Så leit at det det ble negativ test.

Jeg føler med deg.
Akkurat det du tenker på, har jeg nettopp tenkt mye på selv. Etter to uttak, betalte vi den 3. gangen for pakke med 3 forsøk, og det 3. uttaket fikk jeg for første gang to på frys. Ble ikke gravid med den blastoen de satt inn da heller, og neste syklus valgte vi å prøve et fryseforsøk med en av de blastoene fra 3. uttak. Jeg var veldig i tvil i forkant av dette, og tenkte som deg, at det var mest lønnsomt (og smart) med ett til uttak, samt å spare de to blastoene, og kanskje få en bonus med at vi fikk enda flere på frys (til å ha i backup eller til søskenforsøk). Jeg tror fortsatt det er noe i dette, selv om vi ikke valgte å gjøre det slik. Legen rådet oss til å prøve et fryseforsøk, for å "prøve noe nytt". Den andre fordelen med å ta forsøk nr. 4 som fryseforsøk var tidsfaktoren. Da kunne vi prøve med et fryseforsøk rett etter det mislykkede ferskforsøket (ved førstkommende eggløsning). Deretter kunne vi hatt et nytt ferskforsøk ved første menstruasjon etter et ev. mislykket fryseforsøk i naturlig syklus. Klinikken vi går hos opererer også med at man kan bytte et ferskforsøk med to fryseforsøk. Vår plan dersom fryseforsøket hadde blitt mislykket var ikke akkurat det, men at vi bare ble fakturert for ett fryseforsøk i ettertid, hvis det viste seg at vi skulle ende opp med å bruke to ferskforsøk til.
Håper dette ikke var alt for rotete forklart! Jeg ville hørt med klinikken, forklart hvorfor du er tvil om hva som er lurest å gjøre nå neste gang, og be dem om å komme med en anbefaling. Om du er utålmodig, og dersom eggstokkene dine har roet seg så vil jo valget være å kjøre på nå, men hør med klinikken hva som er mest gunstig utgiftsmessig/hvilke ordninger de har på dette, og hva de tenker er best for deg og kroppen din. Slik jeg har forstått det stiller fryseforsøk og ferskforsøk seg likt hva gjelder sukessrate.
Masse lykke til.