Omskjæring av gutt

Status
Stengt for ytterligere svar.

Smirk90

Andre møte med forumet
Hei.
Ny på forum så stor sanselighet for at denne ligger feil.

Uansett. Jeg er 28 år, født og oppvokst i Norge og er samboer og forlovet med en fantastisk mann. Han er også født og oppvokst i Norge, men er opprinnelig fra Tyrkia. Han er ikke direkte troende muslim, men likevel er - naturlig nok - religionen/kulturen en del av han. Bla det å ikke spise svinekjøtt, han er omskjært, han en sønn fra tidligere ekteskap som også er omskjært.
Sammen har vi 2 barn. Jente på 3 år og gutt på 2 år.
Etter at jeg ble gravid med første bestemte vi oss, SAMMEN, for at jeg også skulle la vær å spise svinekjøtt. Jeg spiser det fremdeles ikke nå, og savner det ikke [emoji847]

Helt siden ordinær ultralyd på sistemann, hvor vi fikk vite av det lå en guttebass i magen, har tanken om omskjæring surret inni hodet mitt. Min forlovede ønsker jo selvsagt av gutten skal omskjæres, men jeg syns dette er et veldig vanskelig tema. Vi har begynt å snakke om det utallige ganger, men vi blir liksom aldri enig, og kommer ikke fram til noen løsning.
Problemet er ikke at jeg er imot omskjæring av gutter, for det er jeg egentlig ikke. Jeg er kristen, men ikke praktiserende. Jeg er døpt og konfirmert, men vi kommer ikke til å gifte oss kristelig. Dette fordi jeg ikke har noe behov for det. Jeg vet at min kjæres tilhørighet til islam er sterkere enn min tilhørighet til kristendommen. Og det er en av grunnene til at jeg ikke er imot omskjæring - jeg vet at det er viktig for ham. Ikke nødvendigvis av religiøs eller kulturell grunn, men kanskje pga tilhørighet (siden både han selv og eldste sønnen er omskåret)!

Grunnen til at dette er vanskelig for meg er nok mye pga min familie. Jeg er veldig usikker på hvordan min familie kommer til å reagere på en eventuell omskjæring, dersom vi velger å gjøre det. De syns det var veldig rart i starten når jeg valgte å ikke spise svinekjøtt, men det går veldig fint nå. Jeg er redd de skal tro at jeg blir nedstemt i valgene som gjelder våre barn, at jeg blir «overkjørt» og styrt. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Snik-islamisering!?
Hva blir det neste liksom? At jeg skal begynne med sjal og konvertere!?
Noe jeg ikke skal [emoji23]
Sånn ellers feirer vi jul på norsk vis, og 17.mai i bunad [emoji1189] og gjør stort sett det andre norske familier gjør.

Som sagt er dette noe som tar mye av tankene mine.
Er det noen her som er i samme situasjon som meg?
Hvilke tanker har dere rundt dette?
Trenger tips og råd.

Har ikke tips og råd dessverre , vil bare si at du høres svært reflektert ut og forklarer og beskriver godt hva du tenker og føler. Kanskje et brev der du formidler ditt valg og hvorfor kunne vært et alternativ?

Hvorfor ikke vente til barnet selv er gammelt nok til å bestemme om han vil omskjæres?

Jo, det er absolutt et alternativ for min del, og det er jo litt den tanken vi har hatt rundt de andre aspektene også, Feks. i forhold til dåp -> konfirmasjon, svin vs. svinefritt osv... at de skal få velge selv hvilken retning og regler de ønsker å leve etter. [emoji16][emoji1360]
Det eneste er at det blir lengre rekonvalesens etter inngrepet, og sjansen for postoperative smerter er større.

Hei.

Uansett. Jeg er 28 år, født og oppvokst i Norge og er samboer og forlovet med en fantastisk mann. Han er også født og oppvokst i Norge, men er opprinnelig fra Tyrkia. Han er ikke direkte troende muslim, men likevel er - naturlig nok - religionen/kulturen en del av han. Bla det å ikke spise svinekjøtt, han er omskjært, han en sønn fra tidligere ekteskap som også er omskjært.
Etter at jeg ble gravid med første bestemte vi oss, SAMMEN, for at jeg også skulle la vær å spise svinekjøtt. Jeg spiser det fremdeles ikke nå, og savner det ikke [emoji847]

Helt siden ordinær ultralyd på sistemann, hvor vi fikk vite av det lå en guttebass i magen, har tanken om omskjæring surret inni hodet mitt. Min forlovede ønsker jo selvsagt av gutten skal omskjæres, men jeg syns dette er et veldig vanskelig tema. Vi har begynt å snakke om det utallige ganger, men vi blir liksom aldri enig, og kommer ikke fram til noen løsning.
Problemet er ikke at jeg er imot omskjæring av gutter, for det er jeg egentlig ikke. Jeg er kristen, men ikke praktiserende. Jeg er døpt og konfirmert, men vi kommer ikke til å gifte oss kristelig. Dette fordi jeg ikke har noe behov for det. Jeg vet at min kjæres tilhørighet til islam er sterkere enn min tilhørighet til kristendommen. Og det er en av grunnene til at jeg ikke er imot omskjæring - jeg vet at det er viktig for ham. Ikke nødvendigvis av religiøs eller kulturell grunn, men kanskje pga tilhørighet (siden både han selv og eldste sønnen er omskåret)!

Grunnen til at dette er vanskelig for meg er nok mye pga min familie. Jeg er veldig usikker på hvordan min familie kommer til å reagere på en eventuell omskjæring, dersom vi velger å gjøre det. De syns det var veldig rart i starten når jeg valgte å ikke spise svinekjøtt, men det går veldig fint nå. Jeg er redd de skal tro at jeg blir nedstemt i valgene som gjelder våre barn, at jeg blir «overkjørt» og styrt. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Snik-islamisering!?
Sånn ellers feirer vi jul på norsk vis, og 17.mai i bunad [emoji1189] og gjør stort sett det andre norske familier gjør.

Trenger tips og råd.
Omskjæringen er i bunn og grunn på en måte konfirmasjon men en bekreftelse at dere som foreldre skal oppdra han som islam.

Jeg mener at dette er en veldig sår sak. For i dåpen heller presten vann over hode som tørker og gir ingen fysiske bevis, når foreldrene ved dåpen sier at de skal oppdras til kristne. Konfirmasjon velger barnet selv i en alder der bevisstheten er mer eller mindre nærværende selv om mange velger det pga festen og gavene...

Det å begynne å kjære i et menneske før den selv kan velge blir feil.

Hei.

Trenger tips og råd.
Svar meg på dette.

Om han sa at dattern din skal omskjæres hadde det vært greit? For det å omskjære jenter er like mye en religiøs handel.

Vi valgte å ikke døpe gutten vår slik at han ikke skulle bli innlemmet i en religion han ikke selv har valgt (vi er begge utmeldt av norske kirke og da), og syns omskjæring blir det samme, la barna få velge selv. I tillegg er omskjæring et stort inngripen i barnets kropp og liv, jeg syns det aldri burde bli gjort på noen som ikke er myndige for å helt ærlig.. man ville jo neppe tatovert en nyfødt, hvorfor kutte av en frisk kroppsdel? Min sønn skal få all informasjon om religion og kultur han vil, men valget skal han få ta selv ihvertfall :) men jeg syns religion er hovedsaklig noe personlig da.

Men, ser jeg misforsto litt innlegget ditt! Hm, ang familien din, så er det vel å være åpen om grunnen til valgene dere gjør som kan være lurt? At du og er en aktiv part liksom, så slipper du kanskje at så mange lurer og mener :) er jo kinkig det der!

Last edited:
Nei, det er helt unødvendig. La han i så fall velte til han faktisk kan bestemme selv.

Jeg er veldig imot omskjæring av små babyer og barn. Syns han skal få bestemme selv om han ønsker det når han blir gammel nok og kan bestemme over kroppen sin. Gjør dere det når han er et lite barn eller baby så gjør dere noe med kroppen hans som ikke kan angres på og da er det for seint hvis han sånn egentlig ikke ønsket dette når han ble gammel nok. Og nei, man skjærer ikke i et barn eller en babys kjønnsorgan uten dens vilje. Jeg er helt imot det!

Jeg er helt imot omskjæring. Ikke er det lovlig i Norge heller så vidt jeg vet..? La gutten bestemme selv når han blir voksen, isteden for å påføre han mye (og unødvendig) smerte og et stort inngrep på kroppens hans uten hans samtykke. Og siden du er i tvil burde du IKKE gjøre det. Det kan tross alt aldri gjøres om..

Jeg er helt imot omskjæring. Ikke er det lovlig i Norge heller så vidt jeg vet..? La gutten bestemme selv når han blir voksen, isteden for å påføre han mye (og unødvendig) smerte og et stort inngrep på kroppens hans uten hans samtykke. Og siden du er i tvil burde du IKKE gjøre det. Det kan tross alt aldri gjøres om..

Det er ikke et stort inngrep. Det kan gis smertelindring.
Her er det viktig å være litt kultursensitiv. Det kan hende det betyr mye for pappaen.

På Island er det blitt forbudt å omskjære barn under 18 år, og i Danmark vurderes et tilsvarende lovforslag.
Det er det en god grunn til.

Ja, omskjæring gir for det meste ikke noen forskjell, men det er fremdeles en endring på en baby sitt kjønnsorgan uten noen medisinsk grunn før barnet i det hele tatt har mulighet til å uttale seg og hvordan det vil at sitt kjønnsorgan skal se ut...

Jeg mener man ikke skal skjære om noen før de er gamle nok til å ta den avgjørelsen selv.

Nei, det er en kulturell handling :)
Kulturell eller religion same shit. Særlig når dere handler av ren kjære tradisjon og ikke er religiøse i den forstand.

Er kristen men ikke dypt religiøst. Døper barna. Men de velger å om de vil gå til konfirmasjon eller ut av religion. Det er ikke mitt valg.

Hadde dåpen satt livsvarig arr. Hadde jeg revurdert det sterkt.

Kulturell eller religion same shit. Særlig når dere handler av ren kjære tradisjon og ikke er religiøse i den forstand.

Er kristen men ikke dypt religiøst. Døper barna. Men de velger å om de vil gå til konfirmasjon eller ut av religion. Det er ikke mitt valg.

Hadde dåpen satt livsvarig arr. Hadde jeg revurdert det sterkt.
Den ser jeg. Har ikke døpt mine barn, nettopp fordi jeg ikke vil stå foran alle å lyve om at jeg skal lære de i den kristne tro.

De skal få velge hva de vil tro på/ikke :)

Den ser jeg. Har ikke døpt mine barn, nettopp fordi jeg ikke vil stå foran alle å lyve om at jeg skal lære de i den kristne tro.

De skal få velge hva de vil tro på/ikke :)
Å jeg lærer dem kristen tro. Men jeg går ikke i kirken vær søndag, jeg drikker alkohol og har barn utenfor ekteskap. Bibelen bærer mye lærdom om medmennskelighet og elske sin neste. Jeg tror på Gud, men vi lever i et helt annen verden en for 2018 år siden.

Derav kan jeg ikke si at jeg er religiøs etter boka. For da hadde jeg ikke sittet på et forum og prata om alt og ingenting :)

Hva mine barn velger er opp til dem. For religion skal ikke prakes på. Det er et personlig valg når de begynner å tenke selv. Så vik de slippe når de blir 10 år så er det egenlig greit.

Det er ikke et stort inngrep. Det kan gis smertelindring.
Her er det viktig å være litt kultursensitiv. Det kan hende det betyr mye for pappaen.
Nei det er faktisk ikke viktig hvor enn mye kultur man vil ivareta, det er et inngrep som er totalt unødvendig med mindre det er andre medisinske grunner å lege har anbefalt på det grunnlaget. det er faktisk ikke så lenge siden en liten gutt på 3 mnd i oslo døde av infeksjon etter omskjæring.
La barna få bestemme selv når de blir gamle nokk.

Jeg håper ingen som er totalt i mot omskjæring har tatt hull i ørene på barna sine [emoji85]

Kultursensitivitet med tanke på å vise respekt for andres vurderinger. Jeg personlig er ikke for omskjæring, men det har heller aldri vært et aktuelt spørsmål i forhold til mine barn.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp