Obligatoriske skidager?

• Trådstarter Trådstarter Astrid83
  • Opprettet Opprettet
A

Astrid83

Guest
Hva mener dere om obligatoriske skidager?

Det er jo ikke alle foreldre som har råd til å kjøpe ski når det dukker opp en lapp fra skolen én uke i forveien: Skidag!
De uten ski får et rumpeakebrett utdelt..

Det er jo heller ikke alle som har interesse av dette heller og det er jo veldig sesongbasert.

Hva mener dere, burde det være i pensum på lik linje med norsk og matte?

Såvidt meg bekjent kan de ikke kreve at foreldre kjøper ski. Å dele ut rumpeakebrett var litt kjipt. Det er sikkert dyrt, men kanskje kommunen skulle hatt ski til leie, hvis skolebarn må gå på ski.

Har opplevd det samme bare med barnehagen. Og der har jeg ikke hørt noe om at det blir noen alternativer for de som ikke HAR ski, så det er bare å bla opp...

Det er ofte mulig å få låne ski av kommunen eller via skolen

Ski er pensum og jeg synes ikke ungene tar skade av å måtte lære det Men en kan ikke kreve at foreldrene kjøper ski. Det må være mulig å låne.

Eldste her hater ski. Vi har ikke kjøpt ski i år, og kommer heller ikke til å kjøpe ski. Vi bor der mange går på ski, og bor slik at vi kan ha på ski i gangen og gå rett ut i løypa. Da får skolen ha noe anna opplegg for de som ikke har ski. Her har det vært å gå tur istedet.

Har forøvrig informert skolen om at vi ikke kjøper ski i år.

Da jeg var liten kunne vi velge tur, skøyter eller aking, i tillegg til ski, men vi måtte ha eget utstyr eller låne selv til aktiviteter som krevde utstyr. De eldste barna i barnehagen har skidag, men vi er ikke kommet så langt at jeg vet om de får låne utstyr hvis de ikke har. Jeg syns verken skoler eller barnehager kan kreve at barna har skiutstyr.

Egentlig så tenker jeg at det er positivt. Skolen har også i oppgave å «gjevne ut forskjeller» og på den måten får de barna som ikke har foreldre som er interessert i ski, lært seg å gå på ski.
Meeeen: det er jo ikke alle som har råd som dere sier. Tror de fleste kommuner har frivillighetssentral som låner ut? Kanskje man kan låne hos venner/naboer? Kjøpe brukt. Eller at skolene hadde hatt til utlån.

Da jeg var liten kunne vi velge tur, skøyter eller aking, i tillegg til ski, men vi måtte ha eget utstyr eller låne selv til aktiviteter som krevde utstyr. De eldste barna i barnehagen har skidag, men vi er ikke kommet så langt at jeg vet om de får låne utstyr hvis de ikke har. Jeg syns verken skoler eller barnehager kan kreve at barna har skiutstyr.
Bør absolutt være slike alternativer

Da jeg var liten og gikk på skolen så var det alltid alternativer. Skitur, gåtur med grilling av pølser osv, aking eller skøyter

Hos oss får de velge ski, skøyter og aking.
Igjen så har vi vinter hvert år i norge og vi vet at vinterdag kommer. Så dette bør ikke er nytt for nordmenn i allefall.

Har selv stått i dette med trang økonomi og skaffe utstyr. Derfor er det fint at det finnes muligheter. Brukt, hjelp oss og hjelpe , venner, familiekontor i kommunen kan ha noe som kan lånes.

Vil ikke barna skal de ikke tvinges heller. Ønske seg til jul kan være et alternativ. For vinterdagene dukker alltid opp i januar februar.
Synes det er fint de er litt aktive også. Men igjen at de får velge litt. Spent på hva mine velger, vi har for det meste brukt utstyr av ski , skøyter. Hjelm så bruker de sykkelhjelmen sin.

Her fikk vi med lapp 14 dager i forveien. På arket står det også hvor vi kan gå for å låne gratis skiutstyr (frivillighetssentralen har ett stort lager)
For de som ikke ønsker å gå på ski blir det eget opplegg med aking.

Her har de valget mellom ski, skøyter eller aking.

Hun i 1.har uteskoledag en dag i uka, og har variert på hva hun har hatt med.

Han i 4. har utegym på vinteren, og da velger de Ski, skøyter eller aking. Han har variert litt mellom aking og ski tidligere. I år kan han ikke dessverre, brakk håndleddet før jul og har fått beskjed fra ortoped at han ikke kan drive med sånt i vinter pga faren for fall. (måtte operere, og faren for nytt brudd er stor de 4 første mnd)
Ski kan det være han kan gå rolig rundt på, men han er ikke så glad i noe av det. Aking liker han best, men det tør han ikke i år pga hånda.

Men det er nå en gang sånn at det står på pensumet for norsk skole, og man kan mene hva man vil om det.
Men utstyr bør være mulig å få lånt eller få tak i brukt.

Vi har fått skriv fra skolen om at det er åpnet utlpnssentral med skiutstyr og annet på frivillighetssentralen. Skidagen kommer nok på relativt kort varsel, men ikke kortere enn at man kan få lånt ski. Vi har tidligere også lånt og lånt ut inad på skolen via lærer

Mine unger har ski og skisko, kjøpte nye sko til eldste denne helga, men vi går på ski på fritiden også. Ikke mange mil i året, men vi går. Så de har.

Super måte å arbeide mot måloppnåelse av målene i læreplanen det.
Som flere sier er det vanlig å få låne utstyr ulike steder. Det er også mulighet for å få kjøpt billig eller få gratis brukt. Så med litt forberedelse så er det godt mulig å skaffe utstyr uten at det blir stress.

Her er det rumpebrettdag. Heldigvis. Syns ikke noe om skidager. Jeg kjøper da ikke dyrt skiutstyr bare fordi skolen krever det hvertfall. Krever de det, får de ha det til utlån selv gitt.

Syns slike aktivitetsdager er topp! Enten det er ski, tur, aking, osv. men det bør selvfølgelig være et gratis alternativ (som er bra).

Tenk så herlig med avbrekk fra hverdagen og tavleundervisningen.
Alt kan lånes, fås billig på Finn. Jeg synes vi foreldre kan stå litt ansvar selv for at barna har det som trengs. Vi er heldige i Norge med gratis skolegang, men at skolen forventer at vi har litt utstyr synes jeg er innenfor. Jeg synes det går på lik linje som votter, lue og dress vi bor i ett vinterland.

Tenk så herlig med avbrekk fra hverdagen og tavleundervisningen.
Alt kan lånes, fås billig på Finn. Jeg synes vi foreldre kan stå litt ansvar selv for at barna har det som trengs. Vi er heldige i Norge med gratis skolegang, men at skolen forventer at vi har litt utstyr synes jeg er innenfor. Jeg synes det går på lik linje som votter, lue og dress vi bor i ett vinterland.
Det er jeg ikke enig i, mange bor på steder hvor det knapt nok er snø , noen har dårlig råd å kan ikke kjøpe osv
Synes alle skoler burde ha alternativer på skidager som Aking feks

Back
Topp