Nummer 3

Ransua

Gift med forumet
Hei,

Vi er nå offisielt i gang med å forsøke på å få nummer 3 og jeg har begynt å få litt panikk.

Hvordan er livet med tre barn for dere som ikke har de supertette? Rundt 2,5-4 år mellom hvert av barna. Erfaringer å dele? Både negative og positive.

Har 2,5 år og 4 år mellom de to første. Her har det gått fint men ja ting tar tid og er litt som skjer men føler ikke det velta lasset med nr tre

Jeg har en del mellom mine og syns det er veldig fint.

Eldste er 13, mellomste er snart 9, også en attpåklatt som nettopp fylte 1.

Pga årene mellom er det sjeldent mye krangling mellom barna, men de er likevel så gode venner at de kan gjøre ting sammen.

Nå er det jo så stor forskjell mellom eldste og yngste, at storesøster kan hente minste i barnehagen, gå tur med henne og passe om jeg skal handle osv.

Nå er de jo så ulike i alder at det er mange behov som skal imøtekommes da, men det har gått over all forventning.

Fint å ha eldre søsken som kan hjelpe. Lilletupp som kom i fjor er jo en skikkelig gave. De eldste er så flinke med henne. Er en fryd å se all kjærligheten i huset :D

Tusen takk til dere begge:-)

Jeg har en trillion tanker i hodet som plutselig dukket i hodet mitt da jeg fikk litt panikk, og de kan kanskje virke veldig merkelige til noen.

Økonomi: Er det stor kostnad å ha tredjemann? Første koster mye, avhengig av om man kjøper brukt eller nytt. Andre arver en del etter eldste så noe billigere…

Oppfølging: Akkurat nå driver begge barna med aktiviteter og vi begge foreldre er tilstede sammen med «hvert vårt barn». Hvordan er det med tredje? Blir det mye mer stress?

Bolig/bil: Hva med rom? Vi har per i dag 3 soverom. Barna deler det ene, vi har det andre og det tredje brukes til kontor. Da må vi vel flytte… Men bil? Kan man presse tre barn i en stasjonsvogn? Eller må vi plutselig kjøpe en minibuss?

Jah…

Vi har tre (to jenter på hhv 7 og 4.5 år, og en gutt som er 1.5 år), syns det er helt supert! Travelt, selvfølgelig, men veldig koselig!

Jeg syns søskendynamikken er blitt utrolig god etterat tredjemann kom til verden; spesielt eldste, men også mellomste, har blitt mye mer moden. De passer på og tar seg begge veldig av lillebroren sin, og han ser veldig opp til dem begge og lærer veldig mye av dem. Men i tillegg har jentene blitt veldig gode venner seg imellom og setter tydelig mer pris på hverandre enn før.

Før lillebroren deres kom til verden hendte det ofte at de kranglet om hvem som skulle få hjelp av mamma/pappa eller ha mamma/pappa for seg selv (det var nesten som en form for konkurranse der de alltid ville ha den samme forelderen), mens nå er de nesten som et team i seg selv - når mannen lager middag og jeg passer minstemann, leker de to eldste utrolig fint sammen og de passer godt på hverandre, sier ifra til oss hvis den andre er lei seg eller trenger noe, osv.

I tillegg er det herlig å se dem sammen alle tre, de er en hel liten gjeng og har helt åpenbart utrolig mye glede av hverandre :Heartred

Av negative ting, er det vel bare det åpenbare som at ungene nå er i flertall, noe man kjenner ekstra godt på når alle tre er syke på en gang (heldigvis en sjeldenhet, men det har skjedd). Ellers er det jo et ekstra sett av alt da - 3 x foreldremøte, 3x utviklingssamtale, 3x dugnad, enda flere fritidsaktiviteter og mer hverdagslogistikk - det er ikke alltid vi føler at tiden strekker helt til med alt man skal rekke når man har tre barn!

For oss er hjemmekontor en stor del av løsningen (vi er så heldige at vi har hjemmekontor to dager per uke begge to på forskjellige dager, det sparer oss for masse tid til pendling til/fra jobb og gjør det mye enklere å få hverdagslogistikken til å gå rundt). I det hele tatt blir man veldig god til å planlegge og forberede ting kvelden før når man har tre barn, for det er neimen ikke bare bare å skulle få tre barn ut døra om morgenen i tide til å rekke skole, barnehage og jobb!

Last edited:
Tusen takk til dere begge:)

Jeg har en trillion tanker i hodet som plutselig dukket i hodet mitt da jeg fikk litt panikk, og de kan kanskje virke veldig merkelige til noen.

Økonomi: Er det stor kostnad å ha tredjemann? Første koster mye, avhengig av om man kjøper brukt eller nytt. Andre arver en del etter eldste så noe billigere…

Oppfølging: Akkurat nå driver begge barna med aktiviteter og vi begge foreldre er tilstede sammen med «hvert vårt barn». Hvordan er det med tredje? Blir det mye mer stress?

Bolig/bil: Hva med rom? Vi har per i dag 3 soverom. Barna deler det ene, vi har det andre og det tredje brukes til kontor. Da må vi vel flytte… Men bil? Kan man presse tre barn i en stasjonsvogn? Eller må vi plutselig kjøpe en minibuss?

Jah…
Det koster å ha tre barn, ingen tvil om det. Klær kan jo tredjemann arve, og utstyret har man jo fra før, så den biten er stort sett grei. Men det man fort oppdager, er at samfunnet mange steder er lagt opp til at man har to voksne og to barn, f.eks er det uforholdsmessig dyrt å få satt inn en ekstraseng på et hotellrom, og tortilla til fredagstacoen får man bare i pakninger à 8 stk når 10 hadde vært optimalt for familier med tre barn.

I tillegg er det jo et spørsmål om man må oppgradere bilen og/eller flytte til en større bolig, det måtte heldigvis ikke vi da vi har 4 soverom uansett og klarer oss med en Tesla model 3 som familiebil da vi kjører veldig lite i hverdagen (reiser kollektivt til jobb og alt av skole, barnehage og butikker vi trenger i det daglige ligger i gangavstand fra huset vårt).

Fritidsaktiviteter går enn så lenge greit - de to eldste går på svømming på ulike kurs men samme dag/sted/tid (vi byttet kurstidspunkt for eldste for å minimere hverdagslogistikken rundt svømmingen) - og i tillegg spiller eldste i korps, men det er i SFO-tiden og dermed ikke noe vi trenger å følge henne til.

Men skulle det bli en utfordring på sikt, må vi vel bare satse på å bli kjent med foreldrene til de andre ungene som går på de samme tingene og prøve å få til samkjøring slik at man bytter på hvem som leverer og henter til de ulike fritidsaktivitetene.

Når man får nr 3 9 og 11 år etter nr 1 og 2 som meg, tror jeg at det vi vil merke mest er å starte med barnehageregninger igjen.

Har vært et par år uten sfo-regninger nå og det har vært herlig. Litt kjipt å begynne på igjen, men sånn er det jo bare.
Jeg planlegger å måtte leie ut kjelleren igjen for å få økonomien til å gå rundt der.

Jeg har spart på det meste etter de to store, så utgiftene til Baby er minimale ellers.
Kjøpte en ny vogn på Finn for 1500, og har tenkt å finne et stellebord der også.
Vi kjøper nok et nytt bilsete med to baser.

Jeg har to fra før og samboer har to fra før, og ferier har blitt til bussferie og campingplasser istedet for syden uansett

Back
Topp