Noen som spiser salami?

MammaTilMilla

Elsker forumet
Dette er mitt tredje svangerskap og jeg har spist masse salami med de to forrige i magen...

Plutselig denne gangen sier jordmor at det må jeg ikke![:-]

Har fryst ned en pakke en gang, men må innrømme at jeg glemmer meg stadig og spiser det selv om det ikke har vært fryst...

Hva er egentlig så "farlig"??

Jeg har spist det litt. Jordmor sa til meg at så lenge den er fersk, pakken ikke har vært åpnet så lenge, og den har lang holdbarhetsdato så går det greit...

Ja, salami er jo så godt. Fersk salami er ikke farlig[:D]

e isje så glad i salami men vossafår derimot hehe nam nam , d spise eg nogen ganger :)

Jeg spiser det IKKE! Ikke for å virke kvass, men skjønner ikke at dere tørr! Ja sjangsen er liten for at det er noe i den, men hvis man blir smittet er det vell 25-50% sjangse for at man mister babyn, og så digg syntes jeg ikke det er med salami! Salami går under spekemat, og det er det samme reglene som gjelder. De har sagt at man ikke kan spise det pga det HAR BLITT PÅVIST at man kan bli smittet, og blir man smittet så ja da er det virkelig ille[&o]

ORIGINAL: SillyDilly

Jeg spiser det IKKE! Ikke for å virke kvass, men skjønner ikke at dere tørr! Ja sjangsen er liten for at det er noe i den, men hvis man blir smittet er det vell 25-50% sjangse for at man mister babyn, og så digg syntes jeg ikke det er med salami! Salami går under spekemat, og det er det samme reglene som gjelder. De har sagt at man ikke kan spise det pga det HAR BLITT PÅVIST at man kan bli smittet, og blir man smittet så ja da er det virkelig ille[&o]

Jeg må si meg litt enig her - synes salami er godt og har lyst på det noen ganger, men det er faktisk ikke verdt det med tanke på hva som KAN skje. Da holder jeg meg heller unna! [:)]

ORIGINAL: mummy4ever

Jeg har spist det litt. Jordmor sa til meg at så lenge den er fersk, pakken ikke har vært åpnet så lenge, og den har lang holdbarhetsdato så går det greit...

ORIGINAL: tone_mor

spirser salami, røykalaks, skinke ol.. så lenge jeg vet at den er fersk!! [:)]

Men, den er jo farlig selvom den er fersk? OG det hjelper ikke å fryse den, bakterien forsvinner ikke forde, man må steke den! - kanskje ikke så digg med stekt salami[&:]

spirser salami, røykalaks, skinke ol.. så lenge jeg vet at den er fersk!! [:)]

Men, den er jo farlig selvom den er fersk? OG det hjelper ikke å fryse den, bakterien forsvinner ikke forde, man må steke den! - kanskje ikke så digg med stekt salami[&:]

fryser den ikke heller.. spiser den som den er når den kommer fra butikken.. [:)]
spiste alt detta sist også og det gikk så bra:)) syns det er litt hysterisk, for om man skal passe på alt kan man ikke spise noe, for brød, leverpostei, brun-ost er jo kreft framkalende osv.. så jeg spiser det jeg har lyst på:)

Alle tar sine egne valg, mente bare i denne tråden å få frem at det faktisk kan være veldig farlig. Alle får bruke den informasjonen sånn som dem vil! [:)]

Jeg spiser MASSE salami;) Men sørger for at den er fersk.

Alle tar sine valg[:D] 

ORIGINAL: Ren85

Men jeg lurer på hvordan du tørr å spise MASSE salami? Jeg er som regel ikke sær på noe, men hva om du skulle fått denne bakterien og barnet ditt hadde dødd? Hadde du klart å leve med tanken på at det var den brødskiva du spiste som var grunnen til dette? Burde jo være enklere å holde seg unna salami enn f.eks å slutte å røyke, drikke osv. Hvis man tar et glass vin så har ikke dette så fatale konsekvenser at man kan miste barnet, men en brødskive med salami kan man faktisk miste! Man holder seg jo unna det glasset med vin, så hvorfor er det greit å spise salami da?

Kan vi virkelig ta slike valg som går IMOT hva som blir anbefalt for gravide?

Mener ikke å henge ut noen, men skjønner virkelig ikke at man tørr å gjøre det!

Jeg spiser alt jeg har lyst på egentlig (oster holder jeg meg unna, liker ikke[8D]) har spist utallige blodige biffer, sushi, spekeskinke og salami osv[:)] det står at så lenge den er fersk og man vet den er norsk så går det bra og det sørger jeg da for. Sushi kan man spise uansett bare ikke tunfisk[:)]

Men jeg lurer på hvordan du tørr å spise MASSE salami? Jeg er som regel ikke sær på noe, men hva om du skulle fått denne bakterien og barnet ditt hadde dødd? Hadde du klart å leve med tanken på at det var den brødskiva du spiste som var grunnen til dette? Burde jo være enklere å holde seg unna salami enn f.eks å slutte å røyke, drikke osv. Hvis man tar et glass vin så har ikke dette så fatale konsekvenser at man kan miste barnet, men en brødskive med salami kan man faktisk miste! Man holder seg jo unna det glasset med vin, så hvorfor er det greit å spise salami da?

Salami kan i ekstremt sjeldent tilfelle være farlig.. Å røke i svangerskapet eller drikke alkohol ER farlig! Ungen kan dø av krybbe død om du røker og få skader etter litt vin, legene vet jo ikke hvor mye skade alkohol gjør men de vet at det er mer skadelig enn narkotika[:-] så 1 glass vin er MYE farligere enn å spise fersk, Norsk salami[:)]

ORIGINAL: Rebecca85

Salami kan i ekstremt sjeldent tilfelle være farlig.. Å røke i svangerskapet eller drikke alkohol ER farlig! Ungen kan dø av krybbe død om du røker og få skader etter litt vin, legene vet jo ikke hvor mye skade alkohol gjør men de vet at det er mer skadelig enn narkotika[:-] så 1 glass vin er MYE farligere enn å spise fersk, Norsk salami[:)]

IKKE hvis den skiva du spiser inneholder listeria f.eks, for denne bakterien er noe av det farligste man kan få i seg når man er gravid - det som var poenget mitt! Ingen vet i hvilken salamipakke denne baleterien kanskje er og hvertfall ikke om det er sikkert å spise det!

nei jeg holder meg unna.. er snakk om 9 stakkarslige mnd... alle greier å holde seg unna spekemat, oster o.l når det bare er over en så kort tid..

Og skulle man være så uheldig å skade fosteret sitt pga ei teit skive med spekemat..så skal ikke jeg være en av de som sitter der med dårlig samvittighet..

ORIGINAL: Rebecca85

IKKE hvis den skiva du spiser inneholder listeria f.eks, for denne bakterien er noe av det farligste man kan få i seg når man er gravid - det som var poenget mitt! Ingen vet i hvilken salamipakke denne baleterien kanskje er og hvertfall ikke om det er sikkert å spise det!

Nei man vet ikke med listeria, men det sto ikke om det hos folkehelseinstitutett:

Personer tilhørende risikogrupper (gravide og personer med nedsatt immunforsvar) bør unngå kjøttpålegg etter utgått holdbarhetsdato, røkelaks og gravlaks. Videre bør de unngå rakfisk, og upasteurisert melkeprodukter. Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola bør generelt unngås.

Ang. toxoplasmose kan man jo ta en blodprøve til i svangerskapet og sjekke, er man da plutselig positiv på den får man behandling i svangerskapet og da går det jo bra[:)] Har vurdert å be legen om en sånn blodrøve etterhvert[:)]

hvis en ska ver fanatisk så e ALT farlig i større og mindre grad om man e gravid eller isje..folk gjør som de vil og ferdig me d! syns denne diskusjonen har vært litt for mange ganger og folk gjør som de vil uten at folk ska henge seg oppi alt! ooh ei skive me spekemat eller bli drept i trafikken...ka e mest sjans for å dø av??!!

ORIGINAL: pianøtt

hvis en ska ver fanatisk så e ALT farlig i større og mindre grad om man e gravid eller isje..folk gjør som de vil og ferdig me d! syns denne diskusjonen har vært litt for mange ganger og folk gjør som de vil uten at folk ska henge seg oppi alt! ooh ei skive me spekemat eller bli drept i trafikken...ka e mest sjans for å dø av??!!

Tviler på det er den spekeskinke skiva[8D]

ORIGINAL: pianøtt

Hehe.. Men hvis man kræsjer i trafikken FORDI man f.eks kjører beruset så øker man sjangsen for at det kan forekomme en ulykke - hvis man spiser MASSSe salami i svangerskapet ØKER man sjangsen for at man får i seg denne bakterien!

Er ikke snakk om hysteri, er snakk om hva som er anbefalt i svangerskapet! Jeg er ikke perfekt, og prøver heller ikke å være det, men skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig å ikke spise spekemat i 9mnd, man er jo ikke akkurat avhengig av spekemat? Tror dere ikke at de som faktisk har fått i seg bakterien under svangerskapet sa akkurat det samme? "at det kommer ikke av den ene skiva?" Det er jo akkurat dette som er så skummelt, for det kan være NETTOPP denne som gjør det!

Jeg syns det er rart at folk MÅ spise det de er anbefalt å holde seg unna, når de vet om risikoen ved det.. Syns det blir egoistisk ovenfor barnet... Man gjør jo på en måte et valg om at den lille har mulighet til å få i seg noe den ikke bør. En tilbyr ikke barn alkohol eller røyk, eller annen risikomat.. Hvorfor gjøre det i svangerskapet??
Det finnes heldigvis MYE annet godt på butikken[:)]

Hver sine valg!

Back
Topp