Nytt mat spm...

Tulla84

Gift med forumet
Junibarna 2015
Novemberbarna 19
Vesla nærmer seg 7 mnd med stormskritt.
Hun er stor og god jente. Veide 9,7 kg på 6 mnd kontrollen :p

Den siste tiden har det blitt mindre amming ettersom hun nå får 3-4 fast føde måltider. På dagen er hun ikke interessert omtrent.

Jeg synes dette med mat er så vanskelig og føler vel i grunn jeg ikke får tilfredsstillende råd fra helsestasjonen.

Sånn ca mattider:
* Når hun våkner, alt fra 04.30-07.00 mme( har da fått pupp i løpet av natta)
150ml

*kl 9 grøt + litt vann.

*kl 10 mme 150ml

*kl 12 mme 150ml + fruktmos

*kl 15-15.30 middag + vann

*kl 18 grøt +vann

*kl 18.30-19 mm + mme blander 150 ml men ikke alltid hun trenger det eller drikker opp alt.

I løpet av kvelden får hun amme om hun våkner og ikke blir tilfreds med smokk. Ellers gir jeg en flaske /ammet når jeg legger meg eller hun våkner rundt 24 tiden.

Jeg føler det konstant er mating og at det er veldig styrete. Har dere noen gode råd til meg? Alt mottas med takk :)
 
Har ingen tips dessverre. Husker ikke hvordan vi har gjort det med de andre og kun kveldsgrøt og smaksprøver på dagtid her enda.

Synes generelt denne babymat tiden EE utrolig sliten :p
 
Vi fikk beskjed om at vi kunne gi fem måltider, da er mm eller mme regnet som måltid. Skal jeg amme rett rundt tiden for å gi grøt/middag så ammer jeg først og gir fast føde rett etter, slik at det blir ett måltid, ikke to. Har ikke helt rutinene inne enda, og jeg ammer ekstra hvis han virker sulten, men han virker fornøyd og glad og for meg er det mye roligere. :-)
 
Som eksempel:
Frokost når vi står opp, ca 07.30: Grøt (ammet i løpet av natta)
11.00: Amming+middag
14.00: Amme
16.30: Amme+middag
18.30: Grøt+amming. Her tar jeg kveldsstellet etter grøten og ammer på soverommet etterpå.
 
Ser ut som du har ganske tette måltider på morningen. Er det behov for mme allerede kl 10 når hun får grøt og vann kl9 ? Kanskje prøve å heller gi 210 Ml som anvist på pakken kl 12 isteden for å dele det opp? :)

Bare en tanke altså.
 
Det var mange måltider ja! Virker babyen veldig sulten så du må gi så ofte?
En vanlig dag her kan se sånn ut:
(Ammer tidlig morgen, av og til 150ml mme om han ikke har fått i løpet av natten)

8.00: grøt + vann
12.00: frukt+150ml mme
15.30: middag +vann
17.30: grøt+vann
18.00: Mme, natta.

150ml mme rundt 23tiden.

Ammer litt på kveld og av og til natt.
 
En vanlig dag er:
Kl 8-9, grøt og 150ml mme
Kl 12, 2 brød skiver med leverpostei bløttes i 90ml mme
Kl 3, middag
Kl 6, grøt og 180ml mme ca 1 time etter rett før legging.
Får vann til alle måltidene. Tidspunkt er ca bare:)
 
Her får min på 7,5 mnd: (begynt med mme den siste uken da mm produksjonen er på bånn da han ikke gidder å amme på dagtid. Ammer før han får mme om morgen og kvelden)

Kl.6-7: Mme ca.150 ml

Kl.9-10: grøt +vann

Kl.12-13: fruktmos og skive +vann

Kl.15-16: middag + vann

Kl.18-19: grøt + vann

Ca.100-150 ml mme før legging rundt 19.-19.30.

Ingen måltid om natten.

Om det er riktig å ikke gi han mer mme iløpet av dagen aner eg ikkje, men han er glad og fornøyd og virker ikke spesielt sulten, så da gidder jeg ikke stresse med det frem til time hos HS 21.januar..
 
Ser ut som du har ganske tette måltider på morningen. Er det behov for mme allerede kl 10 når hun får grøt og vann kl9 ? Kanskje prøve å heller gi 210 Ml som anvist på pakken kl 12 isteden for å dele det opp? :)

Bare en tanke altså.
Takk for tilbakemelding :) problemet er at hun trenger vil ha litt melk før luren. Men kanskje jeg skal prøve det. Problemet har vært at hun aldri har drukket mer enn 150ml om gangen.. Gulper selv da opp en del... Men jeg skal se litt mer i morgen, hvordan jeg kan løse det :)
 
Min gutt er litt over 6 mnd. Vi gir (som mange andre her) måltid omtrent hver 2-3. time:
ca kl 06: mm
ca kl 09: most banan/avocado el + vann
ca kl 12: litt mm
ca kl 13: grøt + vann
ca kl 16: grønnsaksmos e.l. + vann
ca kl. 18: mm
Amme 1-2 ggr i løpet av natta
 
Gutt straks 7 mnd:

kl. 03-05 - mm
kl. 07-08 - mm
kl. 11 - grøt + vann
kl. 15 - middag + vann
kl. 18 - grøt + vann
kl.18.30 - mm

Det hender han får litt smoothie om han virker ekstra sulten. Får en brødskalk eller kjeks å tygge på mens vi spiser middag.

Tilbyr mm i løpet av dagen også, noen dager er han interessert andre dager ikke. Vurderer å gi litt mme på dagtid.
 
Vi gir foreløpig bare to måltider som fast føde -
Lunsj ca 10 - brødbiter m leverpostei, grøtlapp, smoothie, bit banan/avocado etc, ting hun kan holde på med selv. Får ikke i seg så mye men digger å spise selv.

Kvelds ca 17 - grøt med en terning aprikos- eller sviskemos og en klatt usaltet smør oppi.

Ellers masse Mm mellom der, natt og dag. Prøvd å tilby grøt kl 07, det vil hun ikke ha enda. Middag skal vel også introduseres etterhvert, blir ca kl 14 det da. Er snart 7mnd.
 
Vi har to grøtmåltider til dagen, et om morgenen etter vi har stått opp, og et om kvelden før han legger seg.
Også får han mm når han vil. Introduserte middag her noen uker siden, men da ble det krøll på magen så da kuttet vi det ut ei stund. Skal begynne igjen i morgen med middag :-)
 
Når smokken ikke holder om natten, gir jeg vann først. Er veldig sjelden jeg må ty til mme. Ganske lik størrelse på babyene våre forresten :) Dagen ser sånn ut:

8:00 Amming
9:00 1 porsjon grøt + vann
11:00 Fruktmos + vann
13:00 Mme
15:00 Middag + vann
17:00 Amming
18:00 1,5 porsjon grøt + vann

Litt sliten av all matingen jeg også..
 
Kl.6 mm
Kl. 9.30 mm (våkner fra lur)
Kl. 10.30 lunsj/fruktmos el.l + vann
Kl. 13 mm
Kl. 14.30 middag/grønnsaksmos+vann
Kl. 17 mm
Kl.18 grøt + vann
Mm i sengen før legging kl 19

Har visst mange måltider vi:eek: 6,5 mnd gammel. Ikke oppe i de helt store porsjonene enda, og veldig glad i pupp enda:rolleyes:
 
Når smokken ikke holder om natten, gir jeg vann først. Er veldig sjelden jeg må ty til mme. Ganske lik størrelse på babyene våre forresten :) Dagen ser sånn ut:

8:00 Amming
9:00 1 porsjon grøt + vann
11:00 Fruktmos + vann
13:00 Mme
15:00 Middag + vann
17:00 Amming
18:00 1,5 porsjon grøt + vann

Litt sliten av all matingen jeg også..
Ser du har litt av det samme problemet som meg. I går slå jeg sammen litt måltider og snuppa virket mer fornøyd,jeg også ettersom det ble litt sjeldnere mating. Vi gjøre det slik:

Kl 7: Mme/ mm rundt ca 150 ml
Kl 9: Grøt + vann
Kl 12: Fruktmos og mme 150 ml
Kl 15-15.30 middag+vann
Kl 18; grøt + vann
Legging Kl 18.30 150 ml mme + mm

Fikk 150 ml mme ca 00.30 så ammet litt i løpet av natta.
 
Back
Topp