Nytt skattespm

Vi har delvis felles økonomi.. Vet faktisk ikke hva vi ville gjort, hadde nok tenkt at vi betaler på egen smell. Han lever jo bedre på sin lønn enn jeg av min ettersom jeg eier leiligheten og betaler lånet på den..

Det spørs hvordan delvis. Hva mener du med delvis felles? De fleste som sier det mener nemlig det jeg kallet separat økonomi, mine penger er mine, hans er hans,men så deler vi på felleskostnader etter en brøk vi har blitt enige om, sånn siden det blir for tungvindt å ha hver sin kaffiboks og leverpostei, og vi ikke holder telling på.hvem som bruker mest strøm"

Ja, vi deler. Det som man får igjen brukes på hus/familie/gjeld. Og får en baksmell så betaler vi inn med det den andre eventuellt får igjen :)

Reelt sett er jo det man får igjen eller i rest fordi man har betalt for mye eller lite skatt resten av året. Dersom en da har en slik økonomi som jeg kaller separate hvor egen inntekt er egne penger ettet at man har betalt sin andel av felleskostnader vil jo det si at den som får igjen gjennom året hadde fått utbetalt for lite og derved hatt mindre igjen til seg selv, mens den som får restskatt har hatt for mye å rutte med gjennom året. Da bør ser dekkes av den enkelte.

Men om bruken for fordeling av felleskostnadene baserer seg på hvor mye den enkelte har utbetalt blir jo ikke det rett heller.

Jeg er glad vi har felles, for der blir et avansert regnestykke.

Vi har nok delvis felles, betaler inn en del av lønna på felleskonto, og har igjen noe til "oss selv". Jeg har tjent litt bedre en mannen, så jeg har betalt litt mer på fellesting (Frivillig og ved behov), feks denne mnd fikk jeg 4000 ekstra utbetalt og de satte jeg på felleskonto. Har en visjon om at vi skal ha igjen ca like mye til egen disposisjon (Da nærmer vi oss vel rimelig felles økonomi men..).

Uansett, jeg fikk litt restskatt, han fikk igjen tilsvarende det jeg tjent mer enn han hver mnd... Så jeg forventer at det han fikk igjen også kommer meg til gode, restskatten er så liten at den merker jeg knapt, men siden vi totalt går i pluss forventer jeg at vi begge nyter godt av det.

Kronglete formulert...

Eg ser når det er felles økonomi. Eg spør når det gjelder delvis felles økonomi..?
Vi har delvis felles økonomi.
Jeg får en del igjen, men dersom mannen får baksmell (han har ikke sjekket enda) kommer jeg ikke til å hjelpe han med å få den betalt siden har har veldig mye penger på sparekonto, mens jeg ikke har så mye og har planer om å bruke de pengene til å bygge opp spare kontoen.
Hadde vi hatt likt, eller jeg mer, hadde jeg selvfølgelig hjulpet han

Selvfølgelig gjør jeg det!! Vi har felles økonomi. Det som er mitt er hans og omvendt :):)

Eg ser når det er felles økonomi. Eg spør når det gjelder delvis felles økonomi..?

Ser på det som en selvfølge likevel. Hva er egentlig "delvis felles økonomi"? At den ene parten bare må klare seg selv hvis de ikke får betalt noe? At man er skyldig hverandre penger? Har hatt det slik i begynnelsen av forholdet, og det er utrolig slitsomt. Er man gift så tror jeg da man er nødt til å betale for hverandre om den ene skulle få en skikkelig baksmell og den andre får igjen? Innbiller meg at det er eller har vært noen regler der?

Ser på det som en selvfølge likevel. Hva er egentlig "delvis felles økonomi"? At den ene parten bare må klare seg selv hvis de ikke får betalt noe? At man er skyldig hverandre penger? Har hatt det slik i begynnelsen av forholdet, og det er utrolig slitsomt. Er man gift så tror jeg da man er nødt til å betale for hverandre om den ene skulle få en skikkelig baksmell og den andre får igjen? Innbiller meg at det er eller har vært noen regler der?
Men hvis en får mye baksmell så har jo den personen hatt mer å rutte med i mnd enn normalt, og hvis den andre får endel igjen så har jo den hatt mindre å rutte med i mnd. Er jo selvsagt ikke alltid det som er årsak til smell eller pluss, men setter det på spissen. Har en da "delvis fellesøkonomi"(som jeg mener egentlig er separat økonomi), så har jo begge to hver sine sparepenger også:)

Om du får igjen på skatten, mannen din får ein baksmell og dikka har delvis felles økonomi. Brukar du da dine peng på å dekke hans underskudd?
Kommer jo an på summene. Her betaler jeg mest og han fikk en tusenlapp i baksmell, så jeg sa at jeg syns han kunne ta den selv. Men vi må se over at alt stemmer først, skjønner ikke helt hvorfor han går i minus i år.

tror vi kommer til å dekke inn min smell med det han får igjen ja:)

Back
Topp