Noen som ikke er sykemeldt enda?

Naoomi

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Oktobergull 2022
Lurer på hvor mange som fortsatt er i full jobb, og hvilken type jobb dere har? Jobber fortsatt 100% her, men bruker alt av krefter på jobb og har lite overskudd til meg selv og 3-åringen når jeg kommer hjem. Jeg jobber i 3-delt turnus som sykepleier. Sover dårlig, er sliten i hele kroppen, og rygg og bekken begynner å skrante. Har tenkt på å be om gradert sykemelding, men syns det sitter så utrolig langt inne å be om det! Syns det er ekstra vanskelig siden det er sommer og dårlig bemanning, i tillegg er jeg ny i jobben og vil gjøre et godt førsteinntrykk.
 
Jeg er ikke sykmeldt enda, men tror nok jeg skal ta ut delvis sykmelding når ferien min er over. Kjenner allerede nå at jeg ikke kommer til å ha energi til fem fulle dager..
 
Jeg jobber fortsatt 100 % og har planer og håp om å kunne gjøre det frem til jeg må ut i permisjon.
Har kontor jobb , så er ikke fysisk krevende , men merker allikevel at energien er mer og mer dalende. Er fryktelig trøtt og hverdagen består av jobb og søvn.
Kunne nok gått litt ned i arbeidsmengde , men så lenge jeg bare er ekstremt trøtt så skal jeg klare å holde ut ;)
 
Jeg jobbet også 100% frem til jeg tok ferie nå. Hvordan ståa er etter ferien får jeg se da, men håper jeg kan fortsette å jobbe fult. Er fysioterapeut, men jobber ikke så mye klinisk. Jobber mest som rådgiver, i møter, kontor og med undervisning. Jeg har vanlig 8-16 jobb. Har en 4-åring hjemme.

Jeg tenker alle kropper, livssituasjon og svangerskap er ulik. Så det er viktig å kjenne på hva som blir riktig for seg.
 
Jobber som frisør, 100%. Satser på å jobbe helt til eg går ut i permisjon. Merker ingenting enda, kun at magen vokser ;)
 
Lurer på hvor mange som fortsatt er i full jobb, og hvilken type jobb dere har? Jobber fortsatt 100% her, men bruker alt av krefter på jobb og har lite overskudd til meg selv og 3-åringen når jeg kommer hjem. Jeg jobber i 3-delt turnus som sykepleier. Sover dårlig, er sliten i hele kroppen, og rygg og bekken begynner å skrante. Har tenkt på å be om gradert sykemelding, men syns det sitter så utrolig langt inne å be om det! Syns det er ekstra vanskelig siden det er sommer og dårlig bemanning, i tillegg er jeg ny i jobben og vil gjøre et godt førsteinntrykk.
Tenker at man må be om tilpasning og ikke bruke sykemelding så langt det lar seg gjøre- om jobben ikke kn tilpasse skal du jo ha svangerskapspenger :) nå begynner en jo å skride ut i graviditeten hvor enkelte aktiviteter skal utøves med forsiktighet blant annet.

jeg ville sjekket opp i det.
:)
 
Tenker at man må be om tilpasning og ikke bruke sykemelding så langt det lar seg gjøre- om jobben ikke kn tilpasse skal du jo ha svangerskapspenger :) nå begynner en jo å skride ut i graviditeten hvor enkelte aktiviteter skal utøves med forsiktighet blant annet.

jeg ville sjekket opp i det.
:)

helt enig! Vet om/hørt om flere som utnytter sykemeldingen .. Syns det er så feil, klarer man å jobbe 50% og evt komme litt senere utpå dagen, så er det bedre enn ingenting!

Syns noen får så lett sykemelding at eg ikkje vet hva legene tenker på. Flaut.
 
helt enig! Vet om/hørt om flere som utnytter sykemeldingen .. Syns det er så feil, klarer man å jobbe 50% og evt komme litt senere utpå dagen, så er det bedre enn ingenting!

Syns noen får så lett sykemelding at eg ikkje vet hva legene tenker på. Flaut.

Mnjaa, jeg tenkte mer på dette med at det er dumt å bruke sykepenger på noe som er lovfestet rettighet, altså tilpasning i arbeidslivet. Om dette ikke er mulig skal man jo ha svangerskapspenger. Om man har en tøff graviditet så skal man jo ta de hensyn som må til: jeg satt praktisk fysisk eksamen en uke på overtid forrige svangerskap, så god form var jeg. Tre timer på ikea en uke på overtid var null problem. Men denne gangen ahr jeg vært nesten invalid siden mai og hadde aldri klart meg i jobb , verken aktiv eller sittende fordi å sitte forverrer problemet like mye som stående :yuck:

Man går nå bare gravid noen få år av arbeidslivet, men man bør ikke bruke sykemelding om det ikke er behov for det. At man er sliten er ikke sykdom strengt tatt. Men tilpasning i arbeid, det er en rettighet :)
 
Jobber også 100 %, 40 timer i uka. Kontorjobb, men fortsatt en del gange. Satser på å jobbe ihvertfall en måned til. Det spørs bare om bekkenet er enig... 3 barn hjemme.
 
Er 100% sykemeldt no før eg skal i permisjon. Jobber på lager aleine, med litt for mye tunge løft. Sliter med bekken, hofte og strålinger ned i lår.
Og en får ikke en diplom fra arbeidsgiver for å ha stått i hele perioden før permisjon. Da sliter/skader du bare for deg sjøl.

Svangerskapspenger har eg hørt at ikke er så lett og få igjennom fordi at det må være en jobb som er til skade for fosteret. Som da jobb som lakkerer eller annet.
 
Mnjaa, jeg tenkte mer på dette med at det er dumt å bruke sykepenger på noe som er lovfestet rettighet, altså tilpasning i arbeidslivet. Om dette ikke er mulig skal man jo ha svangerskapspenger. Om man har en tøff graviditet så skal man jo ta de hensyn som må til: jeg satt praktisk fysisk eksamen en uke på overtid forrige svangerskap, så god form var jeg. Tre timer på ikea en uke på overtid var null problem. Men denne gangen ahr jeg vært nesten invalid siden mai og hadde aldri klart meg i jobb , verken aktiv eller sittende fordi å sitte forverrer problemet like mye som stående :yuck:

Man går nå bare gravid noen få år av arbeidslivet, men man bør ikke bruke sykemelding om det ikke er behov for det. At man er sliten er ikke sykdom strengt tatt. Men tilpasning i arbeid, det er en rettighet :)

Ja, er absolutt enig. Men som sagt så er ikke graviditet en sykdom. Det tar på å bære fram et lite menneske, noen merker det mer enn andre.
Men føler man seg bra, så burde man heller jobbe enn å ta ut sykemelding for å få mer «fri.»
 
Er 100% sykemeldt no før eg skal i permisjon. Jobber på lager aleine, med litt for mye tunge løft. Sliter med bekken, hofte og strålinger ned i lår.
Og en får ikke en diplom fra arbeidsgiver for å ha stått i hele perioden før permisjon. Da sliter/skader du bare for deg sjøl.

Svangerskapspenger har eg hørt at ikke er så lett og få igjennom fordi at det må være en jobb som er til skade for fosteret. Som da jobb som lakkerer eller annet.
Hei :happy: Man må prøve da, spesielt i de tilfellene der jobben krever at man løfter tungt og samtidig så tilrettelegger de ikke. Fastlege og jordmoren kan vurdere dette fint.
 
helt enig! Vet om/hørt om flere som utnytter sykemeldingen .. Syns det er så feil, klarer man å jobbe 50% og evt komme litt senere utpå dagen, så er det bedre enn ingenting!

Syns noen får så lett sykemelding at eg ikkje vet hva legene tenker på. Flaut.
Hei :) Jeg tenkte sånn som deg før, men man vet aldri hva andre gjennomgår. Det finnes helt sikkert de som utnytter systemet, men det finnes også de som ser friske ut, men som er syke. Og det er ikke smart å bruke sykmelding om man ikke må. Bruker man den opp, så får man ikke sykepenger hvis man skulle bli syk etter fødsel.
 
Er 100% sykemeldt no før eg skal i permisjon. Jobber på lager aleine, med litt for mye tunge løft. Sliter med bekken, hofte og strålinger ned i lår.
Og en får ikke en diplom fra arbeidsgiver for å ha stått i hele perioden før permisjon. Da sliter/skader du bare for deg sjøl.

Svangerskapspenger har eg hørt at ikke er så lett og få igjennom fordi at det må være en jobb som er til skade for fosteret. Som da jobb som lakkerer eller annet.

Ved tunge løft kan man jo risikere prolaps av blant annet livmor om man ikke hører på kroppen, og det ville jo vært veldig dumt. Man skal ikke løfte tungt som gravid, og en dårlig/skadet mor gir større sannsynlighet for risikofødsel også..
Ville sjekket mulighetne mine for svangerskapspenger, for egen del. Jeg ble sykemeldt etter fødsel pga prolaps og da hadde det vært skjipt å ha brukt mange mnd før fødsel. Det er jo en del regelverk rundt det også.

God bedring!
 
Jeg er ikke sykemeldt. Jobber 100% som fastlege. Uke 27+4. Hadde svangerskapspenger tidlig i svangerskap pga. usikkerhet rundt corona og risiko for gravide (før etableringen av egne luftveisklinikker). Var ikke vanskelig å få igjennom. Som noen skrev over her, er ikke svangerskapspenger kun for de som jobber i farlige yrker (lakkerer var eksempelet). Det farlige kan også være stress, eller vakt, eller løft. Stikkordet er at arbeidsgiver får en sjanse til å tilpasse, og hvis dette ikke er mulig så skal kvinnen ha svangerskapspenger. Enig med poster lenger opp her som sa at man bør bruke svangerskapspenger for det det er verdt. Svangerskapspenger gjelder jo kun i svangerskap, mens sykemelding kan det hende man behøver etter fødsel også. Da er det kjedelig hvis man har brukt opp nesten hele sykemeldingsåret sitt (man får bare 52 uker totalt).

Ellers så føler jeg at jeg til en grad må forsvare yrket mitt her. Å vurdere hvem som skal sykemeldes er ofte vanskelig. Vi tar totalbildet til vurdering. Hvor stor er totalbelastningen på kvinnen? Hvordan har hun det psykisk? Støtte hjemme? Flere barn hjemme? Andre diagnoser som spiller inn? Hva slags jobb har hun? Ofte blir vurderingen at det er bedre å sykemelde en kort periode, enn at hun går på en smell senere og ikke klarer å være i arbeidslivet.
 
Hei :happy: Man må prøve da, spesielt i de tilfellene der jobben krever at man løfter tungt og samtidig så tilrettelegger de ikke. Fastlege og jordmoren kan vurdere dette fint.


Jobbet så mye som eg klarte, men var ikke noe mulig for tilrettelegging da eg er aleine med det eg jobber med hver dag. Men bekken og hoften sa stopp rett og slett. Gikk jo som en pingvin etter en halv dag.
 
Ved tunge løft kan man jo risikere prolaps av blant annet livmor om man ikke hører på kroppen, og det ville jo vært veldig dumt. Man skal ikke løfte tungt som gravid, og en dårlig/skadet mor gir større sannsynlighet for risikofødsel også..
Ville sjekket mulighetne mine for svangerskapspenger, for egen del. Jeg ble sykemeldt etter fødsel pga prolaps og da hadde det vært skjipt å ha brukt mange mnd før fødsel. Det er jo en del regelverk rundt det også.

God bedring!


Er det eg er redd for. Får høre med fastlegen etter ferien hva hun tenker eg skal gjøre.
Er ikke noe kjekt og bruke opp alt no om ting skal gå gale etter fødsel. Prolaps er ikke noe kjekt og ha :(
 
Jobbet så mye som eg klarte, men var ikke noe mulig for tilrettelegging da eg er aleine med det eg jobber med hver dag. Men bekken og hoften sa stopp rett og slett. Gikk jo som en pingvin etter en halv dag.
Åh beklager Piiinky, ser den kan misforståes. Mente man må prøve å få svangerskapspenger hvis jobben ikke kan tilrettelegge, og hvis ikke svangerskapspenger går så må man sykmeldes. Kroppen skal man høre på!:) Spesielt når bekkenet krangler. Det å pushe seg da kan gjøre vondt verre.
 
Fortsatt i 100% jobb, men det har vært tøft de siste tre-fire ukene før ferie. Har endelig ferie nå, men har presset meg selv langt over streken, når det kommer til stress og funksjon for å holde ut mens de andre hadde ferie. Sjefen snakket med meg i dag om at det kanskje var på tide å snakke med fastlegen, da vi har prøvd å tilrettelegge, men det er ikke lett. Det har vært mye gråt, migrene, hyppige kynnere og minimalt med søvn. Har en på 1,5 fra før som skal ha mammaen sin også, så har bestemt meg for å hvertfall ta en prat med legen etter ferien. Om ikke annet om gradert sykemelding. Jeg orker ikke presse meg selv mer for andre nå. Er de hjemme som trenger meg mest. Får ikke noe tilbake for å «holde ut» bare fordi man blir uglesett som sykmeldt.
 
Back
Topp