Nysgjerrige katter...

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Vi hentet jo hjem vognen igår, og hadde den i stua på kvelden igår. Satte den inn på barnerommet (som alltid har lukket dør) inatt, men snart kommer svigers så nå har vi satt den frem i stua igjen. Den ene katten er livredd vogna (HELT greit), mens den andre er så utrolig nysgjerrig. Han skal helst oppi hele tiden. Snart skal vi hente vugga, og den skal jo stå i stua. Jeg kjenner jeg får heeelt hetta av at han skal oppi vogna hele tiden. Vi har kjøpt sånn kattenett som vi kommer til å bruke når babyen ligger oppi selvsagt.

Vi tenkte egentlig å la alt barneutstyr stå lukket inne på barnerommet til babyen kommer. Døren til barnerommet kommer til å være lukket når kattene er inne, og det har den alltid vært. De vet at de ikke skal inn der. MEN; istad fikk jeg en liten tankevekker. Kanskje det er greit å etablere NEI hos kattene før babyen egentlig har kommet..?? Få de til å forstå at barnevogn, vugge osv er off limits og ulovlig for dem. Hva tror dere? Og hva gjør dere som har katter?

Kattene våre er også FRYKTELIG nysgjerrige!
Vi har 5 stk[8D] Men 3 av de er liiiivredde for for det meste av nye ting. Så fort vi fikk en vippestol og barnesetet i hus og lot det stå på gulvet i fem minutter så var den ene katten godt i gang med å legge seg til rette!
Vi har lært kattene våre NEI. Når vi sier "NEI!" ganske høyt og strengt så piler de avgårde med halen mellom beina [8D]

Og med en gang vi flytta inn gjorde vi det klart for de at soverommene var strengt forbudt. Og det har de skjønt. De er ikke i nærheten av soverommene i det hele tatt.

Kommer selvsagt til å passe på kattene hvert eneste sekund de er inne, men heldigvis på våren vil de nesten ikke være inne, men kun ute dag og natt[:)]

(Så er en sprayflaske med vann gull verdt enkelte ganger[8D])

Vi har ikke katter vi da, men vi har også kjøpt kattenett til vogna. I nabolaget vårt er det ikke mindre enn 7 katter og de er over alt. Tror de liker huset vårt veldig godt. Så nettingen som er kjøpt skal holde alle store dyr unna. Slik som katter og rotter (mye rotter i nabolaget også da noen nye hus er bygd på gammel søppelplass til en gård ikke langt unna, og vi har rottehull helt nederst på eiendommen vår).

Jeg har hørt at man skal være veldig obs hvis det går ukastererte hannkatter rundt å streifer.
De kan visst med hoppe oppi barnevogna og prøve å skade babyen.

I Afrika vil hannløver drepe de løvebarna som de er usikre er deres avkom-
forferdelig med sånne naturpogram!

Noen hannkatter har ekstremt territorum-instinkt.

Jeg skal iallefall passe godt på vogna utendørs,med mange ukjente katter som naboer.![:)]

Jeg og har tatt i bruk NEI effekten, go det virker på mine to.
Jeg har aldri latt kattene være på soverommet mitt, men lar nå dørene stå litt oppe så de skal venne seg til at de ikke får gå inn der selv om jeg glemmer å lukke døra. og det virker faktisk, men den minste er litt nyskjerrig på barnerommet, for det har jo liksom ikke vær i bruk før.
Jeg har også vært så heldig å få låne ett bilsete til knerten min. når jeg fikk det hjem skal jeg si den minste var rask til å "prøve det ut", men ett strengt NEI hjalp det.
Men er helt sikker på at de skjønner at det skjer ting snart, så blir spennende å se hvordan de er når babyen kommer hjem hit....

Katten vår holder på å lære seg nei, hehe, litt treg, men han er akkurat fylt 1 år...
Hinn dagen når vi holdt på å henge opp veggdekor på babyrommet, så hadde katten kommet inn og lagt seg under vognen, det så vi jo ikke med en gang(han er ganske lur av seg) så når vi skulle til å lokke igjen døren nå så vi han ligge å sove der, han fikk en nei og har ikke vært der inne siden...

Jeg har katt og hun vet hva hun får lov til og ikke får lov til.
Men nå er det jo sånn med katter, (det er det jeg liker best med katter,) at selv om de vet hva de kan og ikke kan så gjør de som de vil uansett.
Men det jeg prøver er at hvis pus gjør noe hun ikke skal så rykker jeg i nakkeskinnet hennes og sier nei med dyp stemme.
(å rykke i nakkeskinnet er ikke farlig, men ubehagelig.)
Dette trikset brukte jeg for at pus ikke skulle skade marsvinet når de var sammen og det funket kjempebra, bruker det også om mat. Men som sagt, vil hun så vil hun, sånn er katter.[:D]

Okai, takk for gode svar. Virker som om alle gjør det samme som jeg tenker:) Det er bra! Da går vi for å prøve nei-løsningen, og satser på at det funker gull! :))

Begge kattene våre er veldig nysgjerrige, men kun hokatta som hele tiden skal opp i ting. Ingen av de har brydd seg om vugga som står i stua, men vogna derimot...hmm...
Men vi bruker bare ""nei-effekten" på begge to. Jeg er den som ikke har noe tro på å skjerme dem fra ting - dem skal lære hva nei er og at det er visse ting dem ikke får lov til.
Kattene våre er ikke på badet, vaskerommet, yttergangen (er innekatter) og på av soverommene. Fungerer kjempefint! =)
Jobber hardt med hokatta ang. vogna, men det begynner å hjelpe nå. =)
Vi har forresten heller ikke kjøpt sånn kattenett. Men vannflaske er gull! =)

jeg har 4 katter selv, 2 hannkatter og 2 ho katter , de får gå hvor dem vil i huset men har sine regler ( selv om de gjør som de vil noen ganger ) =) har vogga i stua for og venne dem il den , har skjedd 2 ganger at 2 av dem har lagt seg oppi de, er jo bare og dra for nettingen når barnet ligger oppi der =) men må bare spørre vor dine katter er henn når de ikke er på badet yttergangen el soverommene?? [8D]

Vi lot katten vår undersøke alt, vi. Han fikk aldri lov å legge seg i senga eller vogna, men han fikk undersøke oppi der. Han prøvde seg noen ganger på å legge seg i vognbagen når Knøtta ikke lå der, men det fikk han klar beskjed om ikke var lov, så vi ble ikke plaget med det. Han lagde seg rede i vippestolen i stedet, så den ble hans. [8D] Soverommet var forbudt for han å bare være i, så der gikk han ikke over dørstokken. Katter kan oppdras mye mer enn dere tror. Det tar bare mye lengre tid enn med hunder, for katter er så egenrådige. Vi holdt på i to-tre uker med dundring på døra hver natt før han lærte at han ikke fikk komme inn på soverommet vårt.. [&:] Vi holdt ut da, for han måtte bare lære det før babyen kom. 

Hadde pus npr jeg fikk Emil, hun var også VELDIG nygjerrig!!!

MEn hun fikk lov til å snuse og prøve seg fram. Hun fikk ikke lov til å ligge i senga eller vogna. Men det skjedde jo at jeg fant henne oppi der[>:] Hun pleide å legge seg nederst i senga til Emil, men ALDRI når han lå der mens han var baby. Han hadde så veldig myk og god dyne, så skjønner godt hun likte seg der jeg[8D]
Vippestolen delte de, satt ikke Emil der lå som regel pus der[:D] hehe.

ORIGINAL: Febbis

MEn hun fikk lov til å snuse og prøve seg fram. Hun fikk ikke lov til å ligge i senga eller vogna. Men det skjedde jo at jeg fant henne oppi der[>:] Hun pleide å legge seg nederst i senga til Emil, men ALDRI når han lå der mens han var baby. Han hadde så veldig myk og god dyne, så skjønner godt hun likte seg der jeg[8D]

Ja, hva er det med katter og vippestoler? Monsen vår bodde i den.. Knøtta brukte den så og si ikke, men vi hadde ikke hjerte til å pakke den bort når den lille pelsdotten vår trivdes sånn i den. [8D]

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Febbis

Ja, hva er det med katter og vippestoler? Monsen vår bodde i den.. Knøtta brukte den så og si ikke, men vi hadde ikke hjerte til å pakke den bort når den lille pelsdotten vår trivdes sånn i den. [8D]

Den var vel myk og god, jeg vet ikke[:-][:D] De varmet den opp for hverandre. Noen mente jeg skulle jage henne for det var Emil sin, men stakkars pusen da. Ville jo passe på at hun hadde det bra selv om vi hadde fått baby, sånn at hun ikke skulle bli for sjalu.
Jeg tror faktisk hun passet på han jeg, hun snuste mye opp i vogna og senga når han sov. Rørte han aldri, bare sjekka. Hørte hun lyder fra han på kvelden når han sov, gikk hun inn på rommet før meg. [:)]

Våre katter ( og hund) har lært at soverommet ikke er lov å være på lenger, brukt lang tid ...
Men alle lyder NEI, og evnt sprayflaske med vann etterhvert når vi skal lære de at barnerommet er forbudt.
Det har vi ikke hittil brukt som annet enn lagringsplass, , men når vi setter opp senga og slikt skal de lære det.

Tror det er viktig å begynne nå, slik at de ikke forbinder det "negative" med babyen.

At alle større forandringer for de skjer i god tid før babyen kommer, de har nok til å bare venne seg til babyen.

vi har ein svær hanne, skogskatt. vi er nødt å avlive han siden vi skal flytte, og han begynne å bli gammal. men eg trur nok uansett at eg hadde måtte avlivet han, for han er ein skikkelig mamma klatt. sjalu og greier. so eg trur eg hadde vært redd for å ha ein liten unge i hus med ein stor katt på 10 kg...

Back
Topp