Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: forvirretmor
ORIGINAL: kolibri80Jeg har en plan om å legge litt til side og ta en prat med han om det etter at minste har lagt seg.Spørre om han angrer og om han vil gjøre det annerledes neste gang.Viser han anger skal ha få det jeg har spart[:)]
ORIGINAL: kolibri80Jeg gjør jo dette i ganske mange episoder,men denne gangen så jeg at han ble veldig lei seg.Var derfor jeg fikk litt vondt i hjertet mitt. Ikke at han har lært så mye hittil,men en dag går det nok inn[:D]
samme som deg.
neste gang hjelper han nok til:)
om du virkelig tror han føler seg veldig uretferdig behandlet, kan man jo gi han en ny sjans, er det ikke no han kan gjøre nå da, sette filmen på vent og la han gjøre noe, og fortelle at dette er et unntak, men du syntes han skal få en ny sjans, fordi du gjerne vil ha han med på godtespisingen.. ikke fordi han vil ha godt uten og jobbe, om du fikk med vridningen min liksom, elendig til og fortklare da
ORIGINAL: IsThaBethNei for å si det sånn så klarer ikke jeg å spise noe nå... Men jeg er ikke noe for kollektivstraff jeg da.Jeg mener at en hver person har ansvar for SITT.
Jeg hadde ikke hentet frem godteriet i det hele tatt da, for jeg hadde ikke kunnet sittet å kost meg mens den ene så på og hadde lyst på. Så det hadde blitt en kollektiv straff på alle sammen fordi han ikke ville hjelpe til.
ORIGINAL: Tøsa^^Det er noe med det også....
Jeg hadde gjort det samme.
Han er 11 år og gammel nok til å forstå at lillerbror ikke er stor nok til at du stiller samme krav til han.
ORIGINAL: IsThaBethNei for å si det sånn så klarer ikke jeg å spise noe nå... Men jeg er ikke noe for kollektivstraff jeg da.Jeg mener at en hver person har ansvar for SITT.
Jeg hadde ikke hentet frem godteriet i det hele tatt da, for jeg hadde ikke kunnet sittet å kost meg mens den ene så på og hadde lyst på. Så det hadde blitt en kollektiv straff på alle sammen fordi han ikke ville hjelpe til.
ORIGINAL: Greven av gralDet er sånn min sønn er også.Hvis man gir han muligheten til å ødelegge for andre så gjør han det....
Jeg er ikke for kollektiv straff, hvorfor i all verden skal lillebror straffes for at storebror ikke vil. Min 12 åring hadde tatt det som en seier..
Men 12 åring har nå 2 uker sukkerstopp pga stjeling, det betyr at vi minimaliserer godteri her ellers. Men lillebror får lørdagsgodt selv om storebror ikke får. Noe annet ville vært veldig urettferdig, 4 åringen har ikke stjålet noe
ORIGINAL: Jadasåneidaså^Hehe jeg forstår deg godt[:D]
Syntes du gjorde det helt rett jeg.
Og barn er jo gjerne sånn at, "hvis ikke jeg får, skal heller ingen andre få"! Og da funker det dårlig i lengden om alle andre skal bli straffet fordi den ene har gjort noe galt. Da vil jo den som har gjort noe galt på en måte få viljen sin med at ingen andre får noe heller.
Haha... Jeg er ihvertfall dårlig på å forklare!!![8D]
ORIGINAL: Jadasåneidaså^Hehe jeg forstår deg godt[:D]
Syntes du gjorde det helt rett jeg.
Og barn er jo gjerne sånn at, "hvis ikke jeg får, skal heller ingen andre få"! Og da funker det dårlig i lengden om alle andre skal bli straffet fordi den ene har gjort noe galt. Da vil jo den som har gjort noe galt på en måte få viljen sin med at ingen andre får noe heller.
Haha... Jeg er ihvertfall dårlig på å forklare!!![8D]
ORIGINAL: ~Tintus~Ikke sant! Synes det er veldig viktig at han skjønner at jeg mener det jeg sier.
Jeg hadde gjort (og har gjort) som deg i dette tilfellet.
12-åringen her i huset er fullstendig klar over at vi ikke kommer med "tomme trusler". Så har vi sagt at en handling får konsekvenser, så skjønner hun absolutt at vi mener det.
ORIGINAL: MICAmor
Jeg har gjort nøyaktig det samme som deg. Ingen hjelp = ingen belønning. Livet er hardt noen ganger,men alt må jo (desverre)læres.
Og jeg har NÅ en på nesten 18 år,som gjør alle sine plikter - og hjelper til ellers uten å klage!!! Han på snart 5 må også gjøre sine plikter - og dette funker faktisk[:D].
Hva synes dere om dette tilfellet her:
Sønnen min (11 år) fikk for enn halvtime siden spørsmål om han ville hjelpe meg å rydde litt,så skulle vi sette på film og kose oss med litt snacks etterpå.Han svarer nei og sier at han skal ut i steden.Er med andre ord helt uinterresert i å hjelpe til.
Nå er filmen på og snacks'n på bordet.Da hugger han til seg posen så ikke lillebroren han skal spise opp alt og sier "jeg skal ha jeg óg!"
Ond som jeg tydeligvis er sier jeg nei,fordi han ikke ville hjelpe til. Nå sitter han kråtkvalt borti hjørnet her....
Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?
ORIGINAL: TjukkebollenEh.... Da fikk han muligheten til å velge snacks også,og han valgte nei....
Sønnen min (11 år) fikk for enn halvtime siden spørsmål om han ville hjelpe meg å rydde litt,så skulle vi sette på film og kose oss med litt snacks etterpå.Han svarer nei og sier at han skal ut i steden.Er med andre ord helt uinterresert i å hjelpe til.
Nå er filmen på og snacks'n på bordet.Da hugger han til seg posen så ikke lillebroren han skal spise opp alt og sier "jeg skal ha jeg óg!"
Ond som jeg tydeligvis er sier jeg nei,fordi han ikke ville hjelpe til. Nå sitter han kråtkvalt borti hjørnet her....
Klarer ikke å la være å kommentere denne: han fikk spørsmål om han ville.... og da svarte han nei... Han hadde jo faktisk to muligheter: ja eller nei. Da kan du ikke forvente at han skal hjelpe deg, mener jeg da.
Men skjønner absolutt hva du mener altså!
ORIGINAL: TjukkebollenEh.... Da fikk han muligheten til å velge snacks også,og han valgte nei....
Klarer ikke å la være å kommentere denne: han fikk spørsmål om han ville.... og da svarte han nei... Han hadde jo faktisk to muligheter: ja eller nei. Da kan du ikke forvente at han skal hjelpe deg, mener jeg da.
Men skjønner absolutt hva du mener altså!
Edit:Det er faktisk litt viktig å gi barnet et valg også,ikke beordre.Da er det helt og holdent opp til barnet.Og det heter belønning for positiv atferd.