Ny fødselsattest..

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Vi har rotet bort fødselsattesten til frøkna... Og vi skal ordne pass den 14.juni, og da trenger vi den..

Har bestilt ny på skatteetaten, men noen som har gjort det samme og vet hvor lang tid det tar å få den?

Man trenger ikke fødselsattest til det. Har nettopp fått nye pass til mine to og det gikk fint uten.

Husker ikke hvor lang tid det tok.. Men har nylig bestilt annet papir fra folkeregisteret, og det tok vel ca ei uke.

Bestilte nytt for et par tre år siden og det kom veldig fort da i hvert fall:)

Bestilte du via nettet? Hva huket du av for da du skulle få?
Og hvordan fikk du søkt på barnet?
Skrev du inn navn og personnummer i kommentarfeltet?
Via nettet ja. Krysset på fødselsattest, og skrev i kommentarfeltet at jeg ønsket attest til begge barna. Etterfulgt av fullt navn og fødselsnummer på begge :-)

Via nettet ja. Krysset på fødselsattest, og skrev i kommentarfeltet at jeg ønsket attest til begge barna. Etterfulgt av fullt navn og fødselsnummer på begge :-)
Flott! Da er det det samme som jeg gjorde. Men jeg tror jeg huket av for attest med foreldre. Men det spiller jo ingen rolle.

Storebror sin fant vi, manglet bare en..

Vi har rotet bort fødselsattesten til frøkna... Og vi skal ordne pass den 14.juni, og da trenger vi den..

Har bestilt ny på skatteetaten, men noen som har gjort det samme og vet hvor lang tid det tar å få den?

Ordnet med pasd for 2 uker siden. Du trenger ikke attesten, men kun personnr til barnet. :)

Ellers tar det ca 3-4 virkedager å få attesten, men dette kan jo variere.

Da er det sikkert forskjell fra sted til sted.
Er glad for at det er strengt mtp identitetstyveri.

Enig! Hadde stussa veldig om vi bare kunne kommet med en baby å gitt pass uten noe bevis på noe som helst... vi måtte ha npr vi fikk pass sist uke[emoji5]

Da er det sikkert forskjell fra sted til sted.
Er glad for at det er strengt mtp identitetstyveri.

Jeg ser ikke helt hvordan fødselsattesten gjør det så mye mer strengt egentlig? Står jo i systemet hvem foreldrene er og foreldre må fremvise gyldig legitimasjon. Er ikke far med må man ha fullmaktskjema og fars ID. Så med så små barn er det sikkerheten i at foreldrene kan dokumentere at det er de som er der.

Det burde praktiseres likt. For 2 år siden i Oslo kunne jeg ikke få pass til dattern min uten fødselsattesten, og denne gangen tok jeg den med, men de trengte den ikke. Uansett er det bare fint at de etterspør den, men burde som sagt være likt over alt.

Gikk bare å henta det på skattekontoret. Da fikk jeg det rett i hånda [emoji14] Mye kjappere hehe

Jeg ser ikke helt hvordan fødselsattesten gjør det så mye mer strengt egentlig? Står jo i systemet hvem foreldrene er og foreldre må fremvise gyldig legitimasjon. Er ikke far med må man ha fullmaktskjema og fars ID. Så med så små barn er det sikkerheten i at foreldrene kan dokumentere at det er de som er der.

Det burde praktiseres likt. For 2 år siden i Oslo kunne jeg ikke få pass til dattern min uten fødselsattesten, og denne gangen tok jeg den med, men de trengte den ikke. Uansett er det bare fint at de etterspør den, men burde som sagt være likt over alt.

Pass blir jo ofte stjålet, hvis noen stjeler passet til meg og mannen kan de i prinsippet gå å få pass til sitt eget barn med våres barns navn, eller lignende situasjoner, syns det er viktig at de ber om både pass til foreldrene og attest, føles sikrere syns jeg. Men rart de ikke gjør det lilt alle steder[emoji57]

Back
Topp