Nyfiken - var spiren planlagt?

Planlagt :Heartred Var uten prevensjon i 11 mnd og prøvde aktivt i ca 6 mnd. Ventet lenge på mensen, og hadde ustabile og lange sykluser. Ble gravid på 2. syklus som kunne regnes som innenfor normalen mtp. antall syklusdager. Brukte de to siste pp'ene eggløsningstester, så det hjalp nok også for å treffe el. Veldig glad for at det klaffet akkurat da det gjorde :joyful:
 
Vi har prøvd å unngå å bli gravid pga. sykdom, men så har det sneket seg inn en luring :sign17 Vi fikk oss et sjokk da mens aldri kom og test slo ut positiv :help Men nå begynner vi da å falle til ro med det, det blir vår første :love2

Edit: oi, jeg så jeg var på feil måned nå :bookworm:
 
Her er spiren planlagt og veldig etterlengtet. Prøvd siden sommeren 2018, hatt to MA, så jeg sa til mannen i jula at dersom det ikke sitter denne pp, så ønsket jeg en liten prøve-pause. Men da satt hun. :D
 
Bestemte oss for å slutte på p-pillen i november, og i desember satt spiren. Veldig overrasket og glad! Hadde bare en følelse på at det kom til å ta lang tid, da jeg har flere venninner som prøver i flere måneder og år. Føler meg ekstremt heldig at det gikk som det gjorde. Va mildt sjokkert kan du si...

Ultralyd senere i dag, håper alt ser bare bra ut!
 
Tja.. planlagt som at vi bevisst prøvde, men ikke planlagt som i at vi gjorde ett siste forsøk etter vi egentlig hadde bestemt oss for å slutte å prøve. Så ikke så gjennomtenkt, men veldig ønsket
 
Planlagt :) vi bestemte oss for at vi ville ha en sammen i fjor og ved første PP satt spiren. Begge ble litt i sjokk av at det gikk så fort. Mistet i uke 15 (delt livmor med skillevegg nesten helt ned så har risiko med senabort) og sorgen ble veldig stor. Etter det prøvde vi aktivt i 6mnd og i jula satt den <3 veldig lykkelig og takknemlig for at vi får muligheten <3
 
Planlagt :) vi bestemte oss for at vi ville ha en sammen i fjor og ved første PP satt spiren. Begge ble litt i sjokk av at det gikk så fort. Mistet i uke 15 (delt livmor med skillevegg nesten helt ned så har risiko med senabort) og sorgen ble veldig stor. Etter det prøvde vi aktivt i 6mnd og i jula satt den <3 veldig lykkelig og takknemlig for at vi får muligheten <3

Med fare for å spore litt av hva som egentlig er tema her. Jeg har også delt livmor med skilleveggen nesten helt ned (de kalte det dobbelt livmor - bicorn uterus). Får du noe ekstra oppfølging? Jordmor på sykehuset trodde ikke på meg, men klarte å krangle meg til en ny ultralyd med lege i uke 26 heldigvis. Bilde fra TUL i uke 7 viser ganske tydelig at jeg har dobbelt livmor. 3382E830-428A-4BE3-9F7F-42212CEAFFD3.jpeg
 
Med fare for å spore litt av hva som egentlig er tema her. Jeg har også delt livmor med skilleveggen nesten helt ned (de kalte det dobbelt livmor - bicorn uterus). Får du noe ekstra oppfølging? Jordmor på sykehuset trodde ikke på meg, men klarte å krangle meg til en ny ultralyd med lege i uke 26 heldigvis. Bilde fra TUL i uke 7 viser ganske tydelig at jeg har dobbelt livmor. Vis vedlegget 324718

Se der ja, som å se livmora mi det der.
Jeg har fått ul jevnlig siden uke 7. Har hatt 5 ul og er i dag 20uker. Må inn til fødselslege i uke 31-32 for å "godkjennes" for vaginal fødsel pga livmor (har også veldig tynne livmorvegger.)
Første kom med planlagt KS. Som ente i stor blødning for livmora ikke ville trekke seg sammen av seg selv. Det var da dem fant ut om livmora mi. Det er en risiko med delt ettersom jeg fikk vite.
Neste fullendte fødte jeg vaginalt av seg selv (i uke 38), noe jeg også ble anbefalt pga livmor for da fikk den jobbe mer selv. Det fungerte mye bedre for kroppen også.
Men dem vil fortsatt ha meg inn til fødselslege for å være på den sikre siden. :)
Med delt så er risikoen for senabort, prematur og blødninger større. Jeg er sykmeldt hele svangerskapet, da aktivitet trigger og gir meg mye kynnere og blødninger. Har født i uke 18 og uke 15 i mellom barna.
Jeg ville krevd å å få snakke med fødselslege i uke 32. :)

Har du vært på oul? Hvordan er føles kroppen din? Sliter du med kynnere og blødning?
Det ser ut som din har to ganske like store deler også? :)
 
Bra du har fått ny ul med lege, da kan du få mer svar der tenker jeg. Jm mente helt klart at dette skal følges opp. Og det er vanskeligere å se skilleveggen når man er lenger ut i svangerskapet. Men det skal dem ha skrevet i papirene dine så dem er klar over det. Rart vis dem ikke har gjort det.
 
Se der ja, som å se livmora mi det der.
Jeg har fått ul jevnlig siden uke 7. Har hatt 5 ul og er i dag 20uker. Må inn til fødselslege i uke 31-32 for å "godkjennes" for vaginal fødsel pga livmor (har også veldig tynne livmorvegger.)
Første kom med planlagt KS. Som ente i stor blødning for livmora ikke ville trekke seg sammen av seg selv. Det var da dem fant ut om livmora mi. Det er en risiko med delt ettersom jeg fikk vite.
Neste fullendte fødte jeg vaginalt av seg selv (i uke 38), noe jeg også ble anbefalt pga livmor for da fikk den jobbe mer selv. Det fungerte mye bedre for kroppen også.
Men dem vil fortsatt ha meg inn til fødselslege for å være på den sikre siden. :)
Med delt så er risikoen for senabort, prematur og blødninger større. Jeg er sykmeldt hele svangerskapet, da aktivitet trigger og gir meg mye kynnere og blødninger. Har født i uke 18 og uke 15 i mellom barna.
Jeg ville krevd å å få snakke med fødselslege i uke 32. :)

Har du vært på oul? Hvordan er føles kroppen din? Sliter du med kynnere og blødning?
Det ser ut som din har to ganske like store deler også? :)

Huff, så trist å høre om de to senabortene du hadde, men godt å høre at du har kommet deg til uke 20 nå. Jeg ble fulgt opp hver fjerde uke av gynekolog i starten, men hun sa sykehuset ville ta over etter ordinær ultralyd. På ordinær ultralyd trodde som sagt ikke jordmor på meg, men jeg kom på i etterkant at hun kun sjekket den livmoren som barnet ligger i, og den ser jo foreløpig ganske normal ut. Hadde mye kynnere og nedpressfølelse uken etter, og dro da til gynekologen som har fulgt meg opp for å sjekke livmorhalsen. Den var heldigvis lukket og fin, og hele 7 cm. Det beroliget meg litt. Fikk også med en nytt bilde av den andre livmoren min og journalen min hvor det stod om tilstanden. Håper det er nok til å overbevise legen. Gynekologen min ble heller ikke særlig overrasket over at jordmor ikke hadde trodd meg, hun har hørt det flere ganger før. Jordmor er visstnok veldig flink til å sjekke selve fosteret, men ikke like flink på se etter andre gynekologiske «ting».

Kroppen føles relativt grei til nå, og foreløpig virker det som livmoren min har vokst ganske normalt. Har også en normal gravidemage (ikke spesielt skjev til vanlig), og føler at livmoren vokser greit. Hadde en liten blødning i uke 13, og hatt noe brunlig utflod, men ikke noe ille heldigvis. Har hatt ganske hyppige kynnere fra ca. uke 18 (i uke 22 nå). Våkner alltid med kynnere, og får det flere ganger gjennom dagen når jeg beveger meg. Har derfor lyst til at legen skal ta en ny sjekk av livmorhalsen når jeg skal inn i uke 26. Siden dette er første graviditet, så aner jeg jo ikke hva kroppen min tåler og hvor lenge jeg kan forvente å bære lille.

Vet ikke så mye om størrelsene på de ulike livmorene. Jeg fant ut at jeg hadde dobbelt livmor på utredning i høst, og da slet de med å skylle kontrastveske gjennom den ene livmoren og eggstokken, så den andre ble skylt tre ganger i forsøket ☺️ hører du til i Oslo?
 
Det er ikke farlig heldigvis å ha dobbel livmor, det er bare litt større risiko for at livmor tåler litt mindre så man ikke er i alt for mye aktivitet. :)

Ja, jeg har egentlig opplevd det samme, at jm ikke har så mye greie på det faktisk. Men her har dem visst om det så dem har syntes det er spennende å få se. To av dem hadde med seg lege av seg selv for å lære. Det syns jeg er veldig ok :) Det er jo som legene sier, vanligere enn vi tror faktisk å ha delt. Mindre vanlig med to innganger feks.

Jeg bekymrer meg ikke for noe spesielt, og har ikke noe spesiell oppfølging etter oul før jeg skal til fødselslege, for som legen sier, det eneste jeg kan gjøre er å holde meg i ro og roe ned så fort jeg kjenner det blir mye kynnere. Jeg våkner også av kynnere og får kynnere fort om jeg går meg en tur eller baser litt for mye med minstemann, men det stopper fort når jeg roer ned.
Det viktigste er at dem er klar over det under fødsel :) Det som er mest skummelt i starten er om baby/morkaken fester seg i skilleveggen. For det går sjelden bra dessverre.

Høres ut som dine deler vokser rimelig likt da, her vokser ikke den ene som den skal og på den siden kan jeg ikke få baby heller. Så går hardt utover høyre side :p men ikke bekymre deg så mye, du kan like gjerne gå over termin som at du kan føde før altså :)

Men dem har vært på at jeg skal ha nulltoleranse på å ringe føden med engang, ved blødning eller usikkerhet. Sjekker heller engang for mye enn en gang for lite og det er godt at dem sier :)

Hører til ved Hamar jeg. Men bruker Oslo mer enn hamar :)
 
Last edited:
Huff, så trist å høre om de to senabortene du hadde, men godt å høre at du har kommet deg til uke 20 nå. Jeg ble fulgt opp hver fjerde uke av gynekolog i starten, men hun sa sykehuset ville ta over etter ordinær ultralyd. På ordinær ultralyd trodde som sagt ikke jordmor på meg, men jeg kom på i etterkant at hun kun sjekket den livmoren som barnet ligger i, og den ser jo foreløpig ganske normal ut. Hadde mye kynnere og nedpressfølelse uken etter, og dro da til gynekologen som har fulgt meg opp for å sjekke livmorhalsen. Den var heldigvis lukket og fin, og hele 7 cm. Det beroliget meg litt. Fikk også med en nytt bilde av den andre livmoren min og journalen min hvor det stod om tilstanden. Håper det er nok til å overbevise legen. Gynekologen min ble heller ikke særlig overrasket over at jordmor ikke hadde trodd meg, hun har hørt det flere ganger før. Jordmor er visstnok veldig flink til å sjekke selve fosteret, men ikke like flink på se etter andre gynekologiske «ting».

Kroppen føles relativt grei til nå, og foreløpig virker det som livmoren min har vokst ganske normalt. Har også en normal gravidemage (ikke spesielt skjev til vanlig), og føler at livmoren vokser greit. Hadde en liten blødning i uke 13, og hatt noe brunlig utflod, men ikke noe ille heldigvis. Har hatt ganske hyppige kynnere fra ca. uke 18 (i uke 22 nå). Våkner alltid med kynnere, og får det flere ganger gjennom dagen når jeg beveger meg. Har derfor lyst til at legen skal ta en ny sjekk av livmorhalsen når jeg skal inn i uke 26. Siden dette er første graviditet, så aner jeg jo ikke hva kroppen min tåler og hvor lenge jeg kan forvente å bære lille.

Vet ikke så mye om størrelsene på de ulike livmorene. Jeg fant ut at jeg hadde dobbelt livmor på utredning i høst, og da slet de med å skylle kontrastveske gjennom den ene livmoren og eggstokken, så den andre ble skylt tre ganger i forsøket ☺️ hører du til i Oslo?
 
Var planlagt :) Måtte 2 års prøving og medisiner til.
 
Veldig planlagt:) Både første barn og dette barnet satt på første pp, så er tydeligvis heldig som blir lett gravid.:Heartred
 
Det var ikke planlagt og derfor ett stort sjokk. Er tydeligvis veldig fruktbar, og selvfølgelig takknemmelig for det.
Det blir nå ett år mellom nr 2 og neste
 
Her var det en gledelig overraskelse :happy: Ikke direkte planlagt, men hadde vell ikke vært så alt for forsiktig heller. Var mer overrasket over at den måneden vi følte vi faktisk hadde vært veldig forsiktig, er den måneden lille spira ble unnfanget :hilarious: Jeg brukte Pearly som prevensjon, så det var noen ganger jeg glemte å måle temp til riktig tid osv.
 
Back
Topp