OBS OBS angående Bilstol.

Helenpia

Forumet er livet
Orka ikke lese hele bilstoltråden, så om noen har opplyst om dette før så beklager jeg det.

Leste litt i bilstoltråden, og må bare få si til dere som har barna forovervendt at om de sitter forovervendt i 5 punkt seler er dette så og si dødelig i en eventuell kolisjon i 70 km i timen.
Husk det er bare hodet som blir slengt fremover og nakken knekker nesten garantert.
Dette fikk vi vite da vi skulle kjøpe ny bilstol til eldstemann for noen uker siden.
Han fikk nytt som han kan ha til han er 12 år, og så overtok snuppa hans stol.
På grunn av ekstrem bilsyke har han sittet forovervendt siden han var 2 år, og jeg fikk sjokk da jeg fikk høre hva de sa om saken.
Om de skal sitte forovervendt må de festes med bilens belter, men det kan de ikke bruke før de er 15 kg.
Heldigvis er guttungen så tung så han sitter så trygt han kan mens han sitter forovervendt.
Esther har dessverre samme ekstreme bilsyken som broren, men hun får pent sitte bakovervendt til hun blir 4 år like vel.
Vi kjørte en tur på 1,5 timer i påska og hun spydde 4 ganger. Første gang etter bare 2 mil stakkars :(
 
Orka ikke lese hele bilstoltråden, så om noen har opplyst om dette før så beklager jeg det.

Leste litt i bilstoltråden, og må bare få si til dere som har barna forovervendt at om de sitter forovervendt i 5 punkt seler er dette så og si dødelig i en eventuell kolisjon i 70 km i timen.
Husk det er bare hodet som blir slengt fremover og nakken knekker nesten garantert.
Dette fikk vi vite da vi skulle kjøpe ny bilstol til eldstemann for noen uker siden.
Han fikk nytt som han kan ha til han er 12 år, og så overtok snuppa hans stol.
På grunn av ekstrem bilsyke har han sittet forovervendt siden han var 2 år, og jeg fikk sjokk da jeg fikk høre hva de sa om saken.
Om de skal sitte forovervendt må de festes med bilens belter, men det kan de ikke bruke før de er 15 kg.
Heldigvis er guttungen så tung så han sitter så trygt han kan mens han sitter forovervendt.
Esther har dessverre samme ekstreme bilsyken som broren, men hun får pent sitte bakovervendt til hun blir 4 år like vel.
Vi kjørte en tur på 1,5 timer i påska og hun spydde 4 ganger. Første gang etter bare 2 mil stakkars :(
Har du prøvd seaband? Har en ekstremt bilsyk jente på snart 3 og dette var redningen for oss:) skrev om det k andre tråden og, men tilfelle du ikke har sett:)
 
Ble bilsyken borte da dere snudde Erlend? Har nemlig hørt at det ikke nødvendigvis er det at de sitter bakover som gjør at de blir bilsyke, men det at de ser lite. Så en bilstol som står høyere ( så h*n ser mer ut av vinduet) kan være en god løsning. Ellers så gir jeg en tommel opp for innlegget :) De fleste vet at bakovervendt er best, men altfor mange vet for lite av konsekvensene ved å sitte forovervendt med bilsetets belter.
 
Har kjøpt seaband, men har ikke prøvd det enda.
Må gøre det neste gang.

Det ble bedre for Erlend etter at vi snudde ham, men han kan fortsatt bli bilsyk innimellom på langturer men heldigvis ikke så ofte lengre.
 
Har kjøpt seaband, men har ikke prøvd det enda.
Må gøre det neste gang.

Det ble bedre for Erlend etter at vi snudde ham, men han kan fortsatt bli bilsyk innimellom på langturer men heldigvis ikke så ofte lengre.
Vi gikk fra spying på hver bidige biltur, selv bare 10 minutters kjøreturer til spying veldig sjeldent. Mange måneder siden sist nå:)
 
Sniker litt! Jenta mi på tre sitter nå framover i en Acta Graco stol med fem punkt sele. Burde hun ha ny? Hun er jo garantert ikke 15kg, så beltestol er jo ikke aktuelt. Hvilken stol er anbefalt da? Guri, nå fikk jeg vondt i sjela.
 
Hvordan i alle dager kan de da få lov til å lage forovervendte stoler?? :eek: :eek:

Det er jo en kjent sak at bakovervendt er tryggest, men at det var livsfarlig med forovervendt viste jeg ikke :(
 
Sniker litt! Jenta mi på tre sitter nå framover i en Acta Graco stol med fem punkt sele. Burde hun ha ny? Hun er jo garantert ikke 15kg, så beltestol er jo ikke aktuelt. Hvilken stol er anbefalt da? Guri, nå fikk jeg vondt i sjela.


Helt erlig tror jeg faktisk du må ha henne bakovervendt.
Vet ikke annen råd.
Kanskje lurt å spørre hos forhandler av bilstoler.
Vi fikk hvertfall denne infoen der vi kjøpte bilstolene til ungene våre.
 
Men gjaldt ikke dette 5 punkt seler? Syns jeg så en tråd om det på generelt. Det fins 3 punkt seler til forovervendt og du har cybex med pute over magen istedenfor belter.
 
Men gjaldt ikke dette 5 punkt seler? Syns jeg så en tråd om det på generelt. Det fins 3 punkt seler til forovervendt og du har cybex med pute over magen istedenfor belter.

Men trepunkt sele har jo samme prinsippet. Sele over begge skuldrene som gjør at det eneste som beveger seg er nakken. Om det er slik jeg har forstått det da.
 
Helt erlig tror jeg faktisk du må ha henne bakovervendt.
Vet ikke annen råd.
Kanskje lurt å spørre hos forhandler av bilstoler.
Vi fikk hvertfall denne infoen der vi kjøpte bilstolene til ungene våre.

Hadde det bare gått. Fysj å æsj! Skal undersøke litt, kanskje det finnes et bakovervendt sete som går bak pappaen. Takk for svar :)
 
Men trepunkt sele har jo samme prinsippet. Sele over begge skuldrene som gjør at det eneste som beveger seg er nakken. Om det er slik jeg har forstått det da.
Hvis det er derfor så har du cybex med pute over magen. Den er dyr, men er visst best i test forovervendt;)
 
Sniker litt! Jenta mi på tre sitter nå framover i en Acta Graco stol med fem punkt sele. Burde hun ha ny? Hun er jo garantert ikke 15kg, så beltestol er jo ikke aktuelt. Hvilken stol er anbefalt da? Guri, nå fikk jeg vondt i sjela.

Du har en stol fra cybex, som gjør det veldig bra i test som er en sånn pute foran og ikke fempunktsele.
https://www.google.no/search?hl=no&....0...0.0...1c.1.8.mobile-gws-serp.uzJ-Ee1NQZs
Dette sete er ett godt alternativ for dere som ikke kan ha barns bakovervendt.
Uansett fempunktsele eller ei, så gjør combi seter det dårlig i test fremovervendt. Lønner seg alltid å kjøpe by stol :)
 
Hadde det bare gått. Fysj å æsj! Skal undersøke litt, kanskje det finnes et bakovervendt sete som går bak pappaen. Takk for svar :)

Jeg er veldig overrasket over britax Max way. Min samboer er 188 og han har fin plass med britax sete bak han.
Spørs jo så klart på bilen, men verdt å prøve :)
 
dette visste jeg, men alltid kjekt med disseopplysningene ;)

Jeg snakka lenge med en mann fra cybex før frøkna ble født, og han noe av det samme, og at deres seter med pute var det eneste som var tryggest når ungene MÅTTE sitte fremover før de var store nok til beltestol.

setene heter cybex pallas, og er veldig fine :)

Jeg har også en lang mann, 188, men storebror sitter bakovervendt i et britax two way elite bak ham likevel, og har god plass til bena.
Vi har ford s-max riktignok da, og det er jo stor bil. Hadde vi hatt ford focusen hadde det ikke gått med bakovervendt bak samboer i det hele tatt. Så derfor valgte vi å bytte bil før frøkna kom.

Men det er jo ikke alle som kan kjøpe ny bil, og da er cybex pallas et veldig godt valg ;)
 
dette visste jeg, men alltid kjekt med disseopplysningene ;)

Jeg snakka lenge med en mann fra cybex før frøkna ble født, og han noe av det samme, og at deres seter med pute var det eneste som var tryggest når ungene MÅTTE sitte fremover før de var store nok til beltestol.

setene heter cybex pallas, og er veldig fine :)

Jeg har også en lang mann, 188, men storebror sitter bakovervendt i et britax two way elite bak ham likevel, og har god plass til bena.
Vi har ford s-max riktignok da, og det er jo stor bil. Hadde vi hatt ford focusen hadde det ikke gått med bakovervendt bak samboer i det hele tatt. Så derfor valgte vi å bytte bil før frøkna kom.

Men det er jo ikke alle som kan kjøpe ny bil, og da er cybex pallas et veldig godt valg ;)

vi er nok heldige med våre, er GENIAL plass i baksetet :) jeg er helt i himmelriket :)
 
Ja vi er nok det. Jeg har iallefall et helt dansegolv bak meg :p
Mamma klatra inn i bilen i dag selv når maxicosien til frøkna stod der :p

det gikk her oxo med første setet, ble litt trangere når je satte inn x3, men har jo masse klaring om je drar fram setet foran da..... :) men sto at setene skulle være rygg i rygg, så nå har je dansegulv i passasjersetet foran :p
 
det gikk her oxo med første setet, ble litt trangere når je satte inn x3, men har jo masse klaring om je drar fram setet foran da..... :) men sto at setene skulle være rygg i rygg, så nå har je dansegulv i passasjersetet foran :p
De setene trenger vel ikke rygg i rygg? Altså som i tett inntil?
for da får ikke jeg kjørt bilen :p
da når jeg ikke frem til pedalene :p
 
Back
Topp