Offentlig amming

FruJohnsen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Oktoberskatter 2014
Marslykke 2016
Junispirene24❤️
Fra før barnet er født får vi tredd nedover hodene hvor viktig det er å amme og hvor helsefremmende det er for både mor og barn. "Det er det mest naturlige i hele verden" sies det. Barnet må jo ha mat! Og den maten skal helst komme fra en pupp, ifølge helsepersonell, jordmødre og helsesøstre. Dersom du ikke vil/kan amme av ulike årsaker blir det ikke godtatt av helsepersonellet (eller ammepolitiet om du vil) før du har prøvd i flere måneder, og har lagt inn alt du har av blod, svette og tårer.

Likevel har du resten av samfunnet der ute. Man sitter jo ikke hjemme i stua si hele permisjonen. Og noen steder er man mer enn velkommen til å amme, som på ammerom, babykino og barselgrupper. Men så har du gråsonene- kafeene, kjøpesentre uten ammerom, restauranter... Og der møter man blikk, kommentarer og avsky (!) om man skulle finne på å mate babyen sin på den eneste måten man kan dersom man skal tro ammepolitiet. Jeg opplevde selv å sitte på restaurant idag, babyen våkner og sulten midt i måltidet. Jeg prøvde å gi smokk, pappaen gikk med henne, vi bysset og hysjet, men det hjelper faktisk ikke når babyen er sulten! Jeg hadde på meg ammegenser som ikke viste noe, jeg hadde gulteklut over babyen, vi satt i et hjørne og det var to andre damer i hele resturanten. Likevel følte jeg skam. Jeg skammet meg for at jeg matet babyen min, for at jeg tilfredsstilte et av hennes største behov. Jeg spurte ikke etter et ammerom, men ærligtalt, hvor mange kinarestauranter har ammerom? Jeg gjorde det eneste jeg kunne for å få henne til å slutte å hylgråte, og ja jeg kunne satt meg i baksetet på bilen og risikert brystbetennelse istedet, men jeg valgte å gi henne mat der og da.

Hvorfor skammer jeg meg over det jeg har fått høre at jeg må gjøre for å gi babyen en god oppvekst? Hun er 7 uker gammel, jeg fullammer og hun er sulten.

Dette er mye oppe i media også, og kommentarer som "jeg vil ikke se pupp når jeg er ute for å drikke kaffe" "må dere slenge med den puppen i tide og utide" er kommentarer jeg leser i alle disse diskusjonene.

Hva mener du? Ammer du offentlig? Hva syns du om offentlig amming?

Jeg er så enig med deg, og opplever den samme skammen. Jeg var i Sverige på fredag og der var det ikke ammerom, så måtte sitte på en benk. Satt barnevogna foran og prøvde å skjule det mest mulig.
For det første så finnes jeg ikke komfertabel med dette. Også fordi jeg fortsatt bruker skjold, så puppen må helt ut for at jeg skal få festet det riktig. (Irriterende at han nekter å ta pupp uten, men han får iallefall melka mi). For det andre så føler jeg at alle glor og nærmest himler med øynene, men tror ikke de egdntlig gjør det.
Har ikke opplevd noen kommentarer, og har enda ikke ammet på cafe/restaurant så vet ikke hvordan det er.
Ammingen er naturlig den, men jeg syns ikke det er naturlig å vise frem puppen min overalt, og jeg vet at folk titter. Tittingen er ren reflekS. Det er jeg sikker på. Hehe!
Tror det blir bedre for meg om vi klarer å avvende disse skjoldene, for da er det bare å koble babyen rett på. Slippe å tukle med hele puppen ute :P

Hadde tenkt å skrive noe i samme gata idag nå som amme debatten er igang igjen, men jeg sovna (mens jeg amma riktignok).
Jeg er veldig for offentlig amming, baby må ha mat og samfunnet vårt bruker masse penger på å fremme amming, med bryst er best før ungen er ute, ikke lov å reklamere for erstatning og dette ammepolitiet som du snakker om.
Men jeg er så inderlig enig om at man trenger ikke sitte på utstilling og lufttørke, man kan være litt diskré. Det prøver iallefall jeg å være, og ikke vil jeg vise puppen til alle sammen heller :)
Jeg blir glad når jeg ser kvinner som ammer i det offentlige, men det er også kvinner som står så sterkt for denne offentlige ammingen at de bare slenger ut puppen, ammeinnlegg overalt, lufttørking, melk som spurter på møbler osv... Sånn som det er hjemme hos meg iallefall. Føler dette ødelegger for oss som vil og må amme offentlig innimellom og prøver å være diskré.
Jeg merker meg også at det er kvinner som syns offentlig amming er verst, jenter som sier dem blir kvalme av ammende mødre mens de selv sitter der med sin doble D på full utstilling.
Jeg skammer meg ikke, må jeg amme så ammer jeg. Hvis noen skulle være så nepe at dem kommenterer det, så skal jeg spørre om dem heller vil høre han skrike av lungenes kraft til han blir blå i ansiktet.
Ammer og koser meg jeg :)

Jeg har ingenting i mot at folk ammer i offentligheten. Men såklart dras blikket mitt mot det, som LoveMyMiracle sier "Titting er ren refleks". Jeg kan ikke forstå folk som sier at de mister matlysten av at andre ammer osv.
Jeg satt selv i dag og ammet på en café. Hadde på meg ammetopp og prøvde å dekke meg til med en klut i tillegg, og jeg føler ingen skam :)

Må legge til at jeg syns det er litt forskjell på hvor man er. Hadde jeg vært på en veldig fancy restaurant hadde jeg ammet på toalettet, men hvis jeg sitter på Peppes pizza så hadde jeg ammet ved bordet.

Fra før barnet er født får vi tredd nedover hodene hvor viktig det er å amme og hvor helsefremmende det er for både mor og barn. "Det er det mest naturlige i hele verden" sies det. Barnet må jo ha mat! Og den maten skal helst komme fra en pupp, ifølge helsepersonell, jordmødre og helsesøstre. Dersom du ikke vil/kan amme av ulike årsaker blir det ikke godtatt av helsepersonellet (eller ammepolitiet om du vil) før du har prøvd i flere måneder, og har lagt inn alt du har av blod, svette og tårer.

Likevel har du resten av samfunnet der ute. Man sitter jo ikke hjemme i stua si hele permisjonen. Og noen steder er man mer enn velkommen til å amme, som på ammerom, babykino og barselgrupper. Men så har du gråsonene- kafeene, kjøpesentre uten ammerom, restauranter... Og der møter man blikk, kommentarer og avsky (!) om man skulle finne på å mate babyen sin på den eneste måten man kan dersom man skal tro ammepolitiet. Jeg opplevde selv å sitte på restaurant idag, babyen våkner og sulten midt i måltidet. Jeg prøvde å gi smokk, pappaen gikk med henne, vi bysset og hysjet, men det hjelper faktisk ikke når babyen er sulten! Jeg hadde på meg ammegenser som ikke viste noe, jeg hadde gulteklut over babyen, vi satt i et hjørne og det var to andre damer i hele resturanten. Likevel følte jeg skam. Jeg skammet meg for at jeg matet babyen min, for at jeg tilfredsstilte et av hennes største behov. Jeg spurte ikke etter et ammerom, men ærligtalt, hvor mange kinarestauranter har ammerom? Jeg gjorde det eneste jeg kunne for å få henne til å slutte å hylgråte, og ja jeg kunne satt meg i baksetet på bilen og risikert brystbetennelse istedet, men jeg valgte å gi henne mat der og da.

Hvorfor skammer jeg meg over det jeg har fått høre at jeg må gjøre for å gi babyen en god oppvekst? Hun er 7 uker gammel, jeg fullammer og hun er sulten.

Dette er mye oppe i media også, og kommentarer som "jeg vil ikke se pupp når jeg er ute for å drikke kaffe" "må dere slenge med den puppen i tide og utide" er kommentarer jeg leser i alle disse diskusjonene.

Hva mener du? Ammer du offentlig? Hva syns du om offentlig amming?
Jeg kjenner meg i igjen i det du skriver... Føler meg veldig sårbar og liten hva amming angår når jeg er alene, er jeg sammen med noen andre som ammer er heng liksom "sterkere"... Jeg synes det er dumt at vi mødre blir stilt imellom barken og veden slik som "publikum" og helsepersonell gjør.

Jeg derimot føler skam fordi jeg må gi flaske ved siden av ammingen, mest fordi det ikke er helt akseptert å ikke fullamme barnet... Men samtidig så er det eneste måten hun går tilstrekkelig opp i vekt og er fornøyd og vital :)

Evig diskusjon dette her :(

Jeg har ikke opplevd å føle skam over å amme offentlig og jeg synes knapt jeg ser at folk i det hele tatt ser hva jeg driver med. Jeg er diskré, men sitter ikke med burka akkurat :P Senk skuldrene, du er ikke så synlig som du tror! Og de som ser deg bryr seg ikke, evt synes de det er fint at ungen fikk mat så det blei stille ;)

Syns det er tåpelig at folk er så uforskammet! De små babyene trenger mat.. Er det ikke andre steder å gå, så må det vel være lov å amme offentlig, uten å løpe rundt hele byen på leting etter stellerom!
Leser at folk sier at man kan pumpe seg å gi flaske når man er ute og farter. Men jeg klarer faktisk ikke å pumpe meg.. Får nesten ikke ut noe! Skal jeg sitte hjemme da? Istedenfor å bevege meg ut døren?!

Har sett at de fleste ammede er flink til å dekke seg til, så forstår virkelig ikke problemet!

Jeg kjente jeg ble oppriktig lei meg over at det var en slags skam jeg følte når jeg måtte amme! Det er så feil når vi lever i et land som jobber så voldsomt for amming. Det skuffet meg og satte igang en del tanker hos meg.

Føle ingen skam når eg amme offentlig, men har kompleks for kroppen min og e flau øve puppane mine.
Prøve å visa minst mulig av puppen, men kun med hensyn t meg sjøl.
Mange så ser, å da plage meg ikkje, men kjenne da koke når folk glor.

Har amma midt på ein benk i travel handlegata på et kjøpesenter med jentungen turnande rundt meg, og mange såg rat på meg. Har og amma på restauranten på Ikea, der va da mange så kasta et blikk på oss, men ingen så sendte stygge blikk eller kom med negative kommentara.
Va ein del du merka kom med, åååå! nemmen! den va liten! så søt! seg imellom :)

Har ingen negative opplevelsa/kommentara med offentlig amming til no :)

Jeg kjente jeg ble oppriktig lei meg over at det var en slags skam jeg følte når jeg måtte amme! Det er så feil når vi lever i et land som jobber så voldsomt for amming. Det skuffet meg og satte igang en del tanker hos meg.
Off :-( men det er ikke noe å skamme seg over! Det er de som har dårlige holdninger som bør skamme seg rett og slett!! Hvis de har så mye imot det, kan de til helvete se til å snu seg vekk. Er ingen som tvinger de til å se :-)
Beklager at jeg virker litt hissig! Men jeg blir så oppgitt av folk :p det er snakk om en hjelpesløs uskyldig baby som trenger mat! Det skader ingen!!

Jeg kjenner meg i igjen i det du skriver... Føler meg veldig sårbar og liten hva amming angår når jeg er alene, er jeg sammen med noen andre som ammer er heng liksom "sterkere"... Jeg synes det er dumt at vi mødre blir stilt imellom barken og veden slik som "publikum" og helsepersonell gjør.

Jeg derimot føler skam fordi jeg må gi flaske ved siden av ammingen, mest fordi det ikke er helt akseptert å ikke fullamme barnet... Men samtidig så er det eneste måten hun går tilstrekkelig opp i vekt og er fornøyd og vital :)

Evig diskusjon dette her :(
Det at du føler skam over å måtte gi flaske og over å ikke være trygg når det gjelder amming er fryktelig trist! Og det er her jeg mener helsepersonellet svikter. Det er ingen skam! Det viktigste er at barnet vokser! Det er annen diskusjon, men jeg snakket faktisk med en venninne om det idag. Det er så fokus på amming og at det er det eneste rette at mødre som sliter med det går rett i bøtta! Og det er så synd! For man er en god mamma selv om man delammer eller kun gir flaske!

Veldig enig i det du skriver, en viktig debatt!
Selv ammer jeg offentlig, det er ikke det morsomste jeg gjør, men nå med barn nummer to føles det greiere syns jeg enn første gangen.
Jeg har heldigvis aldri opplevd stygge blikk eller kommentarer, her om dagen fikk jeg faktisk en koselig kommentar da jeg satt i garderoben på treningssenteret og følte meg veldig på utstilling når det kom og gikk folk hele tiden mens jeg ammet. Ei dame kom inn og sa: "neimen for et hyggelig syn!" :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror jeg er født med en egen evne til å hi f***, for jeg bryr meg ikke det grann om hva andre tenker om at jeg ammer offentlig! Har opplevd to ganger at noen kommenterer at jeg ammer på cafe faktisk. Svarer da enkelt at "ja nå har a mor fått i seg mat så nå var det minsten sin tur" og ferdig med det :p

Eg debuterte med offentlig amming då snuppa var 4 dagar gammal og me i all hast sprang inn på mcdonalds på Grønland.. Ungen skreik, eg var stressa, så endte med at eg satte meg rett foran vindaugene ut mot gata, og hadde nesten slengt ut puppen før ungen var ute av vogna.. Fekk berre smil og små nikk, særleg frå innvandrerkvinner. Etter det har eg ingen skruplar... :) Prøver å dekke meg til, men ofte hastar det så fælt at eg prioriterer snuppa foran å fiske fram ein klut frå veska/jakka/vogna som eg kan skjule meg med..

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg går også veldig mye i skjorter, med ammesiglett er under, så det er igrunn ikke mye som vises :p

Føler det samme her! Prøver å skjule puppen så mye som mulig. Men allikevel føler man at alle ser på deg ig tenker sitt! "Må hu dra fram brøsta rett foran oss!!!" Men som du sier, babyen må ha mat og er faktisk babyen sitt behov. Enig at jeg føler skam visse plasser. Fordi mange tenker at du må finne et annet sted å gi ungen pupp. Men kan ikke bry seg om slike folk, fordi ungen kommer først.

Men syns nesten det var verre når jeg ga kun flaske med mme med storesøster. Da var det veldig mange som kommenterte og lurte på hvorfor jeg ga flaske. Spesielt andre småbarnsmødre. Så føler nesten det er mer tabu å gi flaske enn å amme. Måtte hele tiden forklare hvorfor jeg ga flaske! Folk kan være så innmari nysgjerrige. Blir gal av slikt. Til slutt ble jeg så lei at jeg svarte frekt til visse

Last edited:
Føler det samme her! Prøver å skjule puppen så mye som mulig. Men allikevel føler man at alle ser på deg ig tenker sitt! "Må hu dra fram brøsta rett foran oss!!!" Men som du sier, babyen må ha mat og er faktisk babyen sitt behov. Enig at jeg føler skam visse plasser. Fordi mange tenker at du må finne et annet sted å gi ungen pupp. Men kan ikke bry seg om slike folk, fordi ungen kommer først.
Det verste er at jeg var veldig sånn "nei jeg skal amme over alt, det er bare en pupp!" Men så leser jeg det alle de "tøffe" bak tastaturet skriver også blir jeg forvirra. Cafe- eiere som hiver ut ammende mødre fordi de ikke har "åpnet en jævla ammekafé" o.l Jeg er ikke flau over puppen min, jeg skjuler meg for andres del og kjente jeg ble veldig sånn unnskyld-for-at-vi-er-til liksom. Merkelig at jeg skal måtte sitte med den følelsen når jeg får tredd nedover ørene at jeg må amme!

Jeg ammer offentlig, men merket at jeg ikke er helt komfortabel med det, jeg vet jo at folk kikker. Men det er vel bedre med litt amming enn en hylende baby? Babyen må ha mat, og bryr deg ikke om vi er hjemme eller ute.
Var på kafe med en venninne på fredag, og på et tidspunkt ble vi begge sittende og amme. To jenter på bordet ved siden av kikket fælt og slang nok noen kommentarer seg i mellom. Jeg synes det er så synd, det er jo sånt som gjør det til noe man kvier seg for å gjøre.

Ja til (diskré) offentlig amming! :)

Jeg ammer og offentlig og er i grunnen veldig komfortabel med det. Babyen trenger mat. Punktum. Er sånn passe diskré tror jeg ;) Gjemmer meg ikke i et hjørne og er ikke veldig opptatt av å dekke alt av bar hud, men sitter ikke akkurat med puppen ute mer enn helt nødvendig.
Når det gjelder "folk" så pm jeg si ar jeg ikke har opplevd noe negativt. Snarere tvert i mot. Synes mange smiler og nikker og en del kommer også bort fordi de synes det er så flott! Litt merkelig med sistnevnte synes jeg, men ok, skryt mottas ;)
Nå skal det sies at det kan godt hende en del ser stygt på meg, men jeg er svært lite opptatt av de rundt meg når jeg ammer, så da er det sikkert bare jeg som ikke merker det :)

Back
Topp