NYNORSK

Lille_Rosin

Betatt av forumet
Jeg kan ikke noe for det, men jeg kan ikke fordra at vi skal lære dette! (ja jeg er student)
Og som om ikke det er nok at vi må lære dette, så må jeg nå skrive en artikkel om nynorsk, og der skal man ha med både fordeler og ulemper! jeg har så langt funnet kun ulemper.

Noen her som vet av fordelene med det? Håper det er noen her som kan hjelpe meg. [>:] Jeg prøver helt sant å finne noe bra med det, men så langt er det misslykket!

Kanskje for å kunne prate med andre folk enn de fra østlandet som ikke engang kan si "kjøttkake" skikkelig..?

Jeg syns det er fint å holde litt på de gamle tradisjonene jeg da. Er fra vestlandet selv, men har gått hele barneskolen på østlandet, så jeg skriver bokmål.

ORIGINAL: merete_80

Fordelene med språket? Eller fordelene med å lære det?

Fordeler gennerelt vil jeg tro [8|]

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Jeg syns det er fint å holde litt på de gamle tradisjonene jeg da. Er fra vestlandet selv, men har gått hele barneskolen på østlandet, så jeg skriver bokmål.

Jeg tenkte å nevne det i teksten jeg skal levere inn. men når det er en artikkel må jeg nesten ha med mer [8D]

Fordeler med nynorsk

Jobber man i det offentlige må man beherske begge målformene.
Det er mer konsist språk (du har et ord for alt).
Det er ikke norskifisert dansk, men basert på norske dialekter
Det klinger bedre i sanger og dikt

Og nei, jeg har ikke nynorsk som hovedmål.

Eg tykjer deter ein særdeles posetiv ting. Kvifor skal alle skrive bokmål? Nynorsk er eit språk som vi nordmen har utvikla heiltpå eiga hand, bokmål er eigentlig dansk. Nynorsk er ein del av noregs mangfold, kva med å kutte ut bokmål til fordel for nynorsk? Eg berre spør eg?!

(egentlig skriver jeg bokmål)

ORIGINAL: Wayne`s wife

Finner bare ulemper jeg også.

Det er noe dritt! Lille Norge er så sabla spesielt at vi må ha to skriftspråk her vettu. Er ikke mange andre land i Europa som har det.

Enten bør de legge vekk nynorsken eller legge MYE mere fokus på det på u.skolen  og vgs f.eks.  Da jeg begynte på almenn påbygging forventa lærerne at jeg kunne kjempemasse. Greia var at jeg ikke hadde hatt nynorsk siden u.skolen og da BITTELITE. Kunne jo nada. Så istedet for å lære det meg, måtte jeg heller lære om alle forfatterne i Norge, analysere og annen DRIT.  Jeg blir så provosert over skolesystemet her til lands også..Lær no oss rettskrivning istedet for å tolke alskensk vikingdikt!

jeg har heller ikke hatt det siden u.skolen. og da var jeg myyye bort!
Så alt er glemt. Derfor sitter jeg nå her da og skal skrive en artikkel om det. den må leveres før 23.55 i kveld [:o]

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Kanskje for å kunne prate med andre folk enn de fra østlandet som ikke engang kan si "kjøttkake" skikkelig..?

hva hadde odd nordstoga vært uten nynorsk?

Eg vil heim te mor er ikke det samme som jeg vil hjem til mamma liksom.. [8D]

Det er norsk kulturarv, og hvis man tar seg tid til å studere språket finner man mange morsomme ord.. [:D] Jeg er gift med en som har nynorsk som hovedmål, og alt av offentlige papirer kommer på nynorsk.. selvangivelsen er i seg selv en morsom leseropplevelse.. [:D] Eller sjølmeldinga som det då heiter..

Hater det.. Går alemenn påbygging.. Læreren syns det er noe tull han også... Har søkt om fritak jeg da, og det fikk jeg heldigvis... 

-Fordi det ikke er alle i norge som har nynorsk som sidemål, noen steder er det hovedmålet. Hvis man skal fjerne sidemålsundervisningen vil jo språkdebatten blusse opp for fullt igjen. Hvem bestemmer om vi da skal lære bokmål eller nynorsk?
-Mye gammel (og nyere) litteratur er skrevet på nynorsk.
-Nynorsk er "norskere" enn bokmål. Bokmål er jo fornorsket dansk, mens nynorsk bygger på de norske dialektene.
-Nynorsken er del av vår historie og på mange måter del av vår kulturarv.
-Hvis vi ikke lærer nynorsk på skolen vil jo språket forsvinne helt. Er det rett?

Er ikke kjempepro nynorsk altså, men kan da se hva jeg ville skrevet i en oppgave[:)]

Jeg tenker at bokmål, det er jo HOVED språket i Norge. Alt annet er dialekter?
Sååå .. jeg er enig med HI, jeg fatter ikke hvorfor man må ha det på skolen! Om man først skal lære seg en annen form for norsk, hvorfor nynorsk? Da kunne man jo like godt sitti der å lært trøndersk da?

Og jeg ser ikke NÅR man skal ha behov for å snakke nynorsk, alle skjønner jo bokmål.

Nynorsk skiller seg mellom norsk og gammel norsk. Språket er fra 1500 tallet og er en blanding av mange dialekter. Bokmål er omgjort Dansk, mens nynorsk er KUN Norsk. Så hvorfor ikke?

http://agder.nynorsk.no/artikkel210103b.html

ORIGINAL: Dollface

hva hadde odd nordstoga vært uten nynorsk?

Eg vil heim te mor er ikke det samme som jeg vil hjem til mamma liksom.. [8D]

Det er norsk kulturarv, og hvis man tar seg tid til å studere språket finner man mange morsomme ord.. [:D] Jeg er gift med en som har nynorsk som hovedmål, og alt av offentlige papirer kommer på nynorsk.. selvangivelsen er i seg selv en morsom leseropplevelse.. [:D] Eller sjølmeldinga som det då heiter..

Sjølvmeldinga.

var i mot nynorsk før, men så flyttet jeg til et sted der de snakker nynorsk, og har nå sansen for "språket"....

ORIGINAL: Råsa Sjakkruter

Jeg tenker at bokmål, det er jo HOVED språket i Norge. Alt annet er dialekter?
Sååå .. jeg er enig med HI, jeg fatter ikke hvorfor man må ha det på skolen! Om man først skal lære seg en annen form for norsk, hvorfor nynorsk? Da kunne man jo like godt sitti der å lært trøndersk da?

Og jeg ser ikke NÅR man skal ha behov for å snakke nynorsk, alle skjønner jo bokmål.

Ja  jøss  du har fulgt med..

Bokmål er jo ikke "norsk" en gang. Det er bare dansk som er fornorska..Nynorsk ER norsk.
Så sånn sett er jo/burde nynorsk vert hovedspråket i Norge.

Nynorsk er en samling av norske dialekter, så om du mener det går for det samme å sitte å skrive trøndersk såeh..jah[8|]

TAKK iallefall for mange gode svar [:D]
Nå skal jeg se om jeg får til en artikkel her, for nå kan jeg iallefall ha noe bra og si om det [:)]

Tenkte å ha overskrift: NYNORSK-ET ONDE ELLER EN KULTURSKATT?

blir det teit eller? [8|] eventuelle forslag?

Back
Topp