Opplevelseskalender! Why not?

• Trådstarter Trådstarter olefredrik
  • Opprettet Opprettet
O

olefredrik

Guest
Har to jenter på 1 og 3 år. Har funnet ut at i år skal jeg lage en annerledes julekalender. Ser at det er mange rundt meg som stresser med små gaver som skal finnes, kjøpes og pakkes inn. Av erfaring vet jeg at pakkekalendere raskt kan bli dyrere enn en hadde tenkt, samtidig som det gir en kortvarig glede. Jentene mine trenger muligens ikke 48 nye småleker i plast..

Men gode opplevelser, det får man vel aldri nok av? Så jeg tenker altså å lage en opplevelseskalender. Ganske enkelt, jeg finner bilder av ting vi skal finne på den aktuelle dagen, pakker inn og forklarer når pakken åpnes om morgenen. Har ikke helt bestemt hvilke opplevelser som skal pakkes inn enda, men ser for meg noe som hele familien kan ha glede av:

- Bake pepperkaker
- Finne kongler og pinner i skogen
- Lommelykt safari ute om kvelden
- Lage disco i stuen (jentene får bestemme musikk)
- Bygge hytte av stoler og tepper i kjellerstuen

Håper og tror at kalenderen kan gi oss voksne ett ekstra spark bak så vi kan finne på noe kjekt hver dag. Det hender jo fra tid til annen at rutinene kan ta overhånd og ting blir kjedelig.

Noen som har forslag til flere ting som kan pakkes inn i opplevelseskalenderen? Forslag tas i mot med takk :)

-Vet ikke om dere har fått snø enda, men aking er jo alltid gøy :)
-Male/lage julekort/julepynt

Det jeg kom på sånn i farta hvertfall :P

Jeg hadde slik kalender for et par år siden, men ikke med pakker, et kort for hver dag med en liten tekst der vi telte ned til jul og der det stod hva vi skulle denne dagen :) Lage pepperkakehus, pepperkaker, julemenn, kino, male gipsfigurer, spille spill, vafler og kakao til kvelds, ut å ake, lage snømann, gå på teater... Veldig mye hverdagsting som ofte gjør uansett men gjør litt mer utav det :) Lagde klar alle kortene med første del av teksten men ventet med å fylle ut alle til vi nærmet oss dagene og så hva som passet best de dagene. Snøaktivitetr forutsetter jo snø så litt greit å vite at man faktisk har det 8-) Jenta mi gledet seg til hver morgen og lese nytt kort :)

Familiefilm-aften med noe godt til, lage snølykter (eller islykter hvis det ikke er snø, det kan man gjøre i fryseren), kinotur eller andre show-aktiviteter, gå "førjulsbukk" for eldre eller noe slikt for å skape litt julekos for noen. Julevask på barnerommet og pynting der, det er ting som også kan være gøy og koselig om man gjør det sammen.

Lage julelenker, her går vi i pepperkakebyen (Men det er jo ikke alle som har det), aketur hvis det er snø, bygge snømann, lage lykt, bake rundstykker og lage kakao til kveldsmat, lese en historie eksta før legging, Pynte julekort med klistremerker og tegning (eller gaver), lage julegaver, levere julegaver, sende julekort, gå på biblioteket, se en julefilm på kino eller hjemme, gå i skogen og steike pinnebrød, pynte vinduet med snø/rød tape/vindusdekor

Ja, det var det jeg kom på i farten.. :p

Vi skal på Pippi teater, badebassenget, reise på besøk, bake hos mormor, lage glassmaling, lage varm kakao til barnetv osv. Dei tinga som koster penger, er noe vi hadde gjort uansett:)

Hos oss ble det en blanding av små overraskende ting og adventskos i fjor.Jeg mener julen handler om akkurat hva vi GJØR sammen med barna før jul,-i adventstiden.Jeg er ganske sikker på at de husker bedre at mamma og/eller pappa var noen timer i akebakken sammen med dem enn en sjokoladebit fra en adventskalender.

Tuva får en blanding av gaver og aktiviteter i år, noe av det vi skal er: Bake kransekake med oldemor, aketur, ha filmkveld med poppcorn, lage julepynt, male lerret, bake lussekatter, gå på bibbioloteket å låne bøker til jula, pynte pepperkaker, hente juletre, pynte treet, hente valp (denne er litt spesiel da min mamma og hennes utkårede har kjøpt valp som er leveringsklar 8. desember), lage pepperkakehus, pynte huset, se på putti plutti pott og dra på sekshjuling/snøscooter tur.

Back
Topp