Noen som kan mye om katter og kattunger?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Pusen vår fødte en frisk og fin liten pusejente igår morges, og jeg har noen ting jeg lurer på rundt dette. Hva skjer i ukene fremover nå? Det er bare en unge, og de ligger i "fødekasse" enda, moren passer på som en hauk, spiser godt, og ungen pupper mye så virker som alt går veldig fint.

-Skal jeg kjøpe/lage egen kattedo til den lille? ( For den skal vel ikke ha klumpsand?) Og når skal den settes frem?
-Når skal den lille begynne med annen mat enn morsmelk? Og vann?

Andre ting som er lurt å vite?
( Skal ringe veterinær og avtale time til kastrering, kattemamma får ikke gå ut før det er gjort! Skulle vært kastrert, men av ulike årsaker har vi måttet utsette timen to ganger, og plutselig var det gjort. Veldig koselig syns vi, og ungen skal vi såklart beholde!)
 


|Frosken| skrev:
Pusen vår fødte en frisk og fin liten pusejente igår morges, og jeg har noen ting jeg lurer på rundt dette. Hva skjer i ukene fremover nå? Det er bare en unge, og de ligger i "fødekasse" enda, moren passer på som en hauk, spiser godt, og ungen pupper mye så virker som alt går veldig fint.

-Skal jeg kjøpe/lage egen kattedo til den lille? ( For den skal vel ikke ha klumpsand?) Og når skal den settes frem?
-Når skal den lille begynne med annen mat enn morsmelk? Og vann?

Andre ting som er lurt å vite?
( Skal ringe veterinær og avtale time til kastrering, kattemamma får ikke gå ut før det er gjort! Skulle vært kastrert, men av ulike årsaker har vi måttet utsette timen to ganger, og plutselig var det gjort. Veldig koselig syns vi, og ungen skal vi såklart beholde!)

Første par ukene så er det kun morsmelk fra mor...
Usikker , men mener det er rundt 4 ukers alder at du kan introdusere litt kattunge for til den.. (men tror ikke den prøver å spise før den er klar for det)
Jeg pleide å sette frem katte do til ungene når de begynte å gå rundt på gulvet ihvertfall og de lærte fort å gå på do...
Jeg viste de av og til at en skal grave oppi der (brukte fingeren og grava litt) og da ble de så nyskjerrig at de begynte å grave selv og gikk på do etterpå...hehe
 
kattemoren vasker ungen i skrittet. du kan sette frem tissekasse når kattungen begynner å gå ut av kassen. moren kommer sikkert til å gjøre fra seg i den for å lære ungen og for at ungen skal kjenne lukten. kjøp finkornet sand og ha den i en lav åpen kasse.

La kattungene være i kassen til de kryper ut selv (går jo selvfølgelig ann å løfte den ut og kose med den litt ved siden av kassen, så lenge moren synes det er greit). Når ungene er så store at de klatrer ut av kassen, hender det moren ber de holde seg i kassen (eller et begrenset rom/område) dersom moren går ut. da er det viktig at dere ikke løfter de ut. De åpner øyene etter ca 1 uke og så forsvinner den hinnen etter en uke til mene rjeg å huske Moren passer på den så det er lite dere trenger å gjøre egentlig. giftige planter bør ikke stå på gulvet som de kan gnage på.

du kan gjerne la de ligge der de ligger, så lenge moren synes det er ok. Vær obs på at hun plutselig kan flytte kattungen til et annet sted en natt, dersom hun føler det ikke er trygt. stedet bør være litt gjemt men allikevel at moren har god oversikt fra der hun ligger. og gjerne et sted hvor det ikke er mye ruslasjon forbi hele tiden, så de får ro. jeg har hatt avispapir i bunnen og teppe oppå. et lite tips er å legge oppi et lite håndkle som du kan gi bort til de nye eierne med kattungen, som da har fått kjent lukt på deg fra moren der hun ligger.

kattungene dier til de er ca 10-12 uker gamle. moren begynner å avvise de selv da det er tid for å slutte. De begynner som regel å spise fast føde ved 4 ukers alder om jeg ikke husker helt feil. Moren vet selv når tiden er inne og introduserer de for mat og vann. maten til moren står jo framme, så når du ser hun tar de med bort til maten sin så bytter du ut foret med kattunge-for. de fleste er tilpasset slik at en diende mor kan fint spise dette foret også så du ikke trenger 2 forskjellige. bløt opp tørrforet i varmt vann og hell av, slik at de blir myke. hvis ikke sveller de i magen. en av kattungene jeg hadde måtte jeg løfte bort fra matfatet etter en stund, han bare spiste og spiste og spiste hehe... moren lar kattungene spise først og så spiser hun selv når de er ferdig.

Når kattemoren avviser ungen mer og mer, både når det gjelder amming og samvær, så er tiden inne for å finne et nytt hjem (dersom dere ikke skal beholde den). Dette skjer vanligvis mellom uke 10 og 12 (noen litt før, men de er ikke leveringsklare før uke 10).
 


Mrs Lutz skrev:
kattemoren vasker ungen i skrittet. du kan sette frem tissekasse når kattungen begynner å gå ut av kassen. moren kommer sikkert til å gjøre fra seg i den for å lære ungen og for at ungen skal kjenne lukten. kjøp finkornet sand og ha den i en lav åpen kasse.

La kattungene være i kassen til de kryper ut selv (går jo selvfølgelig ann å løfte den ut og kose med den litt ved siden av kassen, så lenge moren synes det er greit). Når ungene er så store at de klatrer ut av kassen, hender det moren ber de holde seg i kassen (eller et begrenset rom/område) dersom moren går ut. da er det viktig at dere ikke løfter de ut. De åpner øyene etter ca 1 uke og så forsvinner den hinnen etter en uke til mene rjeg å huske Moren passer på den så det er lite dere trenger å gjøre egentlig. giftige planter bør ikke stå på gulvet som de kan gnage på.

du kan gjerne la de ligge der de ligger, så lenge moren synes det er ok. Vær obs på at hun plutselig kan flytte kattungen til et annet sted en natt, dersom hun føler det ikke er trygt. stedet bør være litt gjemt men allikevel at moren har god oversikt fra der hun ligger. og gjerne et sted hvor det ikke er mye ruslasjon forbi hele tiden, så de får ro. jeg har hatt avispapir i bunnen og teppe oppå. et lite tips er å legge oppi et lite håndkle som du kan gi bort til de nye eierne med kattungen, som da har fått kjent lukt på deg fra moren der hun ligger.

kattungene dier til de er ca 10-12 uker gamle. moren begynner å avvise de selv da det er tid for å slutte. De begynner som regel å spise fast føde ved 4 ukers alder om jeg ikke husker helt feil. Moren vet selv når tiden er inne og introduserer de for mat og vann. maten til moren står jo framme, så når du ser hun tar de med bort til maten sin så bytter du ut foret med kattunge-for. de fleste er tilpasset slik at en diende mor kan fint spise dette foret også så du ikke trenger 2 forskjellige. bløt opp tørrforet i varmt vann og hell av, slik at de blir myke. hvis ikke sveller de i magen. en av kattungene jeg hadde måtte jeg løfte bort fra matfatet etter en stund, han bare spiste og spiste og spiste hehe... moren lar kattungene spise først og så spiser hun selv når de er ferdig.

Når kattemoren avviser ungen mer og mer, både når det gjelder amming og samvær, så er tiden inne for å finne et nytt hjem (dersom dere ikke skal beholde den). Dette skjer vanligvis mellom uke 10 og 12 (noen litt før, men de er ikke leveringsklare før uke 10).

Dyrebeskyttelsen og veterinærforeningen sier 12 uker, ikke 10-12 eller 10. 
 
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 
 


Sicily skrev:


Mrs Lutz skrev:
kattemoren vasker ungen i skrittet. du kan sette frem tissekasse når kattungen begynner å gå ut av kassen. moren kommer sikkert til å gjøre fra seg i den for å lære ungen og for at ungen skal kjenne lukten. kjøp finkornet sand og ha den i en lav åpen kasse.

La kattungene være i kassen til de kryper ut selv (går jo selvfølgelig ann å løfte den ut og kose med den litt ved siden av kassen, så lenge moren synes det er greit). Når ungene er så store at de klatrer ut av kassen, hender det moren ber de holde seg i kassen (eller et begrenset rom/område) dersom moren går ut. da er det viktig at dere ikke løfter de ut. De åpner øyene etter ca 1 uke og så forsvinner den hinnen etter en uke til mene rjeg å huske Moren passer på den så det er lite dere trenger å gjøre egentlig. giftige planter bør ikke stå på gulvet som de kan gnage på.

du kan gjerne la de ligge der de ligger, så lenge moren synes det er ok. Vær obs på at hun plutselig kan flytte kattungen til et annet sted en natt, dersom hun føler det ikke er trygt. stedet bør være litt gjemt men allikevel at moren har god oversikt fra der hun ligger. og gjerne et sted hvor det ikke er mye ruslasjon forbi hele tiden, så de får ro. jeg har hatt avispapir i bunnen og teppe oppå. et lite tips er å legge oppi et lite håndkle som du kan gi bort til de nye eierne med kattungen, som da har fått kjent lukt på deg fra moren der hun ligger.

kattungene dier til de er ca 10-12 uker gamle. moren begynner å avvise de selv da det er tid for å slutte. De begynner som regel å spise fast føde ved 4 ukers alder om jeg ikke husker helt feil. Moren vet selv når tiden er inne og introduserer de for mat og vann. maten til moren står jo framme, så når du ser hun tar de med bort til maten sin så bytter du ut foret med kattunge-for. de fleste er tilpasset slik at en diende mor kan fint spise dette foret også så du ikke trenger 2 forskjellige. bløt opp tørrforet i varmt vann og hell av, slik at de blir myke. hvis ikke sveller de i magen. en av kattungene jeg hadde måtte jeg løfte bort fra matfatet etter en stund, han bare spiste og spiste og spiste hehe... moren lar kattungene spise først og så spiser hun selv når de er ferdig.

Når kattemoren avviser ungen mer og mer, både når det gjelder amming og samvær, så er tiden inne for å finne et nytt hjem (dersom dere ikke skal beholde den). Dette skjer vanligvis mellom uke 10 og 12 (noen litt før, men de er ikke leveringsklare før uke 10).

Dyrebeskyttelsen og veterinærforeningen sier 12 uker, ikke 10-12 eller 10. 


sist jeg snakket med dyrebeskyttelsen sa de 10 uker. mange oppdrettere har et minimumskrav på 10 uker. mange vetrinærer er så dumme at de sier 6-8 uker. men for all del - jo lengre jo bedre mener jeg!! så lenge kattemor godtar det:)
 
Takk for svar!
Katten blir mest sannsynlig her, og gis uansett ikke bort før 12 uker. Vi fikk vår da hun var 9 uker, og hun har et par uvaner pga det, sutter og spiser hull i klær og stoff, mener det er fordi hun ble tatt fra moren for tidlig. Spent på hvordan det blir med kattungen, om hun også begynner med dette...
 


|Frosken| skrev:
Takk for svar!
Katten blir mest sannsynlig her, og gis uansett ikke bort før 12 uker. Vi fikk vår da hun var 9 uker, og hun har et par uvaner pga det, sutter og spiser hull i klær og stoff, mener det er fordi hun ble tatt fra moren for tidlig. Spent på hvordan det blir med kattungen, om hun også begynner med dette...

det har ingenting med det å gjøre. mange katter liker å gjøre dette uansett. kos deg med kattungen:)
 


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 
 
Ang for, så skal kattemor spise katteungemat nå mens hun dier ungen. Dette for å gi henne mer næring. Så da er det ikke noe dere bør tenke på når ungen skal introduseres, for det ordner ho mor selv:-)
 


Sicily skrev:


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 


Dette har de gått bort ifra fikk jeg beskjed om av dyrlegen når vi overtok en kattunge. Det har blitt brukt altfor mye sa dyrlegen, så det er nå reseptbelagt. Kattungen ble undersøkt av dyrlegen, men siden det ikke var noen tegn på mark skulle kattungen ikke ha markkur. Er det dyrlegen som er helt på jordet? Dette var en vikar for vår vanlige dyrlege, katten vår er jo helt frisk og fin uten markkur, men greit å vite til senere hvis vi får oss fler.
 


*2nydeligejenter* skrev:


Sicily skrev:


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 


Dette har de gått bort ifra fikk jeg beskjed om av dyrlegen når vi overtok en kattunge. Det har blitt brukt altfor mye sa dyrlegen, så det er nå reseptbelagt. Kattungen ble undersøkt av dyrlegen, men siden det ikke var noen tegn på mark skulle kattungen ikke ha markkur. Er det dyrlegen som er helt på jordet? Dette var en vikar for vår vanlige dyrlege, katten vår er jo helt frisk og fin uten markkur, men greit å vite til senere hvis vi får oss fler.

Kattemor og kattungene skal alltid ha markur, fordi ungene blir stort sett alltid smittet via morsmelken når de dier! De skal ha ved 2,6, og 8 ukers alder etter dette gis det ved mistanke. Det er sant at man har gått bort i fra dette, men dette gjelder litt mer hund enn katt. Katter som fanger mye mus og fugl vil bli smittet!
 
Du burde passe veldig på å ikke gi kattungene tørrfor for tidlig , men heller begynne med kjøtt.. Her har jeg hatt en kattunge som spiste tørrfor for tidlig og fikk alvorlig forstoppelse og måtte til dyrlegen. Der sa de at den hadde dødd dersom vi hadde kommet litt senere, så det burde du være veldig obs på når den begynner å spise tørrfor.. Mange av de kan slite med å få det ut igjen.
 


*2nydeligejenter* skrev:


Sicily skrev:


Rustad90 skrev:
Husk å gi jevnlig markkur både til mor og barn!! dette er ekstremt viktig! 


Ja, det er veldig viktig, selv om de ikke har vært ute. 


Dette har de gått bort ifra fikk jeg beskjed om av dyrlegen når vi overtok en kattunge. Det har blitt brukt altfor mye sa dyrlegen, så det er nå reseptbelagt. Kattungen ble undersøkt av dyrlegen, men siden det ikke var noen tegn på mark skulle kattungen ikke ha markkur. Er det dyrlegen som er helt på jordet? Dette var en vikar for vår vanlige dyrlege, katten vår er jo helt frisk og fin uten markkur, men greit å vite til senere hvis vi får oss fler.


jo ja, men når vi fikk pusen vår så hadde hun ikke fått markkur, og vi slet i flere mnd for å bli kvitt marken i magen hennes, stakkars pusen var så syk!! alt hun spiste gikk rett igjennom, fikk ikke nok næring heller noe! Heller en gang for mye med kur, enn en gang for lite..
 
Jeg er oppdretter, hvis du har noen flere spørsmål kan du sende dem på en PM så skal jeg svare så godt jeg kan :)
 
jeg bare slenger inn her at det er ved 12 uker de er leveringsklare! Da er du helt sikker på at både pusebabyen og mammaen er klare for det. Bedre å være på den sikre siden. Mange tror det går greit etter 8 uker, og det er fyfy! 

Annet enn dette ser jeg du har fått masse god hjelp her :)
 
Jeg syntes ikke kattunger skal leverest før tidligst 14-16 ukers alder slik at de får en sunn start på livet, pusemamma er kjærlig å passer på dem i starten men mot slutten fra 111-12 ukers alder ser jeg at hun da viser kattungene konsekvenser, om dem biter så biter hun forsiktig tilbake å viser at slikt er vondt, de leker litt hardere og "jakter" i den forbindelse , jeg syntes det er en viktig prosess for kattungene og pusemamma å gå gjennom før kattungene flytter hjemmeifra
 


Snoflak skrev:
Jeg er oppdretter, hvis du har noen flere spørsmål kan du sende dem på en PM så skal jeg svare så godt jeg kan :)



Takk! Og takk for råd alle andre også! Fikk en smule panikk idag da kattemor klarte å snike seg ut døra og stakk ut en tur.. Heldigvis kom hun luskende tilbake etter en kort løpetur og var ikke borte mer enn et kvarters tid. Kattemor er bare 11 måneder, så hun får kattungefor enda ( For katter under et år) da er vel det det beste hun kan spise nå da? Og så tar hun med ungen til matskålen når det er tid for det?

Eneste som bekymrer meg litt er minitrollet på 21 mnd her som er veldig opptatt av kattene, og kan bli litt voldsom. Kattemamma vil ikke ligge på badet eller andre rom med lukket dør, heller ikke på sin faste plass som ikke lillemor kommer til på, hun skal absolutt ha kassen på stuegulvet, halvveis under bordet... Så det blir litt forstyrrelser og sånn fra minien, men sålenge det er der kattemor vil være så er det vel greit?
 


La kattemor spise kattungefôr så lenge hun dier. Og husk at kattemamma kan bli gravid SAMME dag som hun har født.
 
Ville bare tilføye at du kan begynne med å introdusere kjøtt ved 4 ukers alder i tillegg til tørrfôr, jeg anbefaler Vom og Hundemat sin 100% kylling. Kattungene mine elsker den, og det er veldig næringsrikt! Den kommer i fryste pølser, tin den litt opp, del den i mindre emner og frys ned igjen. Så tiner du bare opp en porsjonspakning om dagen. Du trenger ikke steke det eller noe, de spiser det rått.

Husk også at kattungen skal vaksineres ved 12 og 16 uker. :)
 
Back
Topp