Her lå den i postkassa 2 dager etter jeg bestillte 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Pass blir jo ofte stjålet, hvis noen stjeler passet til meg og mannen kan de i prinsippet gå å få pass til sitt eget barn med våres barns navn, eller lignende situasjoner, syns det er viktig at de ber om både pass til foreldrene og attest, føles sikrere syns jeg. Men rart de ikke gjør det lilt alle steder[emoji57]
Ja, men fødselsattesten i seg selv er ikke noen sikkerhet sånn egentlig.
Men det gjør at man må ha alt på stell før man søker pass.
Alt, som i hva da? Hvilken sikkerhetsmessig forskjell utgjør det lurer jeg på. Politiet har jo tilgang til en del informasjon basert på personnummer. Når foreldrene møter opp må man vise gyldig ID. Hvis det er noen tvil så ser jeg ikke helt hva fødselsattesten er til hjelp for? Annet enn at den bekrefter fødselsdato og navn på foreldrene. Denne infoen kommer jo også opp i systemet. Fødselsattesten fungerer da mer som en bekreftelse på fødested og dato, men er jo ikke en sikkerhetsfaktor i seg selv.
Det var kanskje ikke dumt nei... Jeg får se om jeg får noen bekreftelse eller noe i morgen...Gikk bare å henta det på skattekontoret. Da fikk jeg det rett i hånda [emoji14] Mye kjappere hehe
Hva er odsen for at om noen f.eks har stjålet passet at de også har fødselsattesten?
Det viser at man må ha alle papirer og dokumentasjon tilgjengelig for å få pass og gir signal på at dette er noe som blir tatt på alvor og ikke bare kan søkes opp av politiet, da kan man jo like godt møte med vanlig id da, bankkort, for politiet har jo info uansett, så da kan man bare droppe passet også da?
Det var kanskje ikke dumt nei... Jeg får se om jeg får noen bekreftelse eller noe i morgen...
Evt ta en telefon.
For det første så er ikke bankkort et godkjent ID. Pass eller førerkort er det som godkjent ID, så det er ikke engang en problemstillling.
Jeg sier ikke at jeg ikke syns man bør unnlate å fremvise fødselsattest. Jeg sier at den er ikke en sikkerhetsfaktor i seg selv. Jeg antar at folk flest som blir frastjålet pass enten mister passene på ferie eller at de blir frastjålet hjemme. Oddsen for at en tyv som har funnet frem til pass også finner frem til fødselsattest er vel relativt stor dersom det skjer et innbrudd hjemme.
Noen reiser også med fødselsattester fordi de ikke har samme etternavn som barna, så det er ikke slik at muligheten for å stjele både pass og fødselsattest er så marginal som du fremstiller det.
Er det jeg har gjort.Man må bestille via altinn. Får ikke den på kontorene lenger.
Ser hva du mener men da er jo i prinsippet ikke passet nødvendig heller! Da kan man likegodt ha med annen gyldig id, når man bestiller pass er ikke førerkort godkjent, hvorfor? Når det i prinsippet er like godt bevis på hvem man er, resten av infoen ligger jo i systemet.
Så hvis noen reiser med fødselsattesten, hvorfor? Om det alikevel ligger i systemet? Og ikke er en sikkerhetsfaktor, spiller ingen rolle hvem land man er i, man kan slå opp samme type personinfo overalt.
Jeg tenker man må ha med alt når man skal ha pass, fordi det er høy sikkerhet for dette, man skal kunne dokumentere på flere måter og det skal dobbeltsjekkes. Så jo jeg mener det er en sikkerhetsfaktor!
Les igjennom det du skrev til meg nå, så skal jeg prøve å forklare meg igjen.
Jeg skrev at gyldig ID er pass OG førerkort.
Du skriver kun pass, men dette stemmer ikke.
![]()
![]()
Foreldre må ha med gyldig ID, førerkort eller pass. Det ligger info i systemet, ja. Det betyr ikke at man ikke skal bevise at det er du som er forelderen. Det må man. Fingeravtrykk ligger også i systemet dersom politiet har behov for å verifisere at det faktisk er du som er mor til barnet. Når politiet har fødselsnr til barna står det hvem som er foreldrene. Det er det jeg mener med at det ligger info i systemet deres.
Også må man ikke ha med fødselsattest. Det at du mener det er en sikkerhetsfaktor har du foreløpig ikke klart å forklare meg, men jeg legger ved info fra politiet så ser du at det står personnummer, eventuelt fødselsattest. Så man må ikke og siden man ikke må antar jeg at politiet ikke anser det som en grunnleggende sikkerhetsfaktor i søknad om pass så lenge foreldrene kan dokumentere at det er de som er foreldrene.
![]()
Lykke til til TS![]()
Vi måtte ha pass, mannen tok frem førerkort men ble bedt om å vise pass[emoji57] dette skjedde sist uke.
Fingeravtrykk kom i senere tid så er langt fra slle som har det inne i systemet, mitt fingeravtrykk ble registrert først sist uke når jeg søkte nytt pass, samme med mannen, så ingen kunne sjekket om det stemte, jeg mener det er en sikkerhetsfaktor, jo mer man har med desto mindre sjans for at noen andre enn deg står med ditt pass eller ditt førerkort og krever nytt pass med nytt bilde og evt fingeravtrykk til seg og barna sine, derfor mener jeg det er en stor sikkerhetsfaktor, desto fler elementer innblandet desto mindre sjans for vellykket id-tyveri.
Jeg skjønner hva du mener, men når det ikke er et krav så hjelper det jo ikke å ha med seg all mulig dokumentasjon, for det holder å levere kun det politiet etterspør. Så det hjelper ikke at jeg har med meg dokument D, E, og F, når politiet kun trenger A, B, C. I det tilfellet er det jo ikke opp til oss å avgjøre hva som er sikkerhetsfaktor, for det er politiet som avgjør det. Altså, politiet må ha disse kravene. Vi søkte om pass 12. mai i Oslo. Har tidligere blitt bedt om å fremvise fødselsattest, så hadde det med meg. Jeg tenker at politiet da bør rydde opp i rutinene sine, også får både de og publikum forholde seg til det som står på nettsiden deres.
Når du sier det så tror jeg at jeg kryssa på den og. Både den og vanlig. Men fikk en sånn standard da. Så tror de går mest ut fra teksten du skreivFlott! Da er det det samme som jeg gjorde. Men jeg tror jeg huket av for attest med foreldre. Men det spiller jo ingen rolle.
Storebror sin fant vi, manglet bare en..
Greia her var vel at dette oppleves forskjellig fra politistasjon til politistasjon og at jeg og en annen mente det var bra at noen krevde dette som en ekstra sikkerhet, du mente det ikke var en ekstra sikkerhet og jeg forklarte deg hvorfor jeg mente det! Hva som kreves eller ikke er jo i prinsippet ikke relevant da det ikke var kjernen i vår diskusjon, det var grunnlaget for å ha med attest som var det[emoji6]
Du har fremdeles ikke fått frem hvordan en fødselsattest er en ekstra sikkerhet, spesielt når det faktisk står at det eventuelt kan medbringes. Hvilken sikkerhet er det for deg når du da kan miste passet og en annen kan søke om pass for ditt barn eller et annet barn? Føles trygt for deg, ja, men hvordan er fødselsattesten i seg selv en ekstra sikkerhet mot identitestyveri? Det har du ikke svart på. Skjønner ikke hva du mener med " kjernen i vår diskusjon"? Hvem er "vår" her? Mener jeg spurte en annen her hvordan fødselsattesten er en sikkerhet, og da er det vel ikke opp til deg å definere kjernen i diskusjonen for når et dokument ikke kreves så har det ingenting å si på sikkerheten da noen fremdeles kan skaffe et pass uten fødselsattest.
Jeg svarte deg på hvorfor jeg mente en fødselsattest er nødvendig, var vel det du lurte på og som derfor ble diskusjonen mellom oss? Selv det ikke var meg du i utgangspunktet quotet, så ble det jo en diskusjon oss to imellom! Og du lurte jo på hva slags sikkerhet en fødselsattest kunne gi? Gjorde du ikke? Jeg har svart på det, jeg mener en fødselsattest er en ekstra sikkerthet fordi faren for id-tyveri synker etter hvor mye dokumentasjon som kreves, om det faktisk kreves i dag eller ikke er jo ikke relevant, jeg mener et påbud og krav om attest vil øke sikkerheten og er derfor glad mange politistasjoner krever dette i dag, selv om det desverre ikke gjelder alle.