Noen som kan mye om katter og kattunger?

har et for med enda mindre knotter, babyfor, det er jo dette du burde bruke med tanke på pusungen :) får kjøpt det hos dyrlege/dyrebutikker.. vet at mange oppdrettere bruker dette ihvertfall...

du bør også veie kattungen jevnlig for og følge med på vekten.. om den ikke øker i vekt må du begynne og gi tillegg.. da det bare er en kattunge kan det hende at moren mister melken fordi hun blir diet for lite. en vanlig kjøkkenvekt med en kjøkkenbolle på passer bra til å veie kattunger :)
 
En ting jeg ser ikke er nevnt. Vær forsiktig med å ta bilder av kattungen med blitz. Ta heller bilder i naturlig sollys dersom du skal ta bilder av den. Øynene er ikke helt ferdig utviklet enda og kan bli skadet av det skarpe lyset fra blitzen selv om øynene er lukket. :-) 

Ellers vil jeg bare si kos dere med kattunge! Dere går en spennende tid i møte nå som kattungen vokser til og begynner å løpe rundt og leke. 
 
du har fått masse gode svar her, men vil bare legge til at det ikkje er sikkert at mor avviser ungen med det første :)  de gangene eg har hatt kattunger, så har de fått melk langt over 3mnd og mora har kosa seg sammen med dei fram til nærmere 5mnd.  men det varierer vell fra katt til katt :)
lykke til og pass på mora, så ho ikkje lurer seg ut en tur igjen ;) 
 
Kjøper bare for på dyrebutikk, men har bare sett en dype som er for "kittens", og det står opp til 1 ¨år. Men får ta turen innom der og høre hva de anbefaler, er jo en liten stund enda til den skal ha noe.  Kjøkkenvekt har jeg ikke, men kan jo prøve den digitale badevekten, men jeg ser tydelig at ungen har vokst bra bare på de få dagene allerede.
Blitz bruker jeg aldri, så det har den ikke vært utsatt for :)
 
mulig man må være oppdretter for og få kjøpt det babyforet.. litt usikker der.. men går jo an og se ihvertfall :)

badevekta tror jeg ikke blir følsom nok da det er snakk om gram.. ;) men om du er i tvil om kattungen får i seg nok, er det ihvertfall viktig og starte med mme :)
 


wesila skrev:


*2nydeligejenter* skrev:


Sicily skrev:


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 


Dette har de gått bort ifra fikk jeg beskjed om av dyrlegen når vi overtok en kattunge. Det har blitt brukt altfor mye sa dyrlegen, så det er nå reseptbelagt. Kattungen ble undersøkt av dyrlegen, men siden det ikke var noen tegn på mark skulle kattungen ikke ha markkur. Er det dyrlegen som er helt på jordet? Dette var en vikar for vår vanlige dyrlege, katten vår er jo helt frisk og fin uten markkur, men greit å vite til senere hvis vi får oss fler.

Kattemor og kattungene skal alltid ha markur, fordi ungene blir stort sett alltid smittet via morsmelken når de dier! De skal ha ved 2,6, og 8 ukers alder etter dette gis det ved mistanke. Det er sant at man har gått bort i fra dette, men dette gjelder litt mer hund enn katt. Katter som fanger mye mus og fugl vil bli smittet!

hvordan går det ann å få mark via morsmelk? det er vel heller det at de kravler inn når de er i nærkontakt med moren.

men jeg har også hørt at man ikke gir markkur automatisk lenger.
 


pingvinenA skrev:
Du burde passe veldig på å ikke gi kattungene tørrfor for tidlig , men heller begynne med kjøtt.. Her har jeg hatt en kattunge som spiste tørrfor for tidlig og fikk alvorlig forstoppelse og måtte til dyrlegen. Der sa de at den hadde dødd dersom vi hadde kommet litt senere, så det burde du være veldig obs på når den begynner å spise tørrfor.. Mange av de kan slite med å få det ut igjen.


som jeg har skrevet tidligere: man må vete tørrforet i varm vann slik at det sveller opp. aldri gi tørt tørrfor!!!
 


Snoflak skrev:
Jeg syntes ikke kattunger skal leverest før tidligst 14-16 ukers alder slik at de får en sunn start på livet, pusemamma er kjærlig å passer på dem i starten men mot slutten fra 111-12 ukers alder ser jeg at hun da viser kattungene konsekvenser, om dem biter så biter hun forsiktig tilbake å viser at slikt er vondt, de leker litt hardere og "jakter" i den forbindelse , jeg syntes det er en viktig prosess for kattungene og pusemamma å gå gjennom før kattungene flytter hjemmeifra

jo lengre jo bedre ja:)
den ene kattemoren vi hadde ville ha minst mulig med ungene å gjøre når de var 9 uker. hun var ingen god mamma...
 


|Frosken| skrev:


Snoflak skrev:
Jeg er oppdretter, hvis du har noen flere spørsmål kan du sende dem på en PM så skal jeg svare så godt jeg kan :)



Takk! Og takk for råd alle andre også! Fikk en smule panikk idag da kattemor klarte å snike seg ut døra og stakk ut en tur.. Heldigvis kom hun luskende tilbake etter en kort løpetur og var ikke borte mer enn et kvarters tid. Kattemor er bare 11 måneder, så hun får kattungefor enda ( For katter under et år) da er vel det det beste hun kan spise nå da? Og så tar hun med ungen til matskålen når det er tid for det?

Eneste som bekymrer meg litt er minitrollet på 21 mnd her som er veldig opptatt av kattene, og kan bli litt voldsom. Kattemamma vil ikke ligge på badet eller andre rom med lukket dør, heller ikke på sin faste plass som ikke lillemor kommer til på, hun skal absolutt ha kassen på stuegulvet, halvveis under bordet... Så det blir litt forstyrrelser og sånn fra minien, men sålenge det er der kattemor vil være så er det vel greit?

ja la henne være der hun er. om man flytter ungene kan hun bli stresset. må nok heller holde minitrollet litt unna.

mammaen tar seg nok flere turer ut, men det er sjelden lange turer!
 


Mrs Lutz skrev:


wesila skrev:


*2nydeligejenter* skrev:


Sicily skrev:


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 


Dette har de gått bort ifra fikk jeg beskjed om av dyrlegen når vi overtok en kattunge. Det har blitt brukt altfor mye sa dyrlegen, så det er nå reseptbelagt. Kattungen ble undersøkt av dyrlegen, men siden det ikke var noen tegn på mark skulle kattungen ikke ha markkur. Er det dyrlegen som er helt på jordet? Dette var en vikar for vår vanlige dyrlege, katten vår er jo helt frisk og fin uten markkur, men greit å vite til senere hvis vi får oss fler.

Kattemor og kattungene skal alltid ha markur, fordi ungene blir stort sett alltid smittet via morsmelken når de dier! De skal ha ved 2,6, og 8 ukers alder etter dette gis det ved mistanke. Det er sant at man har gått bort i fra dette, men dette gjelder litt mer hund enn katt. Katter som fanger mye mus og fugl vil bli smittet!

hvordan går det ann å få mark via morsmelk? det er vel heller det at de kravler inn når de er i nærkontakt med moren.

men jeg har også hørt at man ikke gir markkur automatisk lenger.



Spolorm forekommer ofte og de finnes i fler arter. De voksne spolormene lever i tarmene og kan bli opptil 10cm lange, noen av disse larvene kapsler seg inn og ligger latent og i en slags hvilemodus helt til kattemor blir drektig og da aktiviseres disse. Og kan da overføres via morsmelken til katteunger:). Jobbet som Dyrepleier i 11år:)
 


Mrs Lutz skrev:




ja la henne være der hun er. om man flytter ungene kan hun bli stresset. må nok heller holde minitrollet litt unna.

mammaen tar seg nok flere turer ut, men det er sjelden lange turer!

er faktisk de kattene som har lagt ut på vandring tiltross for kattunge hjemme.. og blir borte i flere dager.. da må man selv fostre opp kattungen på mme og dette er mye jobb.. hun kan også bli drektig igjen rett etter fødselen, så hvorfor ta sjangsen og slippe kattemor ut..??
 


Sea skrev:


Mrs Lutz skrev:




ja la henne være der hun er. om man flytter ungene kan hun bli stresset. må nok heller holde minitrollet litt unna.

mammaen tar seg nok flere turer ut, men det er sjelden lange turer!

er faktisk de kattene som har lagt ut på vandring tiltross for kattunge hjemme.. og blir borte i flere dager.. da må man selv fostre opp kattungen på mme og dette er mye jobb.. hun kan også bli drektig igjen rett etter fødselen, så hvorfor ta sjangsen og slippe kattemor ut..??

enig!   IKKE slipp henne ut før du har sterilisert henne!!
 


¤Sunshine¤ skrev:


Sea skrev:


Mrs Lutz skrev:




ja la henne være der hun er. om man flytter ungene kan hun bli stresset. må nok heller holde minitrollet litt unna.

mammaen tar seg nok flere turer ut, men det er sjelden lange turer!

er faktisk de kattene som har lagt ut på vandring tiltross for kattunge hjemme.. og blir borte i flere dager.. da må man selv fostre opp kattungen på mme og dette er mye jobb.. hun kan også bli drektig igjen rett etter fødselen, så hvorfor ta sjangsen og slippe kattemor ut..??

enig!   IKKE slipp henne ut før du har sterilisert henne!!



Jeg kommer ikke til å slippe henne ut før hun er sterilisert uansett. Men faren er der for at hun får sneket seg ut. Vi må jo bruke terrassedøren, og da sitter hun på lur og venter til vi går inn, skikkelig smarting :)  Men prøver såklart å unngå at hun kommer seg ut. Hun vil helst ut for å gå på do, idag stod hun foran døra og mjauet i nesten en time før hun gikk på do i kattedoen.
 
Back
Topp