Nye dyner

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Lurte på om folk kjøper nye dyner til babyene, slik som masrasser? Eøøer om det funker å vaske dem på så høy temp som mulig.

Har ikke planer om å kjøpe nye dyner.

Har heller ikke tenkt å kjøpe ny. Men den er lite brukt også, vi endte stort sett opp under samme dyne :)

Dyner, og ettethvert pute går i arv etter storebror. Madrass anbefales det å kjøpes nytt til hvert barn, så kommer til å kjøpe ny madrass til sprinkelsengen :-)

Nei, kjøper heller ikke nye dyner og madrasser så lenge det er brukt av mine egne unger. Madrassen sender jeg på rens, tenker jeg. Ungen ligger jo sikkert ikke i sin egen seng før 1år uansett (ihvertfall hvis hun gjør som storesøster ;) ).
Det koster mange tusen kroner for nytt. Det er fælt å bruke så mye penger på noe som er brukt så lite.

Hvorfor anbefales egentlig ny madrass?:)
Det er for å forebygge krybbedød. Det diskuteres om bakterier som er ukjent for spebarn kan være farlig, selv mellom søsken, men vet ikke om det er godt dokumentert. Jeg kommer til å kjøpe ny for å være sikker, men dynene her har også blitt brukt lite (bare blitt sparket av) så da beholder jeg dem ;)

Det er for å forebygge krybbedød. Det diskuteres om bakterier som er ukjent for spebarn kan være farlig, selv mellom søsken, men vet ikke om det er godt dokumentert. Jeg kommer til å kjøpe ny for å være sikker, men dynene her har også blitt brukt lite (bare blitt sparket av) så da beholder jeg dem ;)
Er også det at madrassen kan ha mistet sin fasthet

Åja, skjønner. Ikke hørt om før!

I forhold til krybbedød tror jeg det er farligere med bamser, koser ol i sengen. Er heller ikke så overbevist om samsoving er av det smarteste.

I alle fall om dette med bakterier er sant. Tror der er mer bakterier i en voksen seng enn en babymadrass som er brukt en kort stund.

Men om tidligere søsken har sølt i sengen, ville jeg byttet madrass.

Jeg har en brukt madrass. Kjøper ikke ny, men skal ha ny overmadrass, tisselaken og laken oppå der igjen, så er jo ikke i direkte kontakt med baby uansett.

Bruker samme dyner som storesøster hadde, er bare å vaske på 60 grader også putte i tørketrommel med tennisballer, så blir de så god som ny! :-)

Er heller ikke så overbevist om samsoving er av det smarteste.

Trygg samsoving etter "reglene" er minst like trygt som å ha barnet i egen seng. Leste en studie fra England der de hadde sett på antall krybbedød, og når man ikke regnet med de som hadde drukket, tatt sterke medisiner osv, så var det knapt tilfeller av krybbedød blant de som samsov. Det var faktisk lavere enn de som ikke gjorde.

Har dessverre ikke kilde på dette nå :(

I forhold til krybbedød tror jeg det er farligere med bamser, koser ol i sengen. Er heller ikke så overbevist om samsoving er av det smarteste.

I alle fall om dette med bakterier er sant. Tror der er mer bakterier i en voksen seng enn en babymadrass som er brukt en kort stund.

Men om tidligere søsken har sølt i sengen, ville jeg byttet madrass.

Er gulp, spy, melk og urin som nevnes blant de tingene som gjør at en babymadrass kan ha uheldige bakterier i seg.

Back
Topp