Oppkast

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Nå er vi på femte runden med oppkast. Trenger deres tanker...

Hun er konstant forkjølet. Med gjevne mellomrom blir hun mer forkjølet med feber, masssse snørr og slimhoste.

Nå har det vært sånn at hun har kastet opp en natt, vært skikkelig forkjølet i fem-syv dager før hun har kastet opp igjen og så blitt bedre. Kan det ha noe sammenheng? Nå sist var hun på bedringens vei før hun igjen kastet opp, ingen ting som tilsier at hun har mer slim nå enn før som skal være årsaken til oppkast. Ikke hoster hun før hun kaster opp heller. Er det slik at imunforsvaret går ned når hun får en av sykdommene, så blir hun syk på andre måter også samtidig?

Men er det vanlig å ha fem runder med oppkast på under 2 mnd? Jeg og eldstegutten har vært friske, den ene gangen vesla kastet opp var vi bare litt "uggen". Sambo har også kastet opp dagen før/etter to av gangene vesla har kastet opp. Men vi vasker jo "alt". Ligger smitten i en av oss andre i familien så hun blir smittet på nytt (selv om ikke vi blir syke)? Eller ligger smitten i huset? Eller kan smitten bli i hennes kropp og slå ut igjen? Går det an å ha omgangssyken i ei uke og kaste opp bare på begynnelsen og slutten?

Hun får i seg nok mat og drikke så ikke noe fare med henne sånn sett... Bare skjønner ikke hvorfor hun blir syk gang på gang...

Her hadde snuppa seks runder med spysjuka mellom nyttår og påske i fjor... Går hun i bhg? Jeg mistenker at noen av foreldrene sendte unger som ikke var helt friske i bhg, for det kan jo ikke være helt normalt å få det så ofte.

God bedring!

Her hadde snuppa seks runder med spysjuka mellom nyttår og påske i fjor... Går hun i bhg? Jeg mistenker at noen av foreldrene sendte unger som ikke var helt friske i bhg, for det kan jo ikke være helt normalt å få det så ofte.

God bedring!
Ja hun går i bhg. Men har selvfølgelig bare vært hjemme mellom de gangene hun har kastet opp, for hun har fortsatt hatt feber og spist dårlig (og vært forkjølet).

Kan hun ha hatt smitten i seg fra første gang hun kastet opp og til når hun kastet opp 5 eller 7 dager senere? Eller må hun ha blitt smittet på nytt? Av oss andre i hjemmet selv om vi ikke har kastet opp.

Slim kan medføre oppkast hvis det hoper seg opp i magesekken. Jeg har en på 7 uker som spyr slim, og fikk forklart at magen ikke er god på å fordøye mye slim og at det kan sette seg i spiserøret som medfører brekninger/oppkast. Hva med en tur til legen og få henvisning til øre-nese-hals lege?

Omgangssyke smitter jo ganske raskt, i løpet av 1-2 dager etter man er smittet. Og dere kan jo bære smitte selvom dere ikke blir syke (hvis dere feks har hatt det viruset tidligere).
Men kan jo være hun har en infeksjon i magen av noe slag som må behandles med antibiotika da?

Eller så er jo immunforsvaret veldig svakt etter sykdom så man blir enkelt smittet av andre sykdommer. Kan jo høres ut som om noen har sendt ungene litt for tidlig i bhg etter sykdom kanskje.

Slim kan medføre oppkast hvis det hoper seg opp i magesekken. Jeg har en på 7 uker som spyr slim, og fikk forklart at magen ikke er god på å fordøye mye slim og at det kan sette seg i spiserøret som medfører brekninger/oppkast. Hva med en tur til legen og få henvisning til øre-nese-hals lege?
Aha. Takk for info.

Vi skal tilbake for å sjekke sjeling hos legen på hs om en uke, og hadde tenkt å be henne om henvisning til øre-nese-hals etter samtale med hs ang konstant forkjølelse og dårlig uttale. Så da kan jeg ta opp dette som grunn også.

Hun har vært snørrete siden hun ble født. Er det kun slim fra hals det gjelder?

Omgangssyke smitter jo ganske raskt, i løpet av 1-2 dager etter man er smittet. Og dere kan jo bære smitte selvom dere ikke blir syke (hvis dere feks har hatt det viruset tidligere).
Men kan jo være hun har en infeksjon i magen av noe slag som må behandles med antibiotika da?

Eller så er jo immunforsvaret veldig svakt etter sykdom så man blir enkelt smittet av andre sykdommer. Kan jo høres ut som om noen har sendt ungene litt for tidlig i bhg etter sykdom kanskje.
Da er nok vi blitt smittet og igjen smittet henne. Lett å vaske hender og hus, men om smitten er i pusten så vanskelig å forhindre...

Ved infeksjon, hadde hun ikke hatt høy feber over lengre tid da?

Da er nok vi blitt smittet og igjen smittet henne. Lett å vaske hender og hus, men om smitten er i pusten så vanskelig å forhindre...

Ved infeksjon, hadde hun ikke hatt høy feber over lengre tid da?

Det er jo ikke alle infeksjoner som gir feber. Men virker nesten mer sannsynlig at immunforsvaret er ganske nedbrutt etter sykdom og hun lett blir smittet av dere eller barn i bhg som er bærere av et type virus da.

Er kanskje greit med en tur til legen bare for å sjekke at det ikke er en infeksjon kanskje :)

Det er jo ikke alle infeksjoner som gir feber. Men virker nesten mer sannsynlig at immunforsvaret er ganske nedbrutt etter sykdom og hun lett blir smittet av dere eller barn i bhg som er bærere av et type virus da.

Er kanskje greit med en tur til legen bare for å sjekke at det ikke er en infeksjon kanskje :)
Hun har vært hjemme mellom oppkast nr 1 og nr 2 som var 5 dager senere. Etter hun ble frisk igjen etter en ukes tid, så var hun i bhg et par uker før oppkast igjen, hjemme i 7 dager og kastet opp igjen, så hjemme i 3 dager og kastet opp igjen. Så er nok her hjemme.

Får spørre legen om mulighet for andre årsaker enn virus.

Aha. Takk for info.

Vi skal tilbake for å sjekke sjeling hos legen på hs om en uke, og hadde tenkt å be henne om henvisning til øre-nese-hals etter samtale med hs ang konstant forkjølelse og dårlig uttale. Så da kan jeg ta opp dette som grunn også.

Mest sannsynlig kommer slimet fra nese og hals her i hvert fall, så det er nok slim generelt. I følge legen er min fryktelig tett med høy slimproduksjon. Han snorker skikkelig, og det skal de helst ikke gjøre. Vi skal bli fulgt opp hvis han får noen tilleggskonsekvenser/plager knyttet til dette. Foreløpig har det vært snakk om vektoppgang, da det kan gi utslag på dårlig/ikke-optimal vektøkning. Blir spennende å se.

Aha. Takk for info.

Jeg har en 2 åring som er kronisk tett og forkjølet. Ene forkjølelsen avløser den andre. Var bra en periode etter han fjernet polyppene, men redd for at vi er på vei tilbake til utgangspunktet. Mye slim, hoster og styrer om nettene. Brekker seg en del også.

Men noen er vel bare disponert for mer sykdom enn andre. Florerer jo med virus i bhg, og spesielt på vinteren. Her er storesøster snufsen en gang i året, mens lillebror har flere døgn med forkjølelse i året enn ikke, virker det som. God bedring!

Mest sannsynlig kommer slimet fra nese og hals her i hvert fall, så det er nok slim generelt. I følge legen er min fryktelig tett med høy slimproduksjon. Han snorker skikkelig, og det skal de helst ikke gjøre. Vi skal bli fulgt opp hvis han får noen tilleggskonsekvenser/plager knyttet til dette. Foreløpig har det vært snakk om vektoppgang, da det kan gi utslag på dårlig/ikke-optimal vektøkning. Blir spennende å se.
Hva er årsaken til dårlig vektoppgang? Bare dårlig matlyst pga tett og slim, eller andre ting?

Jeg har en 2 åring som er kronisk tett og forkjølet. Ene forkjølelsen avløser den andre. Var bra en periode etter han fjernet polyppene, men redd for at vi er på vei tilbake til utgangspunktet. Mye slim, hoster og styrer om nettene. Brekker seg en del også.

Men noen er vel bare disponert for mer sykdom enn andre. Florerer jo med virus i bhg, og spesielt på vinteren. Her er storesøster snufsen en gang i året, mens lillebror har flere døgn med forkjølelse i året enn ikke, virker det som. God bedring!
Pappaen har fjernet polypper og nesemuslinger i nesa og masse i halsen. Begge ungene har nok arvet "trangt pipesystem" fra han. Eldste har vokst fra seg "tett hals", fikk masse halsbetennelser da han var mindre.

Hva er årsaken til dårlig vektoppgang? Bare dårlig matlyst pga tett og slim, eller andre ting?
Det kan være flere ting, men foreløpig er de på teori at slimet har betydning. Han er så liten, så vanskelig å si, så legen(e) er på tenkestadie og "vi følger med". Men slim kan gjøre han kvalm, ta opp plass i magen og/eller påvirke energiforbruket (at han bruker mye energi på å fordøye). Barnelegen har påpekt at han har veldig trange øreganger, og jeg tenker at kanskje han har generelle trange ganger siden han snorker og slimer så mye. Men her må vi vente og se.. Har frøkna di vært plaget med mye slim hele veien? Spiser hun greit? Snorker hun eller har hun frie luftveier?

Back
Topp