NYNORSK

ORIGINAL: Wayne`s wife

Finner bare ulemper jeg også.

Det er noe dritt! Lille Norge er så sabla spesielt at vi må ha to skriftspråk her vettu. Er ikke mange andre land i Europa som har det.

Enten bør de legge vekk nynorsken eller legge MYE mere fokus på det på u.skolen  og vgs f.eks.  Da jeg begynte på almenn påbygging forventa lærerne at jeg kunne kjempemasse. Greia var at jeg ikke hadde hatt nynorsk siden u.skolen og da BITTELITE. Kunne jo nada. Så istedet for å lære det meg, måtte jeg heller lære om alle forfatterne i Norge, analysere og annen DRIT.  Jeg blir så provosert over skolesystemet her til lands også..Lær no oss rettskrivning istedet for å tolke alskensk vikingdikt!

Det stemmer vel ikke helt.
De aller fleste land i Europa har mer enn et offisielt skriftspråk [;)]

Skal nevne noen for deg..

Finland: Finsk og Svensk
Irland: Irsk og Engelsk
Skottland: Skotsk, skotsk-gælisk og engelsk
Spania: Her er det flere språk, jeg tror det er offisielle språk både i Catalonia og Baskerland
Belgia: Fransk, nederlandsk og tysk
Sveits: Tysk, fransk og italiensk
Italia har mange minioritetsspråk, men av de offisielle er det bl.a italiensk og tysk

Skal jeg fortsette?

ORIGINAL: eplemos

ORIGINAL: Dollface

hva hadde odd nordstoga vært uten nynorsk?

Eg vil heim te mor er ikke det samme som jeg vil hjem til mamma liksom.. [8D]

Det er norsk kulturarv, og hvis man tar seg tid til å studere språket finner man mange morsomme ord.. [:D] Jeg er gift med en som har nynorsk som hovedmål, og alt av offentlige papirer kommer på nynorsk.. selvangivelsen er i seg selv en morsom leseropplevelse.. [:D] Eller sjølmeldinga som det då heiter..

Sjølvmeldinga.

glemte en bokstav.. [:-]

Jeg hadde en gang en foreleser i norsk som sa at det er forsket på at jo flere språk man forholder seg til jo bedre lærer man språk.. Altså vil det faktum at vi har to skriftspråk i Norge gjøre at vi lærer bedre.. Selv syntes jeg det hørtes helt tullete ut, men så viste han til en del eksempler som gjorde det hele mer logisk..[:)]

ORIGINAL: Råsa Sjakkruter

Jeg tenker at bokmål, det er jo HOVED språket i Norge. Alt annet er dialekter?
Sååå .. jeg er enig med HI, jeg fatter ikke hvorfor man må ha det på skolen! Om man først skal lære seg en annen form for norsk, hvorfor nynorsk? Da kunne man jo like godt sitti der å lært trøndersk da?

Og jeg ser ikke NÅR man skal ha behov for å snakke nynorsk, alle skjønner jo bokmål.

hvorfor skal resten av Norge lære og skjønne bokmål (aka oslo-dialekt),
mens bokmålsfolk ikke skal lære og skjønne nynorsk?

samme med svensk og dansk. vi nordmenn må legge om til svensk og dansk for at de skal skjønne oss,mens de ikke "gidder" og lære seg vårt språk.

Sånne ting kan gå begge veier syns jeg...

ORIGINAL: Thinkerbell82

Eg tykjer deter ein særdeles posetiv ting. Kvifor skal alle skrive bokmål? Nynorsk er eit språk som vi nordmen har utvikla heiltpå eiga hand, bokmål er eigentlig dansk. Nynorsk er ein del av noregs mangfold, kva med å kutte ut bokmål til fordel for nynorsk? Eg berre spør eg?!

(egentlig skriver jeg bokmål)

Ja kutte ut bokmål er en god ide. Veit ikke hvordan prosentandelen i Norge er på skriftspråket jeg, men bokmål er det som desidert de fleste bruker. Da kan plutselig "ingen" å skrive lengre gitt.

Nynorsk er Ivar Aasen sitt teite påfunn.

Heeeey.... ikke mobb nabo'n min!!!!!!

Eller som han ville sagt:  Ikkje snakk stygt om grannen min[:-]

ORIGINAL: Frk.Sladdersnadder!

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Kanskje for å kunne prate med andre folk enn de fra østlandet som ikke engang kan si "kjøttkake" skikkelig..?

Nynorsk er flott! Kvifor irriterer ikkje noken seg over me som kjem frå "nynorsk - land" over at me må læra bokmå? [:'(]

Fordi bokmål er lett,og det er ikke nynorsk...[8D]

Sååå .. jeg er enig med HI, jeg fatter ikke hvorfor man må ha det på skolen! Om man først skal lære seg en annen form for norsk, hvorfor nynorsk? Da kunne man jo like godt sitti der å lært trøndersk da?

Og jeg ser ikke NÅR man skal ha behov for å snakke nynorsk, alle skjønner jo bokmål.

Målformene bokmål og nynorsk er likestilte!
Nynorsk er vakkert og egentlig en målform som ligger tettere opp til hvordan flertallet av befolkningen snakker...
Bokmål er jo bare fornorsking av dansken, mens nynorsk er sammensatt av norske dialekter, altså norsk!

Jeg liker nynorsk jeg.

Det kuleste ordet jeg vet om er:
Åtgaumskjøge = Attentionwhore

ORIGINAL: MathiasOgMamma

ORIGINAL: Frk.Sladdersnadder!

Kanskje for å kunne prate med andre folk enn de fra østlandet som ikke engang kan si "kjøttkake" skikkelig..?

Nynorsk er flott! Kvifor irriterer ikkje noken seg over me som kjem frå "nynorsk - land" over at me må læra bokmå? [:'(]

Fordi bokmål er lett,og det er ikke nynorsk...[8D]

For deg er bokmål lett, men ikke nynorsk. For meg er det motsatt. Skal eg då måtta li for det? Eg hadde nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål, men eg klaga no ikkje på alt som står skreve på bokmål.
Jeg er nynorsk jeg ,skriver bare bokmål her inne fordi at de som ikke skjønner det,skal skjønne hva jeg skriver..[;)]

ORIGINAL: Giro

Det er noe dritt! Lille Norge er så sabla spesielt at vi må ha to skriftspråk her vettu. Er ikke mange andre land i Europa som har det.

Enten bør de legge vekk nynorsken eller legge MYE mere fokus på det på u.skolen  og vgs f.eks.  Da jeg begynte på almenn påbygging forventa lærerne at jeg kunne kjempemasse. Greia var at jeg ikke hadde hatt nynorsk siden u.skolen og da BITTELITE. Kunne jo nada. Så istedet for å lære det meg, måtte jeg heller lære om alle forfatterne i Norge, analysere og annen DRIT.  Jeg blir så provosert over skolesystemet her til lands også..Lær no oss rettskrivning istedet for å tolke alskensk vikingdikt!

Spania: Her er det flere språk, jeg tror det er offisielle språk både i Catalonia og Baskerland
Italia har mange minioritetsspråk, men av de offisielle er det bl.a italiensk og tysk

Skal jeg fortsette?

Det er jo offisielle språk også.. Ikke bare særegne skriftspråk..

vel.. det er ikke så veldig mange rundt om i verden som snakker eller skriver katalansk, galicisk eller baskisk - som er offisielle skrift- og undervisningsspråk i de aktuelle regionene i spania..

ORIGINAL: VanillaCupcake

Ja  jøss  du har fulgt med..

Bokmål er jo ikke "norsk" en gang. Det er bare dansk som er fornorska..Nynorsk ER norsk.
Så sånn sett er jo/burde nynorsk vert hovedspråket i Norge.

Nynorsk er en samling av norske dialekter, så om du mener det går for det samme å sitte å skrive trøndersk såeh..jah[8|]

Poenget mitt var at NÅ er hovedmålet i Norge bokmål.. Ikke hva det har vært!
Det kommer jo sikkert aldri til å bli hovedmålet igjen, tror du det? Så derfor, ser jeg ikke vitsen..
Og hvorfor skal man kunne det? Snakker noen nynorsk så er det jo faktisk ikke såå vanskelig å forstå hva de mener da, som feks de som leser opp nyhetene osv? Og de som snakker nynorsk, forstår jo bokmål .. Så ser virkelig ikke vitsen med å MÅTTE kunne begge målene..

Hadde bedre karakter i nynorsk enn bokmål jeg[8D] Jeg syns det var gøy, også var læreren dritmorsom[:D]

ORIGINAL: Thinkerbell82

Eg tykjer deter ein særdeles posetiv ting. Kvifor skal alle skrive bokmål? Nynorsk er eit språk som vi nordmen har utvikla heiltpå eiga hand, bokmål er eigentlig dansk. Nynorsk er ein del av noregs mangfold, kva med å kutte ut bokmål til fordel for nynorsk? Eg berre spør eg?!

(egentlig skriver jeg bokmål)

var ikke mye av det du skrev som stemmer altså..Nynorsk stammer fra en utgreining av det dansk-norske.Bokmål er ikke dansk,dansk er dansk,bokmål er bokmål.Under svartedaude hadde vi enda det muntlige norske igjen,men vi mistet skriftspråket vårt.
På grunn av avstander og vanskelig å komme til hverandre pga terreng utartet forskjellige grender ulike dialekter.

Nynorsk er en kulturarv.

Her er et lite utdrag:

Dei fleste har lagt merke til at mange program i NRK er teksta på nynorsk. I dagsnyttsendingar og i Dagsrevyen er det fleire journalistar som les meldingane opp på nynorsk. Også i TV2 bruker dei nynorsk. Ein firedel av kommunane og fire av fylka i Noreg har nynorsk som målform. I desse områda er nynorsk det skriftspråket som blir brukt i administrasjonen og på mange av skolane.
Om lag 86 000 barn i grunnskolen har nynorsk som opplæringsmål. Dette er 14 % av barna i denne alderen. 11 % av dei som bur i Noreg, ber om å få sjølvmeldinga på nynorsk, og 10–11 % av dei som møter på sesjon, fortel at målforma deira er nynorsk.
Journalistar i mange lokalaviser skriv reportasjar og meldingar på nynorsk. I Bergens Tidende er det til dømes om lag 10 % nynorsk.
På Det Norske Teatret i Oslo framfører skodespelarane replikkane sine på nynorsk. Lærarar i nynorskområde lærer elevane å skrive og lese på nynorsk, og tilsette i statsforvaltninga lagar nettsider, brosjyrar og skjema på nynorsk og må svare på nynorsk kvar gong dei får eit brev på nynorsk.
Ein god del yrke og jobbar krev at ein kan bruke nynorsk.

ORIGINAL: Giro

Skal jeg fortsette?

Det er jo offisielle språk også.. Ikke bare særegne skriftspråk..

Nynorsk er også et offisielt språk, like mye som bokmål. Eller tysk i Sveits for den saks skyld [;)]

Værste faget ever på skolen husker jeg! Så overhode INGEN fordeler!!!

Hear hear[:D][:D]

Men når sant skal sies, flertallet av bergensere og "stavangersere" kan jo heller ikke si "kjøttkake" ... [>:]

Jeg tenker at bokmål, det er jo HOVED språket i Norge. Alt annet er dialekter?Sååå .. jeg er enig med HI, jeg fatter ikke hvorfor man må ha det på skolen! Om man først skal lære seg en annen form for norsk, hvorfor nynorsk? Da kunne man jo like godt sitti der å lært trøndersk da?

Ehm[8|]
Det er jo dialektene vi snakker som ER språket vårt! Det vi skriver er bare skriftspråk. Ordene som kommer ut av munnen vår er språk. Aiit? Nynorsk er basert på språket vårt over hele landet, og er det skriftspråket som er mest likt sånn folk flest faktisk snakker. Bokmål har vi kun fordi noen ikke ville gi slipp på dansken og fordi østlendingene vil gjøre så mye utav seg[8D]

Hadde alle bøker, teksting osv vært på nynorsk, og bokmål hadde vært sidemål for folk flest, så hadde det vært bokmål dere syta over nå[;)]

Back
Topp