Oppdragelse.

forvirretmor

Gift med forumet
Hva synes dere om dette tilfellet her:

Sønnen min (11 år) fikk for enn halvtime siden spørsmål om han ville hjelpe meg å rydde litt,så  skulle  vi sette på film og kose oss med litt snacks etterpå.Han svarer nei og sier at han skal ut i steden.Er med andre ord helt uinterresert i å hjelpe til.
Nå er filmen på og snacks'n på bordet.Da hugger han til seg posen så ikke lillebroren han skal spise opp alt og sier "jeg skal ha jeg óg!"
Ond som jeg tydeligvis er sier jeg nei,fordi han ikke ville hjelpe til. Nå sitter han kråtkvalt borti hjørnet her....

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

måtte lillebroren hjelpe til da? hvis ikke er du jo litt ond..
(spørs hvor liten lillebror er da, men han kunne jo fått i oppgave å plukke opp 5 klosser liksom[:)])

Hadde gjort akkurat det samme som deg jeg!
[:)]
Å forklart 11 åringen at det ble slik da han overhodet ikke ville hjelpe til..
Visse ting må man bare gjøre når man har blitt så storer osv.

Slik at han 100% forstår hvorfor ting ble slik :)

Uff.. latt han skjønne tegninga, tror jeg.[:-]

ORIGINAL: lykkeligmamman

måtte lillebroren hjelpe til da? hvis ikke er du jo litt ond..
(spørs hvor liten lillebror er da, men han kunne jo fått i oppgave å plukke opp 5 klosser liksom[:)])
Han er 19 måneder og sov mens dette sto på[:)]

Vi gjør det samme her. Du har jo brukt det som en belønning. Han takket nei, ergo ikke noe godteri heller[:)]

ORIGINAL: Greven av gral

Vi gjør det samme her. Du har jo brukt det som en belønning. Han takket nei, ergo ikke noe godteri heller[:)]
Jeg gjorde det også klart for han i det jeg spurte at det var en belønning og at han gikk glipp av den om han ikke hjalp til.
Følte meg bare litt nådeløs et øyeblikk der^^ Godt å se at jeg ikke er så hjerterå som det føltes i dette øyeblikk[8D]

Jeg har gjort nøyaktig det samme som deg. Ingen hjelp = ingen belønning. Livet er hardt noen ganger,men alt må jo (desverre)læres.
Og jeg har NÅ en på nesten 18 år,som gjør alle sine plikter - og hjelper til ellers uten å klage!!! Han på snart 5 må også gjøre sine plikter - og dette funker faktisk[:D].

Vet ikke om det kommer i god jord at lillebror får lov å spise godteriet selv om han ikke heller gjorde noe.
Ville vel ha gitt de bare litt og sagt at resten får de når de har hjulpet deg i løpet av dagen.

ORIGINAL: kolibri80

samme som deg.
neste gang hjelper han nok til:)
Jeg gjør jo dette i ganske mange episoder,men denne gangen så jeg at han ble veldig lei seg.Var derfor jeg fikk litt vondt i hjertet mitt. Ikke at han har lært så mye hittil,men en dag går det nok inn[:D]

ORIGINAL: forvirretmor

ORIGINAL: Greven av gral

Jeg gjorde det også klart for han i det jeg spurte at det var en belønning og at han gikk glipp av den om han ikke hjalp til.
Følte meg bare litt nådeløs et øyeblikk der^^ Godt å se at jeg ikke er så hjerterå som det føltes i dette øyeblikk[8D]

Joda, man føler seg ganske så slem. Men hvis man vil ha barn som bidrar, så må de lære litt den "harde" måten også.
Jeg tror det er viktig å ha gode vaner, ellers så er jeg redd tenårene blir slitsomme[8D]

samme som deg.
Jeg gjør jo dette i ganske mange episoder,men denne gangen så jeg at han ble veldig lei seg.Var derfor jeg fikk litt vondt i hjertet mitt. Ikke at han har lært så mye hittil,men en dag går det nok inn[:D]

Slem som jeg er, så er det kanskje bare bra at han ble lei seg.. Da fikk han kjenne at det svir litt, og skjønner kanskje nå at det har konsekvenser..?

ORIGINAL: lykkepillen

samme som deg.

Slem som jeg er, så er det kanskje bare bra at han ble lei seg.. Da fikk han kjenne at det svir litt, og skjønner kanskje nå at det har konsekvenser..?
Får håpe at det virkelig gikk inn denne gangen[:)]

samme som deg.

om du virkelig tror han føler seg veldig uretferdig behandlet, kan man jo gi han en ny sjans, er det ikke no han kan gjøre nå da, sette filmen på vent og la han gjøre noe, og fortelle at dette er et unntak, men du syntes han skal få en ny sjans, fordi du gjerne vil ha han med på godtespisingen.. ikke fordi han vil ha godt uten og jobbe, om du fikk med vridningen min liksom, elendig til og fortklare da

Helt riktig synes jeg!
Er det belønning, så er det belønning, om man må kjøre stram linje, eller droppe sånt!

Jeg hadde ikke hentet frem godteriet i det hele tatt da, for jeg hadde ikke kunnet sittet å kost meg mens den ene så på og hadde lyst på. Så det hadde blitt en kollektiv straff på alle sammen fordi han ikke ville hjelpe til.

samme som deg.

om du virkelig tror han føler seg veldig uretferdig behandlet, kan man jo gi han en ny sjans, er det ikke no han kan gjøre nå da, sette filmen på vent og la han gjøre noe, og fortelle at dette er et unntak, men du syntes han skal få en ny sjans, fordi du gjerne vil ha han med på godtespisingen.. ikke fordi han vil ha godt uten og jobbe, om du fikk med vridningen min liksom, elendig til og fortklare da
Jeg har en plan om å legge litt til side og ta en prat med han om det etter at minste har lagt seg.Spørre om han angrer og om han vil gjøre det annerledes neste gang.Viser han anger skal ha få det jeg har spart[:)]

Back
Topp