oppfølging eller samarbeid, om delt hjem

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Jeg har sett flere ganger at far ikke følger opp leksene, slurver med leggetid og rutiner, gjerne vil ta en fridag for førsteklassingen (for enkle ting som at han vil ha han med seg på en dagstur). I tillegg til dette er de ofte sent ute til skolestart, til treningen, og vet ofte at de drar sent hjem, gutten burde vært lagt kl. 20...

Fra han var mindre til nå har vi økt samværet, og det har nå endt opp på et stadie som jeg og min samboer synes fungerer veldig dårlig for barnet. Både pga grunner nevnt ovenfor, og fordi han er tydelig stresset av situasjonen. Han har begynt å få hyppige uhell, og denne gutten hadde aldri uhell når han sluttet med bleie for mange år siden, så dette er nytt.. Han gråter ofte mye rett etter han kommer hjem, virker som han har mye på hjertet. Han sier ofte han vil være hjemme mer. Vet at han har sagt at han savnet meg hos far en gang før, men da ble han sendt på rommet sitt og fikk kjeft. Så nå er han ikke ærlig om hvordan han har det der lengre, og vil mest sannsynlig aldri tørre å si noe sånt til faren sin igjen, han er alt for lojal for det.

Jeg synes vi må trappe ned på samværet igjen, for det virker ikke som om far klarer å ivareta barnet fullt når han er der så lenge om gangen (10dager). Dette til tross for at han jobber turnus, så han er ikke på jobb mens mini er der.

Problemet er at vi har slitt med samarbeidet i mange år, og det siste året har det vært bedre. Men jeg vet at om jeg tar opp problemet med han, ber han følge opp leksene eller foreslår mindre samvær så klikker han rett og slett, og er umulig å snakke med. Så vet ikke egentlig om det kan karaktiseres som godt samarbeid, eller om jeg bare er overbærende og trår forsiktig... Så vet ikke helt om jeg "tør" å ta det opp, siden det kan føre til forverring, all erfaring med han tilsier det.

Så skal jeg ofre det "gode samarbeidet" for barnets beste, eller skal jeg la det være, og heller stå på for å kompensere for det han måtte mangle av støtte og oppfølging fra faren?
Vi har hatt mange runder hos familievernkontoret, så vil gjerne ha samarbeid med dem, helsesøster og lærere også. Noen gode råd? Ta i betraktning at faren hans er veldig urasjonell og rett og slett umoden.

Hvilket forhold har faren til sine foreldre?
Og hvordan ville det eventuelt gått om du snakket med dem?

Det er jo ikke samarbeid om han ikke lytter til, bryr seg og blir sint om du og barnet forteller at dette ikke fungerer. 10 dager er lenge å være borte fra hjemmet sitt, og i ett hjem der han blir sendt på rommet for å fortelle om sine følelser. Jeg hadde sagt at dette fungerer ikke, vi må trappe ned på overnattingssamvær det er til det beste for barnet.
Men det er jo ingenting i veien for at far tar med seg barnet på dagtid og er noen timer med barnet sitt, selv om barnet sover mer hjemme hos deg? :)

Snakk med læreren og se om vedkommende kan nevne for far at det ikke går an å komme for sent /ta fri/slurve med lekser /sende trøtt unge på skolen?er jo ting en lærer skal si fra om til foreldrene, men vil jo ikke hjelpe å ta de opp med deg siden det er far som slurver.

Du sier jo selv at ting har blitt bedre så kan jo være at det blir bedre men det tar tid. Har du prøvd å få helsesøster eller lærere til å snakke med han? Kanskje dem kan gi litt mer veiledning?

Hvilket forhold har faren til sine foreldre?
Og hvordan ville det eventuelt gått om du snakket med dem?
Jeg tror jeg har bedre forhold til dem enn han har. De har prøvd å stillt opp på den måten før, men til og med moren hans sier at han er så umoden at det ikke nytter. Han blir bare sint på henne, så hun vil ikke blande seg mer.

At dere har forskjellig leggetid ville jeg tatt opp kun om du så det ikke fungerte for barnet..

Men at lekser ikke gjøres og kommer for sent til ting ville jeg sagt fra om

Last edited:
Ivareta barnet ditt før samarbeid du kommer til å angre på det hvis ikke;)

Det er jo ikke samarbeid om han ikke lytter til, bryr seg og blir sint om du og barnet forteller at dette ikke fungerer. 10 dager er lenge å være borte fra hjemmet sitt, og i ett hjem der han blir sendt på rommet for å fortelle om sine følelser. Jeg hadde sagt at dette fungerer ikke, vi må trappe ned på overnattingssamvær det er til det beste for barnet.
Men det er jo ingenting i veien for at far tar med seg barnet på dagtid og er noen timer med barnet sitt, selv om barnet sover mer hjemme hos deg? :)
Det er akkurat som jeg selv tenker, men vet at det blir en kamp når jeg tar det opp. Føler liksom det hele hadde vært enklere hvis jeg bare kunne bestemme det, fordi jeg vet hva som er best for barnet, men det er han nok dessverre ikke enig i :p
Jeg skal ta det opp med han når gutten kommer hjem på onsdag, så slipper det å gå utover han akkurat da i hvertfall

Snakk med læreren og se om vedkommende kan nevne for far at det ikke går an å komme for sent /ta fri/slurve med lekser /sende trøtt unge på skolen?er jo ting en lærer skal si fra om til foreldrene, men vil jo ikke hjelpe å ta de opp med deg siden det er far som slurver.
Dette tenkte jeg også på, kanskje han tar det bedre når det ikke kommer fra meg. Må prøve å få til et møte med læreren først da, og forklare situasjonen. Føler litt at hvis jeg sier negative ting om hvordan far er med barnet kommer det bare til å virke som om jeg svartmaler han, som mange ofte gjør med eksen sin. Prøve å formidle det på en måte som gjør at de forstår at jeg ikke har motvilje til far, at de ikke tror jeg prøver å legge skylda over på han om dere skjønner..

Min barnefar er også sånn.... Klarer ikke se barnas beste.. Han er ikke helt frisk og er avhengig, og er håpløs å samarbeide med - men sånn som deg, vi har ett godt samarbeid nå fordi jeg trår forsiktig....
Jeg tenker det er noe du må ta opp da, barnet kommer først.. Så jeg tenker at siden han er som han er kan du bestille time til fvk og legge fram saken din der hvor dere har en tredjepart med dere!!
Lag deg liste over de situasjonene du mener han ikke tar valg til beste for barnet og vær kort og saklig.
Masse lykke til!!

Du sier jo selv at ting har blitt bedre så kan jo være at det blir bedre men det tar tid. Har du prøvd å få helsesøster eller lærere til å snakke med han? Kanskje dem kan gi litt mer veiledning?
Ja med bedre mener jeg at vi nå kan f.eks. bytte dager, tilpasse oss hverandre, og at han noen ganger forteller hva de skal gjøre, eller hva de har gjort. Før så fikk jeg beskjed at jeg "hadde ingenting med det", om jeg spurte hvordan han hadde det.

Så bedre gjelder ikke egentlig hvordan han ivaretar barnet, eller hvordan han takler mine tilbakemeldinger når de ikke er kun positive.

Jeg skal ta kontakt med lærer og helsesøster pånytt, kanskje de kan hjelpe. Er litt usikker på om de gjør sånt da, hva de kan bidra med...

At dere har forskjellig leggetid ville jeg tatt opp kun om du så det ikke fungerte for barnet..

Men at lekser ikke gjøres og kommer for sent til ting ville jeg sagt fra om
Ja i helgene bryr jeg meg ikke, men hver gang han kommer hjem ser jeg at han er utslitt og trøtt, har "snudd døgnet". Så syns jo det fungerer dårlig på hverdagene, når jeg får så kraftig inntrykk av hvor trøtt han er.

Min barnefar er også sånn.... Klarer ikke se barnas beste.. Han er ikke helt frisk og er avhengig, og er håpløs å samarbeide med - men sånn som deg, vi har ett godt samarbeid nå fordi jeg trår forsiktig....
Jeg tenker det er noe du må ta opp da, barnet kommer først.. Så jeg tenker at siden han er som han er kan du bestille time til fvk og legge fram saken din der hvor dere har en tredjepart med dere!!
Lag deg liste over de situasjonene du mener han ikke tar valg til beste for barnet og vær kort og saklig.
Masse lykke til!!
Ja dette har jeg også tenkt på, veldig greit å høre det samme fra andre da, takk for svar :)

Ja med bedre mener jeg at vi nå kan f.eks. bytte dager, tilpasse oss hverandre, og at han noen ganger forteller hva de skal gjøre, eller hva de har gjort. Før så fikk jeg beskjed at jeg "hadde ingenting med det", om jeg spurte hvordan han hadde det.

Så bedre gjelder ikke egentlig hvordan han ivaretar barnet, eller hvordan han takler mine tilbakemeldinger når de ikke er kun positive.

Jeg skal ta kontakt med lærer og helsesøster pånytt, kanskje de kan hjelpe. Er litt usikker på om de gjør sånt da, hva de kan bidra med...
Okei. Nei det er ikke lett. Kanskje ikke lærere kan gjøre noe men trudde helsesøster kunne det.

Eg ønske deg masse lykke til og eg håper det ordner seg :-)

Okei. Nei det er ikke lett. Kanskje ikke lærere kan gjøre noe men trudde helsesøster kunne det.

Eg ønske deg masse lykke til og eg håper det ordner seg :)
Tusen takk, det er mye hjelp i å få litt støtte her, så slipper man å føle seg overhysterisk :)

Ja i helgene bryr jeg meg ikke, men hver gang han kommer hjem ser jeg at han er utslitt og trøtt, har "snudd døgnet". Så syns jo det fungerer dårlig på hverdagene, når jeg får så kraftig inntrykk av hvor trøtt han er.
Om det fungerer dårlig for han bør du si fra ja

Har hatt en lignende problemstilling og her tok jeg kontakt med fvk. Også skolen, for å få det svart på hvitt Ang D å komme for sent til skolen osv,
Det funker her iallefall og alt ble mye bedre etter dette. Men kanskje dere også skal vurdere å bare trappe ned til en uke også, og om det likevel ikke blir forbedringer så trappe mer ned.

Back
Topp