Oppskrifter/Middagstips

Mom2beMai

Forelsket i forumet
Her kan vi dele sunne og gode oppskrifter/retter... Vi bør jo alle sammen sørge for å spise riktig mengde frukt og grønt gjennom en dag, samt fisk og kjøtt... Så her har vi muligheten til å inspirere hverandre :)

La denne ut på dagboken min og kan gjerne legge den ut her og :)
Sunne snackser som man kan spise så mye man vil :)
Popcorn

Siden popcorn inneholder så mye luft, kan du spise veldig mye uten at du får i deg så mye kalorier. Tre og en halv kopp tilsvarer omtrent 100 kalorier, forteller Dawn Jackson Blatner, ernæringsfysiolg i Chicaco.
Siden popcorn også er et naturlig fullkorn, tilfører du kroppen i tillegg 4 gram med fiber, som bidrar til å holde deg mett lenger. For ekstra smak kan du tilføre ulike krydder som chili, paprika, pepper, kanel eller eddik.
Sylteagurk ( Elsker det så blir mye av de )
Sylteagurk (eller pickles) er en snack som kanskje er mer typisk for USA, men den burde absolutt bli ansett som en deilig godbit også er til lands.
Legg opp noen hele sylteagurker på et fat, og server sammen med en riseddik som kun inneholder 1 kalori per teskje, har masse smak og er veldig bra for deg. Denne sunne snacksen kan du unne deg hele uken.
Squash med sitron
Ingrediensen som gjør denne snacksen ekstra sunn er sitronen.Del opp grønnsaken i tynne skiver og press saften fra sitronen over og ha over litt pepper.
Når du har sitron over tynne skiver med squash blir skivene enda mer møre, og i tillegg inneholder en porsjon på størrelse med en kopp bare 19 kalorier. Kanskje det blir din nye favoritt?
Hjemmelaget chips av kål
Hørt om det før? Hjemmelaget chips av grønnkål er blitt svært populært blant ernæringseksperter og bloggere og er i tillegg veldig sunt.
Forvarm ovnen til 200 grader, vask og riv kålen i biter, ha over 2 spiseskjeer med olivenolje, salt lett og stek i cirka 10 minutter.
- Disse tlfredstillende chipsene inneholder bare 34 kalorier per kopp, i motsetning til vanlig chips som inneholder fire til fem ganger så mye, forteller Blatner.
Grønnsaker med dip ( mine favoritter er sukkererter, agurk og gulerot med dip )
Vi har sagt det før og vi sier det igjen. Selv om grønnsaker med dipp høres kjedelig ut, er faktisk utrolig godt.
- Grønnsaker inneholder stort sett vann - omtrent 90 prosent. Dermed blir du mett lenge før du overdriver mengden. Selleri, gulrøtter, tomater, erter og brokkoli er noen av de beste alternativene, forteller Blatner.
I tillegg er det en snack som er lett å ta med seg i veksen når du er ute på noe, og et godt alternativ til annen lettvind matnår sulten sniker seg på.

Enkel og god laksewrap: tortilla lefse, laksefilet godt stekt, nesten sprøstekt - med salt,sitronpepper og pepper. Philadelphia ost, gulrot, brokoli og blomkål.. Jeg bruker gjerne en chilli saus på også.. Dette er like godt kaldt som varmt, man kan ha d som middag, snacks biter, eller som lunsj:love7

La denne ut på dagboken min og kan gjerne legge den ut her og :)
Sunne snackser som man kan spise så mye man vil :)
Popcorn

Siden popcorn inneholder så mye luft, kan du spise veldig mye uten at du får i deg så mye kalorier. Tre og en halv kopp tilsvarer omtrent 100 kalorier, forteller Dawn Jackson Blatner, ernæringsfysiolg i Chicaco.
Siden popcorn også er et naturlig fullkorn, tilfører du kroppen i tillegg 4 gram med fiber, som bidrar til å holde deg mett lenger. For ekstra smak kan du tilføre ulike krydder som chili, paprika, pepper, kanel eller eddik.
Sylteagurk ( Elsker det så blir mye av de )
Sylteagurk (eller pickles) er en snack som kanskje er mer typisk for USA, men den burde absolutt bli ansett som en deilig godbit også er til lands.
Legg opp noen hele sylteagurker på et fat, og server sammen med en riseddik som kun inneholder 1 kalori per teskje, har masse smak og er veldig bra for deg. Denne sunne snacksen kan du unne deg hele uken.
Squash med sitron
Ingrediensen som gjør denne snacksen ekstra sunn er sitronen.Del opp grønnsaken i tynne skiver og press saften fra sitronen over og ha over litt pepper.
Når du har sitron over tynne skiver med squash blir skivene enda mer møre, og i tillegg inneholder en porsjon på størrelse med en kopp bare 19 kalorier. Kanskje det blir din nye favoritt?
Hjemmelaget chips av kål
Hørt om det før? Hjemmelaget chips av grønnkål er blitt svært populært blant ernæringseksperter og bloggere og er i tillegg veldig sunt.
Forvarm ovnen til 200 grader, vask og riv kålen i biter, ha over 2 spiseskjeer med olivenolje, salt lett og stek i cirka 10 minutter.
- Disse tlfredstillende chipsene inneholder bare 34 kalorier per kopp, i motsetning til vanlig chips som inneholder fire til fem ganger så mye, forteller Blatner.
Grønnsaker med dip ( mine favoritter er sukkererter, agurk og gulerot med dip )
Vi har sagt det før og vi sier det igjen. Selv om grønnsaker med dipp høres kjedelig ut, er faktisk utrolig godt.
- Grønnsaker inneholder stort sett vann - omtrent 90 prosent. Dermed blir du mett lenge før du overdriver mengden. Selleri, gulrøtter, tomater, erter og brokkoli er noen av de beste alternativene, forteller Blatner.
I tillegg er det en snack som er lett å ta med seg i veksen når du er ute på noe, og et godt alternativ til annen lettvind matnår sulten sniker seg på.
Det nye fullkorn "potetgullet" til Kims.. Inneholder fiber og mye smak.. faktisk ett bedre og mer smaksrikt alternativ enn potetgull på lørdagskvelden

Vel... Siden jeg er veganer regner jeg med det ikke er så mange som er interesserte i mine tips :) Slepper å bekymre meg for å få i meg "nei-mat" da, så lenge jeg vasker grønnsakene skikkelig... ;)

Jeg er interessert. :-)

Min yndlings raske middag:
stekt laksefilet, kokt brokkoli, og rømme! nam.....! masse sunt, og veldig raskt! :D

Vel, om du har en meny butikk i nærheten har de som regel masser av utvalg i soyaprodukt, som hamburgere, karbonader, snitzler og for tiden min favoritt-nuggets! Det med ris, sursøt saus og salat er det eneste jeg har fått i meg av ordentlig middag ❤️

ImageUploadedByBV Forum1411398886.332501.jpg

Her må man da se vekk fra alkoholen, litt gammelt bilde ;)
Veganske quesedillas med mais, tofukjøttdeig, tacokrydder, søtpotet, soya mozarellaost og mange deilige grønnsaker+ guacamole lagd av vegansk rømme :)

ImageUploadedByBV Forum1411399108.984035.jpg

Dette gjør jeg ofte..
Tar rett og slett hermetiserte bønner og steker de lett i olje og en krydderpakke (feks tikka masala, tandoori, tacokrydder, valgfritt krydder osv), har oppi vegansk rømme om smaken er veldig krydret, har det til kokt ris, en enkel salat og gjerne naan brød :) (men naan brød holder jeg meg langt unna nå.. Blir aaalt for oppblåst)

ImageUploadedByBV Forum1411399368.515765.jpg

Ååå unnskyld! Men jeg kan ikke glemme vegetarenchiladas!! De er SÅÅÅ gode!! Da jeg var vegetarianer kjøpte jeg bare vanlig sånn enchiladaskit i butikken og fulgte oppskriften, men bønner istedenfor kjøttdeig, og guuriland det er godt!

Back
Topp