Oppdragelse.

ORIGINAL: Tjukkebollen

ORIGINAL: forvirretmor

Hva synes dere om dette tilfellet her:

Sønnen min (11 år) fikk for enn halvtime siden spørsmål om han ville hjelpe meg å rydde litt,så  skulle  vi sette på film og kose oss med litt snacks etterpå.Han svarer nei og sier at han skal ut i steden.Er med andre ord helt uinterresert i å hjelpe til.
Nå er filmen på og snacks'n på bordet.Da hugger han til seg posen så ikke lillebroren han skal spise opp alt og sier "jeg skal ha jeg óg!"
Ond som jeg tydeligvis er sier jeg nei,fordi han ikke ville hjelpe til. Nå sitter han kråtkvalt borti hjørnet her....

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Klarer ikke å la være å kommentere denne: han fikk spørsmål om han ville.... og da svarte han nei... Han hadde jo faktisk to muligheter: ja eller nei. Da kan du ikke forvente at han skal hjelpe deg, mener jeg da.
Men skjønner absolutt hva du mener altså!

Ja, han fikk spm om han VILLE rydde og da skulle han få være med å se film og spise snop.. Han sa nei, ergo så får han ikke det.. Da velger han bort begge deler liksom..

Hadde gjort akkurat som deg HI! Unger, iallefall så store, skjønner at ting får konsekvenser..

Sønnen min (11 år) fikk for enn halvtime siden spørsmål om han ville hjelpe meg å rydde litt,så  skulle  vi sette på film og kose oss med litt snacks etterpå.Han svarer nei og sier at han skal ut i steden.Er med andre ord helt uinterresert i å hjelpe til.
Nå er filmen på og snacks'n på bordet.Da hugger han til seg posen så ikke lillebroren han skal spise opp alt og sier "jeg skal ha jeg óg!"
Ond som jeg tydeligvis er sier jeg nei,fordi han ikke ville hjelpe til. Nå sitter han kråtkvalt borti hjørnet her....

Klarer ikke å la være å kommentere denne: han fikk spørsmål om han ville.... og da svarte han nei... Han hadde jo faktisk to muligheter: ja eller nei. Da kan du ikke forvente at han skal hjelpe deg, mener jeg da.
Eh.... Da fikk han muligheten til å velge snacks også,og han valgte nei....

Edit:Det er faktisk  litt viktig å gi barnet et valg også,ikke beordre.Da er det helt og holdent opp til barnet.Og det heter belønning for positiv atferd.

Ja, jeg skriver jo at jeg skjønner hva du mener[:)] Og jeg hadde nok gjort som deg, ikke gitt han godis.

Det jeg mener er at barna i dag skal få valg på alt mulig (snakker generelt nå), og det er en grunn til at dagens barn blir kalt forhandlingsbarn. Og vi spør barna om alt mulig som vi egentlig har bestemt: "Skal vi skifte bleie?" "Skal vi spise frokost?" "Skal vi legge oss?" "Skal vi rydde lekene" Osv........ Det typiske svaret er nei fra barna, og så sier forelderen "Joda, det skal vi." Hva er vitsen med å spørre først da?

Og beordre høres fryktelig strengt ut, bedre å si få beskjed om. Sånn, det var mine tanker. [:)]
Det er jeg enig med deg i.Men det er nyanser her som alle andre steder.F.eks hos faren hans får han beskjed om å gjøre ting,"Gjør det...".Og dette er veldig negativt ladet for min sønn.Da gjør han det i hvertfall ikke!
Og på min andre sønn som er mye yngre må jeg bruke "nå skal vi" metoden.

Edit:Det er faktisk  litt viktig å gi barnet et valg også,ikke beordre.Da er det helt og holdent opp til barnet.Og det heter belønning for positiv atferd.

Ja, jeg skriver jo at jeg skjønner hva du mener[:)] Og jeg hadde nok gjort som deg, ikke gitt han godis.

Det jeg mener er at barna i dag skal få valg på alt mulig (snakker generelt nå), og det er en grunn til at dagens barn blir kalt forhandlingsbarn. Og vi spør barna om alt mulig som vi egentlig har bestemt: "Skal vi skifte bleie?" "Skal vi spise frokost?" "Skal vi legge oss?" "Skal vi rydde lekene" Osv........ Det typiske svaret er nei fra barna, og så sier forelderen "Joda, det skal vi." Hva er vitsen med å spørre først da?

Og beordre høres fryktelig strengt ut, bedre å si få beskjed om. Sånn, det var mine tanker. [:)]

Det er jeg enig med deg i.Men det er nyanser her som alle andre steder.F.eks hos faren hans får han beskjed om å gjøre ting,"Gjør det...".Og dette er veldig negativt ladet for min sønn.Da gjør han det i hvertfall ikke!
Og på min andre sønn som er mye yngre må jeg bruke "nå skal vi" metoden.

Klart det, helt enig! Så da er vi enige da [:D] Og nåskalvi-tingen er helt klart viktigere hos de aller minste.

ORIGINAL: Almyrida81

Ja, han fikk spm om han VILLE rydde og da skulle han få være med å se film og spise snop.. Han sa nei, ergo så får han ikke det.. Da velger han bort begge deler liksom..

Hadde gjort akkurat som deg HI! Unger, iallefall så store, skjønner at ting får konsekvenser..

Jeg har da skrevet at jeg skjønner hva hun mener, bare for å understreke det enda en gang!

Godt sagt forvirretmor.. Er helt enig med deg ! Syns du gjorde det riktig jeg :)

ORIGINAL: IsThaBeth

Jeg hadde ikke hentet frem godteriet i det hele tatt da, for jeg hadde ikke kunnet sittet å kost meg mens den ene så på og hadde lyst på. Så det hadde blitt en kollektiv straff på alle sammen fordi han ikke ville hjelpe til.

må si meg litt enig i denne

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Sofie.

Vet ikke om det kommer i god jord at lillebror får lov å spise godteriet selv om han ikke heller gjorde noe.
Ville vel ha gitt de bare litt og sagt at resten får de når de har hjulpet deg i løpet av dagen.

Lillebroren er 19 mndr[8|] Ett og et halvt år. Og han sov[8|] Skulle hun ha vekket sin ett og et halvt år gamle sønn og bedt han hjelpe til (noe han antageligvis ikke skjønner engang)

Hadde gjort det samme somd eg forvirret mor[;)]
sign.
jeg er for forskjellsbehandling! Det er ikke rettferdig å behandle barn helt likt - fordi alle barn er forskjellig. Man må kreve mer av de som klarer mer og man må gi mer til de som trenger det mer osv...
Det er helt rettferdig at en 11år gammel unge må rydde selv om lillebroren på 1 ikke må.

har gjort det samme jeg med eldste mi... hu fekk tilbudet om belønning, sa nei, ergo ingen belønning... punktom.[:)]

ORIGINAL: Mrs Lutz

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Sofie.

Vet ikke om det kommer i god jord at lillebror får lov å spise godteriet selv om han ikke heller gjorde noe.
Ville vel ha gitt de bare litt og sagt at resten får de når de har hjulpet deg i løpet av dagen.

Lillebroren er 19 mndr[8|] Ett og et halvt år. Og han sov[8|] Skulle hun ha vekket sin ett og et halvt år gamle sønn og bedt han hjelpe til (noe han antageligvis ikke skjønner engang)

Hadde gjort det samme somd eg forvirret mor[;)]
sign.
jeg er for forskjellsbehandling! Det er ikke rettferdig å behandle barn helt likt - fordi alle barn er forskjellig. Man må kreve mer av de som klarer mer og man må gi mer til de som trenger det mer osv...
Det er helt rettferdig at en 11år gammel unge må rydde selv om lillebroren på 1 ikke må.

hellt enig!

Hadde gjort det samme som deg[;)]
Ingen hjelp - ingen belønning!

Synes du gjorde helt rett. Jeg synes mange barn har store problemer med å forstå at det er noe som heter konsekvenser. De slipper unna det meste, og når de blir eldre blir de ofte reddet ut av situasjoner. Så blir de voksne og skjønner ingenting når de må stå til ansvar for sine valg (selv om det jaggu er mange som lurer seg unna da og) [8|][:)]

Jeg: "Du, dette er tredje gang du kommer hjem etter avtalt tid"
Jenta mi: "Unnskyld, jeg glemte klokka igjen"
Jeg: "Har du tenkt til å fortsette med å glemme klokka da? Eller mener du at vi skal gjøre noe med det?"
Jenta mi: "Nei, det må vel bli konsekvenser da, så jeg lærer. Jeg foreslår at jeg ikke får ha med jentene hjem i morgen, og at jeg må ta oppvaska i stedet. Da kommer jeg i hvertfall hjem til tida neste gang!!"

Ha ha..greit når de ordner opp selv, håper det varer, men tviler.. [8D]

ORIGINAL: lykkepillen

Hadde vært AKKURAT like "ond" som deg..[:D]

ORIGINAL: Tøsa^^

Jeg hadde gjort det samme.
Han er 11 år og gammel nok til å forstå at lillerbror ikke er stor nok til at du stiller samme krav til han.

sign[:)]

Det er i hvertfall godt å se at vi er så enige om dette alle sammen[:)]

Sønnen min er forøvrig i godt humør igjen [:D]

ORIGINAL: kolibri80

samme som deg.
neste gang hjelper han nok til:)

enig.
når han er 11 år er ikke det slemt gjort syns jeg. Han skjønner konsekvensen av å ikke gidde å hjelpe til da!

jeg hadde gjort AKKURAT det samme som deg! han fikk et valg...valgte å ikke hjelpe til..da er jeg like ond..for da syns jeg han kan ha det så godt..kanskje han "lærer" til neste gang! ?

Sliter litt med sønnen min på 8 for tiden, han bryter reglene her hjemme hele tiden og går ikke inn i timen på skolen[>:] så vi har begynt å bli enda strengere nå, før har alltid ting fått konsekvenser men ofte har vi syntes synd på han og kuttet på straffen, men det går jo ikke lenger så nå MÅ vi gjennomføre uansett hvor sårt det er når han blir lei seg..

Nå er de store og skjønner rett og galt, de VET hva konsekvensen blir men VELGER å gjøre som de vil og må ta konsekvensene for valget sitt[:)]

Du gjorde helt rett[;)]

Jeg tror i hvertfall at det vil gi avkastning en vakker dag[:D]
(Han har ADHD så ting tar litt tid....)

Back
Topp