Noen som vet om ks har noe å si for å bli gravid?

Turnusmammaen

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg har 2 ks bak meg og tanken slo meg plutselig om arrene i livmora etter keisersnittene kan ha noe å si? Kanskje egget sliter med å finne en fin plass å feste seg eller noe? Jeg ble gravid pp1 med de 2 første og nå er jeg på pp5 uten å lykkes :sorry: Ingen som fortalte meg før noen av snittene at det kan ha innvirkning på fruktbarheten, men klarer liksom ikke slå fra meg at noe er annerledes denne gang...

Men arret kan vel ikke være så stort? Kan jo sikkert ha litt innvirkning dersom egget prøver å feste seg men det ikke er forhold til det. Samtidig tenker jeg at da var man uheldig den gangen også burde egget sannsynligvis finne seg en annen plass neste gang?

Har jo ingen keisersnitt, men reflektert mye rundt arrvev pga myomet jeg skal operere vekk etterhvert. Med mindre jeg blir gravid først og den naturlig krymper. Det er jo egentlig det jeg ønsker å ha som tema på timen med fertilitetslegen neste onsdag. Arrvev og fertilitet.

Jeg har 2 ks bak meg og tanken slo meg plutselig om arrene i livmora etter keisersnittene kan ha noe å si? Kanskje egget sliter med å finne en fin plass å feste seg eller noe? Jeg ble gravid pp1 med de 2 første og nå er jeg på pp5 uten å lykkes :sorry: Ingen som fortalte meg før noen av snittene at det kan ha innvirkning på fruktbarheten, men klarer liksom ikke slå fra meg at noe er annerledes denne gang...
Sitter i samme situasjon. Har fem barn og to ks, etter siste ka har vi nå prøvd i 13 sykluser hvor ingenting skjer. Før ble jeg gravid med en gang. Aldri opplevd, har nesten innfunnet meg med at det er over. Har nok sammenvoksninger som gjør meg infertil.

Interessant lesing, arrvev kan jo ha mer å si enn man først tenker
Antar dette er veldig lite forsket på, vi er jo såvidt kommet i gang med kvinnehelse.
USA som har dobbelt så høy ks rate som oss burde klare å få til god forskning på det her

Joda.

Men trenger ikke ha noe med ks å gjøre heller, sånn sett. 5pper er jo ikke lenge som prøver - selv om det føles som en evighet, og man begynner sette spørsmål til om kroppen funker normalt til da :dead:

Jeg har hatt null KS, og ingen funn hos meg på fertilitet; likevel tok det 18pper med nr2. Måtte ha ivf med resten da, men med nr2 var det ikke mannlig faktor..
(Ikke for det, tenker at jeg sannsynligvis har redusert fertilitet, uten at de har forskning nok til å vite hvorfor, men det er en annen sak).

Dette med å prøve er jo mye flaks og uflaks, og.
For de fleste, er det litt som å få sekser på terningen. Noen kan få sekser på første forsøk, noen på sjuende forsøk.
(Noen virker dog til å ha jukseterning med filede kanter, og andre til å ha terning med hundre sider, men….)

Også, kan det jo være faktorer som har kommet inn i senere tid som ikke har vært tilstede tidligere, uavhengig av ks.

Det kan jo ha noke med det. Men mange som blir gravid etterpå og 5 pp er jo normalt tid også. Det er jo ikkje så lenge siden du hadde barna så alders grunn er vel ikkje ein stor faktor heller.

Det kan jo ha noke med det. Men mange som blir gravid etterpå og 5 pp er jo normalt tid også. Det er jo ikkje så lenge siden du hadde barna så alders grunn er vel ikkje ein stor faktor heller.
Nei, jeg er nettopp fyllt 30, så vil ikke tro det har så mye å si for fertiliteten helt enda

Men arret kan vel ikke være så stort? Kan jo sikkert ha litt innvirkning dersom egget prøver å feste seg men det ikke er forhold til det. Samtidig tenker jeg at da var man uheldig den gangen også burde egget sannsynligvis finne seg en annen plass neste gang?

Har jo ingen keisersnitt, men reflektert mye rundt arrvev pga myomet jeg skal operere vekk etterhvert. Med mindre jeg blir gravid først og den naturlig krymper. Det er jo egentlig det jeg ønsker å ha som tema på timen med fertilitetslegen neste onsdag. Arrvev og fertilitet.
Arrene er nok små, men samtidig store? De jeg har på magen er typ 15-20 cm lange (har ikke målt dem ordentlig). Jeg produserer store barn så de måtte ta litt i for at de skulle få plass til å komme ut. Arrene krymper jo med livmora, men ser for meg de dekker godt på tvers av fremsiden. Tror ikke det var noen sammenvoksninger etter første keisersnittet, de sa jaffal ingenting om det og står ingenting i operasjonsnotatet, men aner ikke hvordan det er nå. Håper på det beste, hvis ikke kontakter jeg nok fastlegen over nyttår for henvisning til gynekolog.

Sitter i samme situasjon. Har fem barn og to ks, etter siste ka har vi nå prøvd i 13 sykluser hvor ingenting skjer. Før ble jeg gravid med en gang. Aldri opplevd, har nesten innfunnet meg med at det er over. Har nok sammenvoksninger som gjør meg infertil.
Jeg har tenkt litt det samme med sammenvoksninger. Av og til kjenner jeg det drar/smerter på venstre side av arret. Fryktet det er sammenvoksninger som kanskje påvirker eggstokkene eller noe slikt.

Jeg har tenkt litt det samme med sammenvoksninger. Av og til kjenner jeg det drar/smerter på venstre side av arret. Fryktet det er sammenvoksninger som kanskje påvirker eggstokkene eller noe slikt.
Samme tenker jeg her. Har prøvd siden november 24. nå er jeg 12 dpo i runde 13 og negativ test, er så lei av å håpe. Men merker at interessen dabber mer og mer av

Jeg har tatt ks og har sett arret på ultralyd, det er et lite "innhugg" i livmorveggen, kontra hele livmoren, og det er ganske langt ned egentlig til meg. Det betyr jo at det er mange andre steder for egget å feste seg. Jeg ble gravid på første forsøk, ca 8 mnd etter ks. Har vært gravid 4 ganger siden ks. Ikke resultert i levendefødt barn ennå, men det har ikke noe med ks-arret å gjøre.

Er du 30 år er det helt normalt å måtte prøve i minst 6 måneder. Husker ikke helt fra når de regner at det i snitt tar 6-12 måneder å lykkes.

Back
Topp