oh no.... flaut... hemoroider...

eg har ikke hatt noen problemer med hard avføring heller, derfor eg blei så "tatt på senga" når eg plutselig fikk hemoroider. Har ikke hatt noen problemer med å gå på do de siste månedene, eneste som er forskjellen er at eg no går på do flere ganger daglig... Men akkurat no er det litt verre da, etter at de forb..... hemoroidene kom, er jo sååååå vondt. Men no har eg med meg en pakke våtservietter, og i hele dag har eg smurt med zinksalve for å se om det kan hjelpe... Eg har ikke grua meg noe til fødselen egentlig, men no med disse smertene i rompa så gruer eg meg plutselig...

Duphalac er helt ufarlig, så du kan trygt begynne på det nå. Men vær forberedt på en del fising i begynnelsen, til kroppen venner seg til den. ;)
Kan man bli avhengig av duphalac? Er det anbefalt å ta det/fordel å ta det på slutten av svangerskapet?

Kan man bli avhengig av duphalac? Er det anbefalt å ta det/fordel å ta det på slutten av svangerskapet?
Jordmoren min anbefalte det. Trenger jerntabletter som gjør magen enda tregere, og hun sa heller ta duphalac enn å hoppe over jerntabletter pga treg mage. De gir visst også på sykehuset siden mange sliter litt etter fødsel.

Duphalac er det eneste som anbefales å ta på evig tid, dvs det er ikkje skadelig og man blir ikke avhengig, så det er helt ufarlig. Jeg har brukt det i to år nå pga rifter bak jeg ikke blir kvitt.

dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men er duphalac noe man drikker, eller noe man setter opp i endetarmen....?

Du drikker det. Søtt og klissete, men man blir vant til det. Jeg tar 15 ml i et medisinbeger på kvelden, og bruker å skylle det ned med et glass kaldt vann.

ok, kor lang tid er det før det virker da? Er det sånn at du drikker det så springer du på do med en gang?

Nei, det tar atskillig lenger tid enn det, ja. Om jeg tar det før jeg legger meg, føler jeg vel trangen en gang etter at jeg har spist frokost dagen etter. Vil tro det er individuelt. Kan hende det tar noen dager fra du starter å bruke det. Er ikke noen sånn quick fix, sånn sett. Men vil tro du vil merke effekt etter å ha brukt det 2-3-4 dager.

... Vil dere som tar det- anbefale meg å ta det forebyggende? Har aldri tatt noe slikt, ikke i de to forje svangerskapene, eller nå, eller ellers.. Tenker kanskje det kan øke sjangsen for at jeg har tomme tarmer under fødselen- er så "redd" det skal komme avføring under fødselen (vet de er vant med det, men alikevel)
Eneste jeg minnes fra de to andre fødslene var at jeg syntes det var litt problematisk med trykking og avføring etter fødsel- øm og stram og sår nedentil- redd at jeg skulle bli for hard/ stoppe opp...

... Vil dere som tar det- anbefale meg å ta det forebyggende? Har aldri tatt noe slikt, ikke i de to forje svangerskapene, eller nå, eller ellers.. Tenker kanskje det kan øke sjangsen for at jeg har tomme tarmer under fødselen- er så "redd" det skal komme avføring under fødselen (vet de er vant med det, men alikevel)
Eneste jeg minnes fra de to andre fødslene var at jeg syntes det var litt problematisk med trykking og avføring etter fødsel- øm og stram og sår nedentil- redd at jeg skulle bli for hard/ stoppe opp...
Jeg vil anbefale deg å ta det forebyggende, ja, men ikke for å forhindre at det er avføring i tarmen ved fødsel ( selv om det KAN øke sjansen for det). Jeg vil anbefale det for å begrense rifter og hemmoroider i forkant av fødsel, og for å gjøre det lettere å unngå forstoppelse etter fødsel. Jeg vet for meg selv at jeg vegret meg leeeenge for å bæsje etter de forrige fødslene, for alt var så sårt og ømt nedentil. Og da hjelper det at man slipper å trykke så voldsomt iallfall.

Last edited:
Dere som tar Duphalac må huske å få i dere rikelig med væske :) ettersom avføringen tar med mer væske ut enn tidligere :)

Sist jeg fikk barn, for fem år siden var laktulose det anbefalte og det man fikk på føden - er dulphalac bedre?

Jeg fikk hemoroider i slutten av siste svangerskap, siste måneden, skikkelig vondt den første uka, dytta den inn etter hvert dobesøk, og smurte med scheriproct flere ganger daglig. Drakk også 15 ml laktose/duphalac morgen og kveld. Den kom ikke bort før fødsel, ble vel heller verre og større etter all trykkinga, så husk å ta med salven i sykehusbagen. De på sykehuset er vant til å se slikt, jeg tenkte iallefall ikke over det. Nå seks måneder etter fødsel er den helt borte igjen.
Det har jo mye med at vi blir slappere i muskulaturen ifm svangerskap og fødsel, så det meste ordner seg etterhvert igjen.
Ett annet tips jeg fikk, ikke i sammenheng med hemoroider men fødsel i seg selv er: prøv å slappe av under hver rie, ikke spenn alle musklene, tenk på å være så avslappet som mulig, pust deg godt igjennom hver rie, den rien du har akkurat nå, kommer aldri tilbake, så da er du en rie nærmere å se den lille vakre babyen.
Eller sånn kunstnerisk kan du se for deg at du er enn blomst som ska åpne seg.
Lykke til med fødsel damer! :)

Du er heldig som ble kvitt riftene!! Jeg fikk en stor rift 4 mnd etter forrige fødsel pga forstoppelse. Den tok laaang tid å gro med mye smerter, mens nå 2 år senere er jeg plaget med smårifter som dukket opp i etterkant tiltross for at jeg ikke er hard i magen når jeg fremdeles tar en liten dose duphalac :-( Lurer på om jeg noen gang blir kvitt det etter så lang tid. Kjedelige plager altså!! Er litt spent på hvordan det går med de to bittesmå riftene under fødsel, men håpe det ikke blir verre. Har heldigvis ikke hatt hemorider! Men det sies at rifter ofte blir et vedvarende problem, mens det er mye lettere å bli kvitt hemorider.
Jeg har hatt hemoroider så lenge jeg kan huske, men det har aldri vært vondt eller plagsomt. Nå i siste del av svangerskapet har den vokst veldig, og har fått to til:-/ De er vonde, men blør ikke eller noe sånn! Så har kjøpt lactulose og sheriproct og håper det hjelper! Men når du sier rifter? Mener du fødselsrifter, eller hva mener du? Er det større sjangs for rifter hvis man har hemoroider?

Rifter er visst verre å bli kvitt enb hemorider :-( Det er sprekker rundt endetarmsåpningen. Kjempe smertefullt om en ikke holder magen myk :-(

Jeg vil bare infomere om at det funket fint for meg denne gangen. Greide å gå ordentlig på do to dager etter fødsel, og hadde ikke fått en eneste rift bak denne gangen. Så har trua på å ta lactulose/Duphalac en periode før fødsel. Forrige fødsel tok det sikkert en uke, og da var jeg skikkelig hard i magen. Denne gangen var det mykt. Jeg ba også om å få lactulose her på sykehuset etter fødsel, og kommer til å fortsette å ta det en periode nå etter hjemreise. Regner med å reise hjem i dag:)

Au au au... Jeg har fått hemoroider. Kom plutselig i går ettermiddag- muligens etter mye trykking på do. Fy søren så vondt det er! Klarer ikke å sitte uten at det er vondt - hver gang jeg setter hælene i gulvet når jeg går er det vondt. Våknet nå på natta det er så vondt. Begynte med Duphalac igjen igår pga hard mage (har klart å holde magen i sjakk med to Kiwi for dag, men har glemt det i noen dager nå). Den største er ca 1-1,5 cm og knalle rund. Må kjøpe krem imorgen! Håper de rekker å gå bort rimelig kjapt!!

Har tatt lactulose i ei uke nå- og kan ikke si det virker :( Heller mot sin hensikt.. Hadde fin og løs avføring gjevnlig- nå er det bare litt og sjelden.. kan det virke mot sin hensikt? Har tatt ca 20 ml...

Back
Topp