Omskjæring av gutt

Status
Stengt for ytterligere svar.
For de fleste vil dette sikkert høres brutalt ut. Du er tøff som i det hele tatt tørr å spørre dette spørsmålet her! Hadde ikke jeg tort xD
Om du velger å gjøre det, noe jeg antar er i mot norsk lov, vil jeg tro du må reise til utlandet for å få det gjort? Har du undersøkt det?
Mulig jeg ikke fikk det med meg i teksten, men er han andre sønnen din omskjær?

Jeg har selv en sønn som er delvis omskjær, da av medisinske årsaker.
Jeg kan love deg at det var de jævligste ukene i mitt liv. Han var 2 år da han ble operert.
Han fikk fullstendig sammenbrudd/panikkanfall hver gang han måtte tisse. Han hadde det ulidelig vondt.
Har også hatt en gutt på 10 mnd i bhg. som hadde blidd omskjær. Var samme greiene med han. Helt forferdelig. Det er 15 år siden, men har brent seg fast i minnet mitt.
Jeg sier ikke dette for å være slem eller skremmende! Men vil bare du skal vite, det blir ikke en fin opplevelse for deg, og i vertfall ikke for lille baby gutt :(

Ønsker deg lykke til i avgjørelsen.

Rituell omskjæring er lov i Norge.

Du vet at i koranen står det ikke at man MÅ omskjære? Bare at det er anbefalt ;) Er norsk og har selv 2 barn med en muslimsk mann.

Jeg vet [emoji1360] det står forøvrig også i bibelens at Jesus ble omskjært den 8 dagen etter fødsel, og at blant annet svinekjøtt er urent kjøtt (står forøvrig i GT...og mosebok er vel egentlig ikke til kristne, men til jøder... but still) [emoji85] religion altså, skal ikke være lett!

Jeg er, som jeg nevnte i første innlegg, veldig åpen for andre religioner og kulturer, og det var ikke et vanskelig valg for min del å slutte å spise svinekjøtt, av respekt for min kjære. Men jeg vet at omskjæring er et ikke-reversibelt inngrep, og det er såklart derfor dette blir ekstra vanskelig.
Har dere gutt(er)? Har omskjæring vært et tema for dere? ....hvis ikke du har noe i mot å svare på det, Netta-Mor [emoji4]

(Lukasevangeliet kap. 2,21: «Da åtte dager var gått og han skulle omskjæres, fikk han navnet Jesus, det som engelen hadde gitt ham før han ble unnfanget i mors liv.»

Tredje mosebok kap 11.
3)Alle de firføtte dyr som har klover og har klovene kløvd helt igjennom, og som tygger drøv, dem kan dere ete. 4)Blant dem som tygger drøv og blant dem som har klover, er det bare disse dere ikke skal ete: (...) 7) svinet, for det har vel klover og har klovene kløvd helt igjennom, men det tygger ikke drøv, det skal være urent for dere. 8) Kjøttet av disse dyrene skal dere ikke ete, og dere skal ikke røre ved deres døde kropper, de skal være urene for dere.)

Svar meg på dette.

Om han sa at dattern din skal omskjæres hadde det vært greit? For det å omskjære jenter er like mye en religiøs handel.

Det hadde ikke vært aktuelt for meg. Omskjæring av jenter er totalt ulovlig i Norge, og fører, såvidt meg bekjent, til betydelig større skader enn ved omskjæring av gutter, som da er lovlig i Norge. Når det er sagt, tar jeg ikke parti med hverken FOR eller MOT omskjæring, i denne saken. Det er jo grunnen til at jeg skrev innlegget.

For de fleste vil dette sikkert høres brutalt ut. Du er tøff som i det hele tatt tørr å spørre dette spørsmålet her! Hadde ikke jeg tort xD
Om du velger å gjøre det, noe jeg antar er i mot norsk lov, vil jeg tro du må reise til utlandet for å få det gjort? Har du undersøkt det?
Mulig jeg ikke fikk det med meg i teksten, men er han andre sønnen din omskjær?

Jeg har selv en sønn som er delvis omskjær, da av medisinske årsaker.
Jeg kan love deg at det var de jævligste ukene i mitt liv. Han var 2 år da han ble operert.
Han fikk fullstendig sammenbrudd/panikkanfall hver gang han måtte tisse. Han hadde det ulidelig vondt.
Har også hatt en gutt på 10 mnd i bhg. som hadde blidd omskjær. Var samme greiene med han. Helt forferdelig. Det er 15 år siden, men har brent seg fast i minnet mitt.
Jeg sier ikke dette for å være slem eller skremmende! Men vil bare du skal vite, det blir ikke en fin opplevelse for deg, og i vertfall ikke for lille baby gutt :(

Ønsker deg lykke til i avgjørelsen.

Takk for svaret.
Rituell omskjæring er lovlig i Norge, og det utføres på enkelte sykehus og privatklinikker.
Vi har to barn sammen, en gutt og en jente. Men min forlovede har en sønn fra før, som er omskjært.
Jeg tar imot ALLE synspunkter og meninger her, og kommer ikke til å ta valget dersom jeg ikke er 100% sikker på det. [emoji813]️ det er jo tross alt mors lille skatt det er snakk om! [emoji813]️

Jeg har tidligere lest en del om skader som kan komme av omskjæring og det kan ofte bli alvorlig, i tillegg til flere uker med smerter etter inngrepet.
Leste også om flere menn som hadde valgt å la seg omskjære da de var voksne og 5 av 6 angret i ettertid.

Jeg er helt imot omskjæring. Ikke er det lovlig i Norge heller så vidt jeg vet..? La gutten bestemme selv når han blir voksen, isteden for å påføre han mye (og unødvendig) smerte og et stort inngrep på kroppens hans uten hans samtykke. Og siden du er i tvil burde du IKKE gjøre det. Det kan tross alt aldri gjøres om..
Det er fullt lovlig å omskjære i Norge. Selv enkelte sykehus tilbyr det enkelte ganger selv om de stort sett ikke gjør det lenger. Og det kirurger som jobber på store sykehus som gjør dette på private klinikker

Jeg er så i mot omskjæring av barn at jeg kjenner jeg blir provosert bare av tanken. Skjære i et barns kjønnsorganer bare fordi man kan/vil? Hadde det vært medisinske årsaker skulle jeg skjønt det. Nei. Denne tråden burde jeg nok egentlig holde meg langt, langt unna.

Samme her. Kjenner jeg blir uvel bare av å tenke tanken

Det er fullt lovlig å omskjære i Norge. Selv enkelte sykehus tilbyr det enkelte ganger selv om de stort sett ikke gjør det lenger. Og det kirurger som jobber på store sykehus som gjør dette på private klinikker

Ja jeg googlet det etterpå.. [emoji20]

Hei.
Ny på forum så stor sanselighet for at denne ligger feil.

Uansett. Jeg er 28 år, født og oppvokst i Norge og er samboer og forlovet med en fantastisk mann. Han er også født og oppvokst i Norge, men er opprinnelig fra Tyrkia. Han er ikke direkte troende muslim, men likevel er - naturlig nok - religionen/kulturen en del av han. Bla det å ikke spise svinekjøtt, han er omskjært, han en sønn fra tidligere ekteskap som også er omskjært.
Sammen har vi 2 barn. Jente på 3 år og gutt på 2 år.
Etter at jeg ble gravid med første bestemte vi oss, SAMMEN, for at jeg også skulle la vær å spise svinekjøtt. Jeg spiser det fremdeles ikke nå, og savner det ikke [emoji847]

Helt siden ordinær ultralyd på sistemann, hvor vi fikk vite av det lå en guttebass i magen, har tanken om omskjæring surret inni hodet mitt. Min forlovede ønsker jo selvsagt av gutten skal omskjæres, men jeg syns dette er et veldig vanskelig tema. Vi har begynt å snakke om det utallige ganger, men vi blir liksom aldri enig, og kommer ikke fram til noen løsning.
Problemet er ikke at jeg er imot omskjæring av gutter, for det er jeg egentlig ikke. Jeg er kristen, men ikke praktiserende. Jeg er døpt og konfirmert, men vi kommer ikke til å gifte oss kristelig. Dette fordi jeg ikke har noe behov for det. Jeg vet at min kjæres tilhørighet til islam er sterkere enn min tilhørighet til kristendommen. Og det er en av grunnene til at jeg ikke er imot omskjæring - jeg vet at det er viktig for ham. Ikke nødvendigvis av religiøs eller kulturell grunn, men kanskje pga tilhørighet (siden både han selv og eldste sønnen er omskåret)!

Grunnen til at dette er vanskelig for meg er nok mye pga min familie. Jeg er veldig usikker på hvordan min familie kommer til å reagere på en eventuell omskjæring, dersom vi velger å gjøre det. De syns det var veldig rart i starten når jeg valgte å ikke spise svinekjøtt, men det går veldig fint nå. Jeg er redd de skal tro at jeg blir nedstemt i valgene som gjelder våre barn, at jeg blir «overkjørt» og styrt. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Snik-islamisering!?
Hva blir det neste liksom? At jeg skal begynne med sjal og konvertere!?
Noe jeg ikke skal [emoji23]
Sånn ellers feirer vi jul på norsk vis, og 17.mai i bunad [emoji1189] og gjør stort sett det andre norske familier gjør.

Som sagt er dette noe som tar mye av tankene mine.
Er det noen her som er i samme situasjon som meg?
Hvilke tanker har dere rundt dette?
Trenger tips og råd.
jeg var i samme situasjon som deg. Det er folk som aldri vil skjønne. Så ikke heng deg så mye opp i hva enkelte sier/skriver. Jeg er selv med en pakistaner og har en sønn med han. Vi omskjærte han da han var liten og det gikk veldig greit. Var helt jævlig der og da men det gikk fort over på mini. Skal ikke si det ikke var vondt for han men det varte i 20-30 minutter også roet han seg og viste ingen tegn til smerte etter det. Heller ikke ved bleieskift.

Vi har blitt veldig enkle å stemple som hjernevaska med en gang vi gjør noe en muslimsk mann sier. Men det er snakk om kompromisser og tilpasning på lik linje som par av samme opprinnelse. Mannen min er super liberal men spiser ikke svin. Han har aldri nektet meg noe som helst. Folk vil alltid ha veldig sterke meninger om akkurat dette. Det beste er å bare leve livet ditt som du vil uansett hva du velger:)

Blir helt sjokkert over å lese hva enkelte får seg selv til å skrive om andre mennesker. Hva får deg til å føle deg så mye bedre når du selv dømmer uten å kjenne?

Blir helt sjokkert over å lese hva enkelte får seg selv til å skrive om andre mennesker. Hva får deg til å føle deg så mye bedre når du selv dømmer uten å kjenne?

Jeg dømmer ikke det at folk er sammen med noen av andre kulturer etc slik som over - men unødvendige kirurgiske inngrep på uskyldige barn fordømmer jeg, helt uten dårlig samvittighet faktisk. Hva voksne menn velger å gjøre med penisen sin kan de stå for selv, om de tatoverer den blå eller kutter den av, værsågod, men å fjerne en beskyttelse av penishodet på et barn bare fordi man har lyst, helt uten at barnet har noe som helst påvirkning på hva slags ting som påføres barnets kropp, det syns jeg er forferdelig. Lovlig eller ikke. Det å fjerne friske kroppsdeler på nyfødte fordi de gror raskere og de liksom har mindre vondt har man tilogmed blitt forbudt på hunder i Norge, helt hårreisende at det er tillatt på barn. Støtter barneombudet 100%! Er det så viktig får man gjøre det på egen risiko som voksen.

Jeg er norsk (konvertitt) og gift med en muslimsk mann som også er født og oppvokst i norge [emoji1] vi lever et helt vanlig norsk liv, å er med på alle norske høytider men samtidig feirer eid.

Vi spiser ikke halal, men spiser ikke svinekjøtt. Omskjæring er mye vanligere enn mange tror, i usa er nesten alle omskjærte og i mange andre land og samtidig som i alle religioner jødedommen, islam og kristen dommen så skal barn omskjæres (jesus ble i følge kristendommen omskjært på den 7 dagen). Så i et norsk kristent land så er det veldig få som vet dette :-)

Det er jo på grunn av renslighet, forhuden er bare ekstra hud som gir større fare for urinveisinfeksjon, og andre sykdommer. Det er kun derfor muslimer blir omskjært pga renslighet. Så det er ikke noe negativt med det, det begynner dessuten å bli mer vanlig blant norske også. Men det er veldig forskjellige meninger om dette å veldig mange som er sterkt i mot det så det nok uansett veldig forskjellig men jeg synes man skal bare godta foreldres valg om hva som er best for barna sine [emoji4] det er veldig lurt å snakke med legen din om dette da han eventuelt henviser videre til sykehuset for omskjæring.. du bør ikke gjøre det på hvilken som helst klinikk.

Jeg dømmer ikke det at folk er sammen med noen av andre kulturer etc slik som over - men unødvendige kirurgiske inngrep på uskyldige barn fordømmer jeg, helt uten dårlig samvittighet faktisk. Hva voksne menn velger å gjøre med penisen sin kan de stå for selv, om de tatoverer den blå eller kutter den av, værsågod, men å fjerne en beskyttelse av penishodet på et barn bare fordi man har lyst, helt uten at barnet har noe som helst påvirkning på hva slags ting som påføres barnets kropp, det syns jeg er forferdelig. Lovlig eller ikke. Det å fjerne friske kroppsdeler på nyfødte fordi de gror raskere og de liksom har mindre vondt har man tilogmed blitt forbudt på hunder i Norge, helt hårreisende at det er tillatt på barn. Støtter barneombudet 100%! Er det så viktig får man gjøre det på egen risiko som voksen.
Nå er det en risk ved alt man gjør. Og ja det er et lite kirurgisk inngrep som tar bokstavelig talt 5 minutter. Det at du ikke støtter det, betyr ikke at det er feil eller riktig. Det at du sier at man gjør det fordi man vil er helt feil for ingen vil barna sine vondt, og jeg hadde det ikke godt den dagen jeg heller. Og at kanskje religion ikke betyr mye for deg, betyr heller ikke det at det ikke betyr noe for andre. Jeg var født inn i en katolsk familie men praktiserte ikke annet enn høytidene. Religion er heller ikke viktig for meg. Men for mannen min er det viktigere. Og det respekterer jeg. Det var og noe jeg visste den dagen jeg bestemte meg for å være med han. Men det står om omskjæring selv i bibelen. Det at enkelte religiøse grupper har gått vekk fra det, betyr heller ikke at alle skal det.
Vi mennesker er så jævlig flinke til å dømme så fort vi ikke skjønner noe.

Jeg er norsk (konvertitt) og gift med en muslimsk mann som også er født og oppvokst i norge [emoji1] vi lever et helt vanlig norsk liv, å er med på alle norske høytider men samtidig feirer eid.

Vi spiser ikke halal, men spiser ikke svinekjøtt. Omskjæring er mye vanligere enn mange tror, i usa er nesten alle omskjærte og i mange andre land og samtidig som i alle religioner jødedommen, islam og kristen dommen så skal barn omskjæres (jesus ble i følge kristendommen omskjært på den 7 dagen). Så i et norsk kristent land så er det veldig få som vet dette :)

Det er jo på grunn av renslighet, forhuden er bare ekstra hud som gir større fare for urinveisinfeksjon, og andre sykdommer. Det er kun derfor muslimer blir omskjært pga renslighet. Så det er ikke noe negativt med det, det begynner dessuten å bli mer vanlig blant norske også. Men det er veldig forskjellige meninger om dette å veldig mange som er sterkt i mot det så det nok uansett veldig forskjellig men jeg synes man skal bare godta foreldres valg om hva som er best for barna sine [emoji4] det er veldig lurt å snakke med legen din om dette da han eventuelt henviser videre til sykehuset for omskjæring.. du bør ikke gjøre det på hvilken som helst klinikk.

Nei, forhuden beskytter også penishodet ved å holde det fuktig. Akkurat som at kjønnslepper og en liten forhud beskytter klitoris på kvinner. Det er forhuden som bidrar faktisk til bedre hygiene da den beskytter skitt mot å treffe penishodet direkte. Penishodet er svært sårbart, og fjerner man forhuden vil huden på penishodet endres og bli tykkere, og for noen uheldige kan dette gi problemer med eksempelvis seksualitet.

Nå er det en risk ved alt man gjør. Og ja det er et lite kirurgisk inngrep som tar bokstavelig talt 5 minutter. Det at du ikke støtter det, betyr ikke at det er feil eller riktig. Det at du sier at man gjør det fordi man vil er helt feil for ingen vil barna sine vondt, og jeg hadde det ikke godt den dagen jeg heller. Og at kanskje religion ikke betyr mye for deg, betyr heller ikke det at det ikke betyr noe for andre. Jeg var født inn i en katolsk familie men praktiserte ikke annet enn høytidene. Religion er heller ikke viktig for meg. Men for mannen min er det viktigere. Og det respekterer jeg. Det var og noe jeg visste den dagen jeg bestemte meg for å være med han. Men det står om omskjæring selv i bibelen. Det at enkelte religiøse grupper har gått vekk fra det, betyr heller ikke at alle skal det.
Vi mennesker er så jævlig flinke til å dømme så fort vi ikke skjønner noe.

Det er en viss forskjell på å ta vekk funksjonelle kroppsdeler hos friske barn og det å droppe å feire noen religiøse høytider. Jeg har satt meg godt inn i hva omskjæring er, og grunnen til at jeg er i mot det har ingenting med min mangel på religion å gjøre - jeg syns det er dårlig gjort mot barna som utsettes for det. De fleste lever fint med det og har ingen plager, men for noen blir det plagsomt og noen angrer som voksne. Det burde foreldre respektere syns jeg. Akkurat som at jeg aldri ville troppet opp hos en tatovør med toåringen min og bedt om at han ble tatovert med noe jeg ønsket liksom.

Det er en viss forskjell på å ta vekk funksjonelle kroppsdeler hos friske barn og det å droppe å feire noen religiøse høytider. Jeg har satt meg godt inn i hva omskjæring er, og grunnen til at jeg er i mot det har ingenting med min mangel på religion å gjøre - jeg syns det er dårlig gjort mot barna som utsettes for det. De fleste lever fint med det og har ingen plager, men for noen blir det plagsomt og noen angrer som voksne. Det burde foreldre respektere syns jeg. Akkurat som at jeg aldri ville troppet opp hos en tatovør med toåringen min og bedt om at han ble tatovert med noe jeg ønsket liksom.
Ja men det er det du syns. Jo det har noe med mangel på religion å gjøre, eller mangel på respekt for at andre er troende, praktiserende og religiøse. Jeg har enda til gode å møte en som klager på omskjæringen. Selvfølgelig, går man til et lumskt sted så har man ingen garantier for at det blir gjort ordentlig, kanskje blir det kuttet for mye, eller feil, men går man til et ordentlig sted så går det bra.

Jeg håper ingen som er totalt i mot omskjæring har tatt hull i ørene på barna sine [emoji85]

Kultursensitivitet med tanke på å vise respekt for andres vurderinger. Jeg personlig er ikke for omskjæring, men det har heller aldri vært et aktuelt spørsmål i forhold til mine barn.
Har ikke barn enda, men jeg fikk selv bestemme dette når jeg var 5 år. Var ikke mine foreldre som spurte meg om jeg ville, men var jeg som kom til dem med ønske om det.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp