NYNORSK

Lille_Rosin

Betatt av forumet
Jeg kan ikke noe for det, men jeg kan ikke fordra at vi skal lære dette! (ja jeg er student)
Og som om ikke det er nok at vi må lære dette, så må jeg nå skrive en artikkel om nynorsk, og der skal man ha med både fordeler og ulemper! jeg har så langt funnet kun ulemper.

Noen her som vet av fordelene med det? Håper det er noen her som kan hjelpe meg. [>:] Jeg prøver helt sant å finne noe bra med det, men så langt er det misslykket!

Kanskje for å kunne prate med andre folk enn de fra østlandet som ikke engang kan si "kjøttkake" skikkelig..?

Jeg syns det er fint å holde litt på de gamle tradisjonene jeg da. Er fra vestlandet selv, men har gått hele barneskolen på østlandet, så jeg skriver bokmål.

ORIGINAL: merete_80

Fordelene med språket? Eller fordelene med å lære det?

Fordeler gennerelt vil jeg tro [8|]

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Jeg syns det er fint å holde litt på de gamle tradisjonene jeg da. Er fra vestlandet selv, men har gått hele barneskolen på østlandet, så jeg skriver bokmål.

Jeg tenkte å nevne det i teksten jeg skal levere inn. men når det er en artikkel må jeg nesten ha med mer [8D]

Fordeler med nynorsk

Jobber man i det offentlige må man beherske begge målformene.
Det er mer konsist språk (du har et ord for alt).
Det er ikke norskifisert dansk, men basert på norske dialekter
Det klinger bedre i sanger og dikt

Og nei, jeg har ikke nynorsk som hovedmål.

Eg tykjer deter ein særdeles posetiv ting. Kvifor skal alle skrive bokmål? Nynorsk er eit språk som vi nordmen har utvikla heiltpå eiga hand, bokmål er eigentlig dansk. Nynorsk er ein del av noregs mangfold, kva med å kutte ut bokmål til fordel for nynorsk? Eg berre spør eg?!

(egentlig skriver jeg bokmål)

ORIGINAL: Wayne`s wife

Finner bare ulemper jeg også.

Det er noe dritt! Lille Norge er så sabla spesielt at vi må ha to skriftspråk her vettu. Er ikke mange andre land i Europa som har det.