Ok at arb.plassen betaler far for å ikke ta pappaperm?

Er ikke uvanlig at fiskere og offshore arbeidere tar perm når de likevel er pã friperiode. Dermed får de pengene de har opparbeidet seg til friperioden + pappaperm pengene fra nav.

Men da er de jo hjemme med barnet da. Sã er jo ikke det samme
Samme her, bare jernbane og ikke offshore

Jeg synes det er merkelig hvor mange menn som er så uunnværlige i sin jobb rundt omkring i landet vårt.

Jeg kan forstå selvstendig næringsdrivende, men arbeidstakere og også ledere som ikke kan ta fri femti dager i løpet av litt over to år? (hvis man tar bort mødrekvoten og fellesperioden). Sorry, jeg tror ikke noe på at de er så uunnværlige.

Jeg har selv tatt over en fedrekvote pga sykdom. Min mann var hjemme med oss hele permisjonstiden, og hadde han vært så hjelpesløs at han måtte reise til sin mor for å bytte bleie hadde jeg nok byttet ut mannen.

At noen kan kjøpes fri.skaper ikke like muligheter i det hele tatt, er man statlig ansatt f.eks ville jeg gjerne sett avisoverskriftene om man ble frikjøpt...
Om dagens ordning er ideell? Kanskje ikke, men jeg er ikke så sikker på at det at noen omgår regelverket er noen bedre løsning.

Ja det er rart hvor mange menn som er uerstattelige.

Jeg syns det er en uting å betale mannen vekk fra å ta pappapermisjonen. Hvis man ikke ser problemet med dette i en større sammenheng, så er det faktisk litt trist.

Det er jo strengt tatt ikke rart at kvinner blir sett på som mindre attraktive på arbeidsmarkedet. Og ja, det er en realitet jeg selv har kjent på. Og de som ikke ser at det er et problem i det landet vi bor i, får fjerne skylappene og se utenfor egen horisont.

Jeg syns for øvrig det er ufattelig trist at menn velger bort den dyrebare tiden sammen med barna når de er små. Det er en tid de aldri får tilbake. Og selv om det er vi kvinner som føder og ammer, så er ikke babyen vår eiendel.

Det synes jeg ikke er greit. Pappaene trenger også litt alenetid med de små. :)

Jeg synes ikke det er greit.
Om far velger å ikke ta ut pappaperm så er det opp til den enkelte familie, men at arb.giver betaler ekstra for at far ikke skal ta ut pappa perm blir helt feil for min del.

Min samboer har en jobb hvor han alene dekker et relativt stort geografisk område for å bedre dyrevelferd, hvor det faktisk ikke er andre som kan gjøre jobben for han. Noe som gjør at kabalen vår er litt vanskelig å få opp. I tillegg vil jeg tidlig tilbake i jobben min, både fordi at jeg har bedre lønn (så at jeg skal ha ulønnet perm taper vi penger på) og fordi jeg ønsker arbeidserfaringen og ikke være så lenge borte fra "gamet" (må sies at jeg har vært sykemeldt mange mnd i svangerskapet).
Så tiltross for at min samboer sliter med å ta perm i forhold til jobben hans, skal han ha 15 uker permisjon + 5 uker ferie alene med barnet.

Jeg er på samme måte at om ikke han hadde klart å ta seg av barnet alene, dekke barnets behov - så hadde jeg funnet meg en annen mann :) men der er det bra vi er ulike tenker jeg. Vi har alle ulike behov og ønsker, men det er viktig at samfunnet i arbeidslivet vårt ikke undertrykker hverken far eller mors rettigheter.

Men skal vel nevnes at min arb.giver ringte fortvilet om at på søknaden min om permisjon så hadde jeg jo ikke fylt ut for alle ukene, det gikk jo ikke opp... brukte kanskje 30 min på å få de til å forstå at far skulle ta resten av felleskvoten slik at jeg kom meg tilbake i arbeid. Føler uansett at jeg får nok tid med barnet mitt da jeg tar ut mine 5 uker med ferie rett etter permisjon + de 5 ukene med ferie som jeg ikke har fått tatt i år grunnet sykdom i svangerskapet. :)

Jeg syns det er helt greit så lenge mor og far er enige. Pappaen var hjemme med storesøster i 6 mnd, og hjemme med lillesøster i 2 mnd ETTER jeg hadde tatt ut full 100% permisjon. Han tar vare på barna, og er den som henter og leverer i bhg (noen ganger må jeg hente pga jobben hans). Jeg ønsker mer tid med barna, og syns egentlig at min mann gjerne kan ta de ukene han ønsker etter jeg har vært hjemme 1 år. Syns vi er heldige som har gode permisjonsordninger, men må også si at jeg syns det er litt kort tid om far skal ha 10 av 49 uker for min egen del. Trives godt med å være husmor i permisjonstiden. Å gå tilbake til full jobb, og la vesla begynne i bhg før hun fyller 1 år syns jeg er tøft.

Back
Topp