Offentlig TUL

Snakka med jordmor i dag - ho snakka om TUL. Eg hadde ikkje fått med meg at det var noko som var nytt no. Eg skal allerede til TUL pga ekstra oppfølging i svangerskapet. Ho sa at om eg ikkje fekk TUL via den oppfølga så hadde ho henvist meg. Ho snakka om at Voss tek inn alle som vil - mens Bergen er det muligen meir ventetid. Så eg kunne evnt velge.

Ble akkurat 29:angelic: (Men KAN hende at jeg ble prioritert pga svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap)
Fikk svar fra jordmor i dag, og hun sa om jeg ville ha UL i uke 12 så måtte det bli privat og oppgav ikke noe videre grunn utenom at jeg er under 35 :joyful: Men det er helt greit, var innstilt å ta det privat uansett men måtte høre når du sa du hadde fått, men helt sikkert pga. forrige svangerskap!

Fikk svar fra jordmor i dag, og hun sa om jeg ville ha UL i uke 12 så måtte det bli privat og oppgav ikke noe videre grunn utenom at jeg er under 35 :joyful: Men det er helt greit, var innstilt å ta det privat uansett men måtte høre når du sa du hadde fått, men helt sikkert pga. forrige svangerskap!

Jeg skjønner:angelic: Det er heldigvis ikke SÅ dyrt å gå privat, og så absolutt verdt pengene uansett! Og de private tar seg i alle fall mer enn god nok tid til deg:happy: Ja mulig mitt forrige svangerskap spilte en avgjørende rolle! Håper jeg slipper unna det samme denne gangen, ønsker meg en baby på 3 kg ++:hilarious:

Jeg fikk fastlegen til å henvise meg, og fikk time i uke 13. Ringte for å høre om det var mulig å framskynde den noen uker, men fikk beskjed om at de ønsket å gjøre det etter uke 13 for å få best mulig resultat på bilder. Tipper jeg bestiller en privat TUL før det, synes det er sååå lenge til uke 13!
Men altså.. Så mange ulike meninger, da. Jeg har hørt at en jordmor på tul sa at det var best 12+0. Jeg har fått time 11+0. Mens dine sier etter uke 13 er best?
Tidsrommet for tul som står i retningslinjene, er 11+0 til 13+6. Hvordan skal man vite hva som er best da? Skal jeg bare stole på at de har en grunn for å sette meg opp 11+0 i stedet for 12+0 eller 13+0?

Jeg fikk time til offentlig TUL i posten nå, har satt opp time når jeg er 11+3.

Det sto ingenting om NIPT i brevet da. Jeg er over 35 og har rett på det. Er det noen som vet om det kommer separat eller om det er sånn som gjøres samtidig?

Jeg fikk time til offentlig TUL i posten nå, har satt opp time når jeg er 11+3.

Det sto ingenting om NIPT i brevet da. Jeg er over 35 og har rett på det. Er det noen som vet om det kommer separat eller om det er sånn som gjøres samtidig?
Så rart, jeg fikk også brev fra sykehuset i dag og da står det om NIPT også, ja.

Jeg ble henvist av legen på fredag og har fått time til offentlig UL 22.06, da er jeg 11+4. jeg skal ta NIPT test samtidig, er 36 år (Vestfold)

Men altså.. Så mange ulike meninger, da. Jeg har hørt at en jordmor på tul sa at det var best 12+0. Jeg har fått time 11+0. Mens dine sier etter uke 13 er best?
Tidsrommet for tul som står i retningslinjene, er 11+0 til 13+6. Hvordan skal man vite hva som er best da? Skal jeg bare stole på at de har en grunn for å sette meg opp 11+0 i stedet for 12+0 eller 13+0?
Mens jeg ringte sykehuset for å høre fordi jeg syntes 12+4 hørtes sent ut, men fikk beskjed om at de ville ha den så nær det tidspunktet som mulig..

Telemark her - sykehuset i Skien..
Var innom jordmor og hun henviste meg til tidlig ul, for det har alle krav på sa hun :)
Så jeg får mellom uke 11-13 :)
Trodde aldri jm i kommunen her hadde fått det med seg men jaggu :)

Synes det er litt merkelig praktisering og tydeligvis dårlig kommunikasjon mellom spesialhelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Når jeg var hos jordmor var hun veldig tydelig på at hun KUN henviste meg til tul pga. gjentatte spontanaborter. Jeg fikk tildelt tul 7+5 på St.Olavs og gjennomfører denne. På sykehuset får jeg tildelt en ny tul i uke 12+2. Det var ikke et spørsmål eller noe, fikk bare beskjed: «Du kommer tilbake om en månedstid så får vi gjennomført organrettet ultralyd». Ja takk sa jeg :hungry:

Jeg har hørt at tidlig oul skal tas mellom uke 11 og 13 (står på fhi.no). Fikk innkalling i dag, til 10+2 var ikke det litt i tidligste laget?

Jeg har hørt at tidlig oul skal tas mellom uke 11 og 13 (står på fhi.no). Fikk innkalling i dag, til 10+2 var ikke det litt i tidligste laget?
Det var tidlig, ja. Poenget med offentlig tidlig ul er å gjennomføre organrettet ultralyd. Et foster på 10 uker er ikke utviklet nok til å gjennomføre dette. Jeg ville ringt dit å hørt med de :)

Det var tidlig, ja. Poenget med offentlig tidlig ul er å gjennomføre organrettet ultralyd. Et foster på 10 uker er ikke utviklet nok til å gjennomføre dette. Jeg ville ringt dit å hørt med de :)
Ja, takk. Jeg tror nok jeg må det, for det høres feil ut

Ja, takk. Jeg tror nok jeg må det, for det høres feil ut
Lurt. Kjedelig om du kommer inn også får de ikke målt det de skal, men så får du sikkert ikke en til en uke eller to etter pga kapasitet. Husker ei venninne fikk småkjeft fordi hun kom tidlig på OUL, men det var jo virkelig ikke hun som hadde satt opp timen selv :dead:

Jeg stusset også da jeg ble innkalt 10+4. Men de ser vel selv det er for tidlig eller ikke:shy:

Ja, jeg får ringe bare for å sjekke at det ikke er en feil. Kan hende det bare må bli slik pga ferieavvikling og slikt

Lurt. Kjedelig om du kommer inn også får de ikke målt det de skal, men så får du sikkert ikke en til en uke eller to etter pga kapasitet. Husker ei venninne fikk småkjeft fordi hun kom tidlig på OUL, men det var jo virkelig ikke hun som hadde satt opp timen selv :dead:
Uff, ja. Jeg ringer mandag

Var på tul for rett over en uke siden (uke 7) da vi har gått gjennom behandling (hormoner og inseminering) å da skal alle inn til tul så klinikken får bekreftelse på svangerskapet, men skal igjen nå på tirsdag når jeg er 8+5 på sykehuset, men da pga jeg har hatt livmorhalskreft. Men sånn jeg forsto på fastlegen min, så skulle alle kommuner nå tilby tul til de over 30 år hvertfall rundt uke 12.

Back
Topp