmed få de som ikke liker fisk til å elske det! Passer også fint til barn!
3ss smør
4ss hvetemel
6dl melk
1ss sukker
2 ts salt
4 ss ketshup
400 g torskestykker
1 purre eller løk
salt og pepper
revet ost
Smelt smøret i en kjele og tilsett mel mens du visper godt. Tilsett melken gradvis for å unngå klumper. Ha i sukker, salt og ketshup i den hvite sausen.
La sausen småputre på svak varme i ca 3 min. I mens smører du en ildfast form, legg torskestykkene i formen, hakk purre eller løk og legg oppå fisken. Strø ønsket mengde salt og pepper over før du heller sausen over fisken.
Stek først midt i ovnen ved 200 grader i 30 min, dryss så ost over og stek den videre i 10 minutter.
Serveres med kokte poteter og salat! Er bare helt snadder og en klar favoritt her i huset, tilog med av svigermor som pleier å spise med oss. Sausen har en syrlig og deilig smak som er lett og like! [:)]
Legger til en annen fiskeoppsrkift som er enkel og veldig god
Laks med grønn potetmos!
Steiker laksefileter på panna, evt med kavring hvis det foretrekkes.
Så lages en potetmos ved siden, da bruker jeg å lage en pose toro spinatsuppe med halve væskeblandingen og blander den inn med potetmosen, altså grønn potetmos!! Sambo er generelt veldig skeptisk til ny mat, men sa at denne potetstappen var den beste han hadde spist[;)]
Istedenfor potetmosen bruker jeg å varme opp to bokser creme fraiche, hakke opp en purre og ha den i, smaker til med salt og pepper og vips en nydelig saus til fisken. serverer da med poteter til. enkelt og greit!