Nytt skattespm

Ser på det som en selvfølge likevel. Hva er egentlig "delvis felles økonomi"? At den ene parten bare må klare seg selv hvis de ikke får betalt noe? At man er skyldig hverandre penger? Har hatt det slik i begynnelsen av forholdet, og det er utrolig slitsomt. Er man gift så tror jeg da man er nødt til å betale for hverandre om den ene skulle få en skikkelig baksmell og den andre får igjen? Innbiller meg at det er eller har vært noen regler der?

Me har delvis felles økonomi (sambuarar, ikkje gift). Me begge setter av lik sum i mnd til felleskostnadar, som hus, bil, forsikring osv. Det som me har igjen frå lønn er våres "lommepeng".
Eg tenker litt slik at ein må ta ansvar for å sjekke at skatten er riktig og ein ikkje får baksmell. Kvifor skal evt eg, som tener mindre enn gubben, men skattar like mykje, betale om han får ein baksmell?
Setter det litt på spissen, og eg hadde nok hjelpt han. Men eg passar alltid på å heller skatte for mykje enn for lite. Så kvifor skal ikkje han?

Me har delvis felles økonomi (sambuarar, ikkje gift). Me begge setter av lik sum i mnd til felleskostnadar, som hus, bil, forsikring osv. Det som me har igjen frå lønn er våres "lommepeng".
Eg tenker litt slik at ein må ta ansvar for å sjekke at skatten er riktig og ein ikkje får baksmell. Kvifor skal evt eg, som tener mindre enn gubben, men skattar like mykje, betale om han får ein baksmell?
Setter det litt på spissen, og eg hadde nok hjelpt han. Men eg passar alltid på å heller skatte for mykje enn for lite. Så kvifor skal ikkje han?
Jeg er helt enig med deg:) nå er årsaken til samboers stoore skattesmeller litt utenom det vanlige, men jeg hadde ikke betalt hvis han hadde hatt vanlige skattesmeller heller. Ihvertfall ikke når både han og jeg har mye private sparepenger.

Er man gift så har man jo et felles ansvar også, til å hjelpe hverandre og minne hverandre om ting, og man har faktisk et lovfestet økonomisk ansvar for hverandre, så det blir jo bare dumt for begge å ikke samarbeide der. Og er man gift og har barn, så syns jeg det blir teit å tenke at jeg har penger å rutte med, men ikke han. Hva da, skal jeg unne meg nye klær mens han ikke får? Hvis den ene parten tar dårlig ansvar for økonomien sin så taper jo begge på det, om ikke annet så går det jo ut over tillit og stabilitet i forholdet.

Mannen dekker min restskatt med sitt overskudd, og det han får igjen over det går inn på sparekontoen vår :) Vi har helt felles økonomi.

Blir det såpass mye at en av oss får problemer med å betale så hjelper vi hverandre ja. Nå har det heldigvis ikke skjedd her da og jeg har vel kun hatt en smell jeg måtte dele opp og det var året før jeg traff ham.
Men i utgangspunktet så er der hvert vårt ansvar :)

Dette er jeg enig i.

Hadde jeg fått igjen mye og han fått smell, så hadde jeg betalt hans baksmell.. Vi har hver vår konto, men felles økonomi..

Er man gift så har man jo et felles ansvar også, til å hjelpe hverandre og minne hverandre om ting, og man har faktisk et lovfestet økonomisk ansvar for hverandre, så det blir jo bare dumt for begge å ikke samarbeide der. Og er man gift og har barn, så syns jeg det blir teit å tenke at jeg har penger å rutte med, men ikke han. Hva da, skal jeg unne meg nye klær mens han ikke får? Hvis den ene parten tar dårlig ansvar for økonomien sin så taper jo begge på det, om ikke annet så går det jo ut over tillit og stabilitet i forholdet.

Igjen, ikkje gift... Når me giftar oss reknar eg fortsatt med at me ikkje har felles økonomi fordi han har barn og forpliktelsar slik sett som ikkje eg har.

Tydeligvis ikke :p jeg fikk baksmell og ikke han og ikke noe forslag om det her isåfall

Jepp, det ville jeg gjort. Økonomien er jo felles.

Hun har jo avklart at de har ikke felles økonomi. De deler på noe felleskostnader, men de har separat økonomi egentlig

Back
Topp