Nytt kjøkken

Vi har hatt kjøkken fra kvik, Ikea og nå fra Sigdal. Har og vært å tegnet kjøkken hos Norema, epoq, marbodal og en kjent til som jeg ikke husker. Det var veldig varierende i forhold til gode løsninger, men fikk inntrykk av at det kom an på personen som tegnet og deres ideer til løsninger, og ikke begrensninger til selve kjøkkentypen. Jeg ville uten tvil ha valgt Ikea (vi valgte Sigdal i vårt nye hus, siden det var det som var inkludert fra byggmester sin side), både pga pris, kvalitet og løsninger (mtp at man lett kan gjøre om på ting senere, skifte fronter, supplere med flere skap, ol). Hvitevarene hos Ikea har blitt bedre, men de er fremdeles ikke "bra nok" i mine øyne i forhold til feks. Siemens sine. Og etter det jeg har hørt er det oftes oppvaskemaskinen som det er problemer med, og som er veldig bråkete (men det ser man jo på db-nivået). Kjøleskapene har jeg og hørt at er ganske bråkete siden de har hatt noen problemer med during ifm innbygging, men mulig dette har blitt bedre.

Når vi kjøpte kjøkken hos kvik trakk vi ut alle hvitevarene, som vi kjøpte hos whiteaway. Da sendte jeg bare en mail til de med de hvitevarene jeg ønsket, og hørte om det var mulig å få en kvantumsrabatt på de. Fikk med en gang en kode på 30%, men endte opp med rabatt på 35% tilsutt, så her er det mye å spare. De fleste kjeder gjør dette hvid du kjøper flere enn en.

Min anbefaling er ihvertfall å innhente pris og løsninger fra flere, og deretter finne den løsningene dere syns passer best og tegne den hos feks. Ikea (for å se om det i det hele tatt er mulig å få den der) hvis dere syns at prisen er for høy andre plasser (noen ganger er jo kvik og epoq like dyrt/billig).

Hvitevarene til Ikea kommer vel fra Whirlpool og kanskje også Electrolux(?), og de er ikke dårlige. Selvfølgelig er det andre merker som er bedre, blir litt hva man ønsker å legge i hvitevarene. Er det noe feil med dem har Ikea også suveren kundeservice. :)

Vi har både hatt HTH, Ikea og Epoq kjøkken. Neste gang blir det definitivt Ikea igjen, særlig om vi skal sette det opp selv. Enkelt å sette opp, bra kvalitet og god kundeservice dersom noe mangler/er feil. De har også svært god garanti.

Skal man sette opp kjøkkenet selv gjør Ikea sitt skinnesystem det veldig enkelt å henge opp kjøkkenet. Det er utrolig mye mer styrete når man må skru fast hvert enkelt skap.

Kvalitet på kjøkken som ikke er heltre er omtrent helt lik. Stammene på Drømmekjøkkenet er i tilsvarende kvalitet som Ikea og Epoq, men kanskje tre-fire ganger så dyrt.

Et tips er å gå å få tegnet kjøkken flere steder, og så ta med favoritten til Ikea (eller den leverandøren dere måtte ønske) og få bygget et tilsvarende der. Ellers er kjøkkenplanleggeren til Ikea bra, men avhenger selvfølgelig av at man vet helt hvordan man vil ha det selv. :)

Vi endte med å kjøpe hos kvik, på 25% rabatt (de kjører slik kampanje med jevne mellomrom). Valgte kvik fremfor feks ikea på grunn av løsningene de kunne tilby (feks dypere og litt høyere skap = mer plass). Ble ikke mer enn 10 000 mer enn ikea, eks hvitevarer.
Vi også! Masse masse mer plass på Kvik enn ikea og mange andre leverandører! Vi hadde montør, angrer ikke på det!

Vi he koketopp fra Ikea - 80 cm bredde. Anbefaler det hvis du har plass. Øvrige hvitevarer kjøpte vi på Elkjøp da vi bestilte vaskerom. Fikk greie priser :)

Back
Topp