Noen som vet hva jeg ikke skal spise når jeg er gravid?

ORIGINAL: *Renate*

Jeg får bare skrive her at det er det jeg har fått vite om speke mat.
JM, fastlege og overlege på sykehuset som har sagt dette så da regner JEG med at det ikke er så farlig, men du kan jo høre med legen din :)

Det er dette jeg har hørt ihvertfall :)

Vi andre velger å forholde oss til det staten gir ut av informasjon, og som er dokumentert. Ikke bare det vi har hørt.

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: Mimo86

ORIGINAL: Mimo86

Jeg måtte holde meg unna MYE matvarer, men det kom av at jeg fikk halsbrann uansett hva jeg spiste[8|]

Du skal i hvert fall ikke spise rå mat (f.eks røkelaks) Og ikke innmat etter som jeg har hørt (leverpostei er greit, men ikke vanlig lever og slike ting) Men du kan faktisk spise det aller meste altså. Er nok litt hysteri at man skal holde seg unna alt som er.

Det er INGEN som sier at en skal holde seg unna ALT! Det er noen FÅ ting en skal hilde seg unna, i noen FÅ måneder av livet..
Og det har ingenting med hysteri og gjøre, mer med intelligens...

Det er faktisk noen som er hysteriske når det gjelder hva man skal ha i seg og ikke ja.. Men nå sa jeg vel heller ikke at det gjaldt alle, gjorde jeg vel?[8|]

Du sa det ikke rett ut, men du mer enn antydet det!!

Ja, du får tolke det som du vil[:D]

Igjen, HELT utrolig at folk tar risikoer med livet i magen for å ikke være "hysterisk"....

Det å si at man kan spise spekemat som har vært frosset er nok bare et tegn på at man er dårlig opplyst og absolutt ikke noe man bør anbefale til andre.

ORIGINAL: Labambie

Igjen, HELT utrolig at folk tar risikoer med livet i magen for å ikke være "hysterisk"....

Det å si at man kan spise spekemat som har vært frosset er nok bare et tegn på at man er dårlig opplyst og absolutt ikke noe man bør anbefale til andre.

Ser ut til at enkelte syns det er kult å være dum...

Ser ut til at enkelte syns det er kult å være dum...

Intet nytt under BV-solen med andre ord.

fra matportalen!!!

"Kjøtt:

Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke?

Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen"

Men da skal jeg informere JM lege og overlege.

Og jeg Tar ingen risiko med barnet når jeg velger å stole på 3 leger?!?

Men da gjør jeg vel d da. Så da får jeg slutte å spise det til jeg har hørt med legene og dems argumenter igjen :) så da sier jeg til trådstarter: ikke spis speke mat. Skal sjekke dette nermere

Det med at man IKKE skal spise spekemat er feil, for det er bare åmfryse det før man spiser :)

Har ikke hatt lyst på noe annet enn spekeskinke Hehe.

Uff da... [&:]

SIGN!!! jeg synes det er helt usannsynlig, ufattelig egoistisk! det er jo bare snakk om noen få mnd av livet, og så klarer man ikke la være å ETE akkurat de tingene! er det virkelig SÅ sykt vanskelig? blir sinnatagg her nesten!

ORIGINAL: LilleLavendel

SIGN!!! jeg synes det er helt usannsynlig, ufattelig egoistisk! det er jo bare snakk om noen få mnd av livet, og så klarer man ikke la være å ETE akkurat de tingene! er det virkelig SÅ sykt vanskelig? blir sinnatagg her nesten!

Men det er ikke vits at alle angriper for når man får vite d av 3 leger hvor en er JM og en er overlege på føden så tror man at det ikke er farlig å spise det. Hehe. Hadde jeg visst at d er såååå farlig så hadde jeg jo ikke spist spekeskinke.

Men det er ikke vits at alle angriper for når man får vite d av 3 leger hvor en er JM og en er overlege på føden så tror man at det ikke er farlig å spise det. Hehe. Hadde jeg visst at d er såååå farlig så hadde jeg jo ikke spist spekeskinke.

Det er faktisk skremmende at man ikke kan stole på helsepersonell. Men det er faktisk slik det er. Spekemat er FY så lenge den ikke er varmebehandlet!!!

Det finnes mange eksempler på at både leger og jordmødre ikke er særlig oppdaterte, dessverre. Når man er gravid bør man selv finne ut hva slags anbefalinger og retningslinjer staten har laget for å være på den sikre siden, ikke legers/jordmødres personlige meninger eller utdaterte kunnskaper på området.

Ja det er skremmende at man ikke kan stole på 3 leger, men da slutter jeg å spise d. Ikke verre enn det.

Takk lykkeliky for at du skjønner hva jeg mener for d er skremmende når jeg har spurt så mange.

hm.. jeg leste ikke ditt innlegg, har ikke lest gjennom tråden;) Så den var ikke myntet på deg direkte! Jeg ahdde ikke stolt på jm og lege, stoler på retningslinjene på matportalen. Og jo, det kan være såååå farlig. Ikke lenge siden ei som ventet tvillinger opplevde at begge døde pga listeria, kort tid før termin. Men sjansen er kanskje ikke KJEMPEstor, men den ER DER, så jeg ville ikke gjort det igjen iallefall! Men som sagt, det var ikke myntet på noen spesielt utkårede i denne tråden, for hadde ikke lest den:)

Greit d :) Hehe. Men det er bare det at jeg stoler jo på 3 legr. Hehe, men da gjør jeg ikke det lenger :)

Det med at man IKKE skal spise spekemat er feil, for det er bare åmfryse det før man spiser :)

Har ikke hatt lyst på noe annet enn spekeskinke Hehe.

Nei, det er ikke bare å fryse det før man spiser det...

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63
Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

Ingen sa til meg hva jeg skulle holde meg unna.. så jeg sjekket litt på nettet, bv og matportalen om hva folk anbefalte.. Så JEG spiste ikke : rått kjøtt(skal være gjennomstekt skosåle[:D]), spekemat, diverse skalldyr og fisk over en viss size.
Skal også si at jeg fikk roastbeef på snittene når jeg kom hjem og det smakte himmelsk [:D][:D]

Absolutt verdt å holde seg unna og det var såååå deilig å smake det igjen [:D][:D]

Jeg får bare skrive her at det er det jeg har fått vite om speke mat.
JM, fastlege og overlege på sykehuset som har sagt dette så da regner JEG med at det ikke er så farlig, men du kan jo høre med legen din :)

Det er dette jeg har hørt ihvertfall :)

Og jordmødre/leger jeg har snakket med sier at desverre er ikke alle leger/jordmødre veldig oppdaterte på dette området. Så nei, jeg hadde ikke hørt på en jordmor som sier at det er ok..
Som andre sier, det er ganske skremmende når fagfolk ikke setter seg inn i dette.

Greit d :) Hehe. Men det er bare det at jeg stoler jo på 3 legr. Hehe, men da gjør jeg ikke det lenger :)

Er jo ikke rart at du gjør det. Man stoler jo som regel på fagfolk.[:)]

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Nettop, men da bare holder jeg meg unna. Ingen krise, men blir jo litt redd da når jeg fikk pm av en som sa at ungen bare kan dø at jeg ikke merker hvis jeg har fått i meg noe dritt så bare dør ungen :s

Hmm. Går vel bra får vi håpe.

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Nettop, men da bare holder jeg meg unna. Ingen krise, men blir jo litt redd da når jeg fikk pm av en som sa at ungen bare kan dø at jeg ikke merker hvis jeg har fått i meg noe dritt så bare dør ungen :s

Hmm. Går vel bra får vi håpe.

Greit, man har forskjellige meninger. Men i dette tilfellet så visste du jo ikke.
Hva er vitsen med å sende pm for å skremme på den måten..hvertfall når du har blitt opplyst her.[:'(]

Back
Topp